Argus - Nr 7523

                                                                                          

Argus levererades i april 1915 från Albert Mietzner skeppsvarv i Neuwarp Tyskland. Efter gränsjustering 1945 ligger platsen numera i Polen, ca 20 km söder om Swinoujscie (tidigare Swinemünde) och heter Nowe Warpno. Platsen ligger i Vorpommern, som på svenska blir Förpommern eller Västpommern. Hon byggdes för Wilhelm Ehlert i Neu-Reddevitz på Rügen och fick Stralsund som hemort. Han var ensam ägare från 1915 till 1929 och själv befälhavare till 1926 då han efterträddes av sin svärson Albert Dreyer. Hon var riggad som tremastgaffel­skonare och mätte enligt tyska källor 69 nrt. 1929 fick hon en Deutz-Brons maskin på 40 hk inmonterad.
Hon köptes den 1 februari 1929 till Karl-Albin Axelsson i Skärhamn för 24 000 kronor. Säljare, enligt köpebrevet, var Albert Dreyer i Stralsund. Karl-Albin var född i Skärhamn den 20 januari 1886 och bodde på Skansvägen 4. Han var ogift och son till Axel Alfredsson från Backa (Göteborgs och Bohus län) och Anna Kristina Pettersdotter från Skärhamn. De var födda 1866 och 1863.

Vid mätningen den 8 maj 1929 i samband med köpet till Sverige noterades 86,24 brt och 62,46 nrt. Mättal och dimensioner i 1929 års skeppslista utöver dessa nämnda tal var 78,63 brt under däck, 24,48 längd, 6,50 bredd och 2,30 djup. I skeppslistan framgår dessutom att Karl-Albin var fartygets befälhavare och ägare och att hemorten var Skärhamn. Den 10 maj fick fartyget certifikat som tremastmotorskonare. Den 29 januari 1930 blev Albin Emanuel Schagerlind i Skärhamn befälhavare. Han var född i Skärhamn den 25 oktober 1895 och son till Erik Schagerlind och Anna Maria Eliasdotter. De var födda på Breviks mark 1848 och på Staffansholmen Klövedal 1855. Albin var gift med Lydia Magdalena Johansson som var född i Stockevik den 27 augusti 1897. De bodde på Skansvägen 9.







Bilden föreställer den tremastade skonaren Argus med Skärhamn som hemort från 1929 till förlis­ningen 1930. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.



Argus förliste vid Svarthällorna Bjuröklubb den 28 oktober 1930 då hon var på resa från Luleå till Gävle med last av järn. Det rådde vid olyckstillfället mörker och tät dimma med, troligen, en svag NO bris. Man passerade vid middagstid fyrskeppet Norströmsgrund varifrån kursen hölls SSV mot Bjuröklubb. På grund av tjockan stoppades motorn klockan 5 på eftermiddagen i ungefär 10 minuter för att försöka höra mistsignalerna från Bjuröklubb. Då ingen signal hördes sattes motorn igång igen. En stund senare kom land i sikte om styrbord och näs­tan samtidigt grundstötte fartyget. Man gick på grund på den ostligaste delen av Bjurön. Argus började vattenfyllas varför besättningen gick i livbåten och rodde iland. Den 30 oktober kom bärgningsbåt till platsen men fartyget var då så svårt skadat att bärgning ansågs omöjligt.  Motorn bärgades senare. Hon avfördes från registret som förlist samma år.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Länsstyrelsen/Skellefteå Museum 2004 – sökväg: Argus Bjuröklubb, Sveriges skeppslista 1929, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Backa.





Kommentarer