Sorna - Nr 9847 - IMO 5334573

Byggdes av stål på klink 1927 av N.V. Scheepsbouwerf Gebroeders Pot i Bolnes Zuid-Holland som m/s West Vlaanderen för N.V. Motorschip West Vlaanderen i Terneuzen Zeeland som startats för detta ändamål och i sin tur ägdes av rederiet T den Hartigh i Rotterdam. Fartyget fick Terneuzen som hemort och försågs vid leveransen med en 4 cyl 4-takt dieselmotor på 200/240 hk. tillverkad av Motorenfabriek Deutz AG i Köln. Mättalen vid byggnationen uppgavs till 346/245/540 ton och 19700/18710 grain/bale. Hennes dimensioner uppgavs till 46,69 löa, 46,46 i vattenlinjen, 7,57 bredd, 3,26 djup och 2,92 i djupgående. 


Hon beslagstogs av Deutsche Kriegsmarine 1940 för att ingå som hjälpfartyg 71 i Tysklands invasion av Storbritannien i september 1940. Detta blev aldrig av men hon blev kvar i tysk tjänst som SAT 16 Westflandern i olika befattningar fram till krigsslutet. Hon var bl.a bestyckad med 2 st kanoner av 10,5 cm kaliber. På morgonen den 7 maj 1945 kom två fartyg - West Vlaanderen och Prinses Beatrix plus en landstigningspråm med totalt 6-700 flyktingar från Hela-området till hamnen i Nexö på Bornholm. Under det ryska bombardemanget av staden den 7 och 8 maj sänktes båda fartygen. West Vlaanderen låg nästan helt under vatten, medan Prinses Beatrix låg med däcket under vattnet. Prinses Beatrix blev senare Maj av Skärhamn och finns här på hemsidan.


West Vlaanderen såldes i juli 1946 till ett rederi i Köpenhamn som döpte om henne till Lorna. De byggde om och reparerade henne så att hon blev registrerad med det nya namnet den 11 april 1947. 1952 fick hon en 4 cyl 4-takt Völundmotor på 280 ehk. Från 1947 är hon registrerad på Rederiet Bjarke AS med Köpenhamn som hemort, t.o.m. 1950 med K.V. Folting och därefter fram till försäljningen till Sverige med C.W. Folting.
Den 31 maj 1958 såldes Lorna för 275000 kronor till Karl Erik Gösta Dampegård i Skärhamn ensam. Ägandet fördes sedan över i ett partrederi med 4 delägare som hade lika delar. Utöver Dampegård så var dessa Johan Tage Björheden från Uddevalla samt Astor och Allan Berntsson. Ett nytt certifikat den 30 mars 1960 visade att m/s Sorna tillhörde partrederiet fru Eivor Baudino i Skärhamn. Köpebrev på 320000 kronor hade undertecknats den 24 februari 1960 av 2 delägare som hade hälften var. Dessa var Raymond Baudino och John Bror Eberhard Berntsson. Den 17 januari 1961 sålde Raymond Baudino sin hälft till Bror Berntsson, Karl Torsten Johannes Berntsson och Torsten Bergman för 170000 kronor. Ägarfördelningen i det nya partrederiet var sådan att Bror Berntsson hade 8/10 och de övriga 1/10 vardera. Torsten Berntsson var huvudredare. Han och Bror Berntsson var bröder till Eivor Baudino. Fartygets hemort var Skärhamn från 1958 till försäljningen 1973 då Sorna lämnade Skärhamn.
Dampegård hade ägt tremastskonaren Alve 1955 sedan motorn plockats ut. Den såldes till Tyskland som pråm. Han hade även varit delägare i fyrmastskonaren Sonja efter att Rederi AB Bertil Skanse & Co sålde henne 1955.
Efter 15 år med Skärhamn som hemort såldes Sorna den 19 september 1973 för 200000 kronor. Nils Wilhelm Green i Kungsbacka blev ensam ägare till fartyget som döptes om till Siba och fick Göteborg som hemort. Han sålde Siba i juli året därpå till fartygets befälhavare, Stig Erland Lindberg i Göteborg för 260000 kronor. Befälhavare blev Rolf Sture Assar Buske i Norrköping. Lindberg hade kvar fartyget till 1976 då hon, enligt Båtologen, såldes för 63000 kronor i augusti månad. Köpare var Agne Enar Gunnarsson i Göteborg. Han döpte om Siba till Ramdal med Strömstad som hemort.
Hon hade legat upplagd ett par år i Köpenhamn så av den anledningen kan man kanske förstå det låga priset. 1984 kom hon, under bogsering, till Landskrona för upphuggning. Hon avregistrerades i februari året därpå som upphuggen.
         
Mättal: Vid byggnation: 346/205/540. LR 1930: 346/205. DSL 1958: 349/222/540. SL 1985: 353/176/500. Namn med början vid byggnation: West Vlaanderen, Westflandern, Lorna, Sorna, Siba, Ramdal. Hemorter med början vid byggnation: Terneuzen NL, Köpenhamn Danmark, Skärhamn, Göteborg, Strömstad.       
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Historisches Marinearchiv & Forum Marinearchiv NL, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn,  Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database.
West Vlanderen i Nexö hamn efter ryska flygbombningar 7 och 8 maj 1945.

Lorna av Köpenhamn ex West Vlanderen.

Lorna av Köpenhamn ex West Vlanderen.

Sorna av Skärhamn ex Lorna ex West Vlanderen. Bilden är från Bergkvara.

Sorna av Skärhamn med trälast.

Sorna av Skärhamn, lasthantering.

Siba av Göteborg ex Sorna ex Lorna ex West Vlanderen.

Randal av Strömstad ex Siba ex Sorna ex Lorna ex West Vlanderen.




Kommentarer