Hilda - Nr 5575

Hilda byggdes av ek och fur som tvåmastad skonare på Södra Garns varv 1914 av skepps-byggmästare Johan August Svensson. Hon köptes samma år av ett partrederi i Lyckorna, Ljung socken, med 2 delägare. Befälhavare och huvudredare var Johannes Alexius Hilmertz som ägde 7 av de 8 andelarna. Hans far, Hilmer Johansson från Lyckorna, hade 1 andel. I 1917 års skeppslista upptas fartygets mättal och dimensioner till 94,86 brt, 89,01 brt under däck, 73,48 nrt, 24,01 längd, 6,66 bredd, 2,51 djup och 3,00 meters djupgående. Hennes hemort anges vara Lyckorna.
Hilda såldes den 20 mars 1918 för 70 000 kronor till ett partrederi i Sölvesborg med 82 delägare som tillsammans hade 145 andelar. Vice konsul Nils Martin Valdemar Fremberg i Sölvesborg var huvudredare och ägde 13 andelar. Befälhavare var Per August Larsson i Sölve med 10 andelar och fartyget fick Sölvesborg som hemort. Den 29 januari 1924 anmäldes att sysslan som huvudredare övergått till före detta kamreraren Nils Åke Jönsson Idén efter att Fremberg avlidit. Av 1923 års skeppslista framgår att Per August Larsson i Sölve fortfarande var befälhavare. Fartyget hade också varit på varv för drivning 1918. Under de närmaste följande åren skedde ändring i ägarförhållandena vid flera tillfällen. 
Den 4 juni 1929 anmäldes att motor av typ de Laval på 58 hk insatts vid Sölvesborgs Varv och Rederi AB. Vid mätning efter motorinstallationen noterades 95,83 brt och 68,50 nrt. I certifikat den 15 mars 1930 redovisades Hilda som motorgaleas. Vissa andra arbeten verkar ha gjorts på galeasen då nya mättal 1931 redovisas med 97,69 brt och 70,36 nrt. Fartygets djupgående redovisades 1933 till 3,5 meter. Från en annan källa redovisas hennes lastförmåga till 160 tdw. Den 3 mars 1937 såldes Hilda på offentlig auktion för 30 400 kronor till ett partrederi i Norje, Sölvesborgs kommun, med 3 delägare som hade 67 andelar tillsamman. Selma Bengtsson var huvudredare. Hennes man, Henning Sigvard Bengtsson, som hade 22 andelar, blev befälhavare den 23 mars. Vid en tidigare budgivning månaden innan hade ett bud på 30 300 kronor avvisats.

Hilda hade Skärhamn som hemort från 1938 till 1950. På bilden, som är från bokverket Tjörns båtar, är hon fotograferad med den första styrhytten.

Ett partrederi i Skärhamn köpte den 16 februari 1938 fartyget för 36 000 kronor. Rederiet hade 2 delägare med lika andelar. Karl Ivar Andersson var huvudredare. Den andra delägaren var Per Pettersson som även var fartygets befälhavare. Ivar Andersson var född i Utäng den 14 maj 1894. Hans föräldrar var Anders Johan Berntsson och Inger Johanna Olsdotter. De var födda i Rävlanda 1854 och Kroksdal 1853. Ivar var gift med Klara Olivia Pettersdotter som var född i Kroksdal den 28 mars 1894. De bodde på Kroksdalsliden 22. Per Pettersson var född i Nötsäter den 31 oktober 1902. Han var bror till Klara som var gift med Ivar Andersson. Per var son till Petter Johannesson och Inger Beata Pettersdotter som var födda i Kroksdal 1861 och 1865. Per var ogift och bodde på Skansvägen 15. Han övertog den 13 januari 1947 Ivars del i fartyget och var därefter ensam ägare till Hilda. Det finns en uppgift om att Hildas motor bytts till en Munktell på 80 hk.
Den 26 september 1938 då de var på resa från Hangö till Kotka i Finland gick de, i tät dimma, på grund vid den ryska ön Hoglands västra kust. Ön ligger i Viborgs län och tillhörde före andra världskriget Finland. Då Hilda satt hårt på grund måste finsk bärgningsångare anlitas. Hon bogserades därefter till varv för reparation. Efter utförda reparationer fortsatte de med fraktfart till 1950 då fartyget såldes.
I september 1950 såldes Hilda för 27 000 kronor till O Sixten Johansson i Västervik och Karl Gustav Karlsson i Vadstena. Från 1951 till 1953 var Sixten Johansson befälhavare. Hon fick under 1952 en ny June Munktell motor på 120 hk. I maj 1954 såldes hon för 45 000 kronor till Gustav Helge Lundqvist i Böda på Öland och fick då Böda som hemort. Befälhavare var under åren 1955 – 1961 Gustav Helge Lundqvist. Vid 7-tiden på morgonen den 18 april 1961 när Hilda var på resa från Göteborg till Landskrona i barlast grundstötte hon, i tät dimma och strömsättning, vid Hallands Väderö. Hon sprang läck och var klockan 16.30 vattenfylld. Besättningen på tre personer räddades av livräddningskryssaren Bernhard Ingelsson från Torekov. Bogserångaren Dan misslyckades med bärgning och avbröt försöken den 20 april. Hilda övergavs och blev vrak på platsen. Hon avfördes från registret samma år. Grundstötningen förorsakades av att befälhavaren förväxlat lysbojarna. Hennes sista mättal var 111 brt och 69 nrt och med motor på 120 hk.         

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Ölands Järnvägar & Skutor, Horsakistan, HD - Helsingborgs Dagblad 19/4 1961, NST - Nordvästra Skånes tidningar 21/4 1961, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.








Kommentarer