Petrea - Nr 4013

Petrea byggdes på Idof Emil Holms & Axel Kristian Gustavssons varv i Råå 1901 och var det största segelfartyg som byggdes i Råå. Hon byggdes i furu och ek på och mätte 275 tdw. Beställare var, enligt intyg den 5 april 1902, ett partrederi i Hälsingborg med sjökapten Janne Pettersson som huvudredare. När fartyget levererades kostade det 33 333:33 kronor. Liksom varvets övriga fartygsbyggen byggdes hon med krum stäv och flat akterspegel. Många ansåg att den konstruktionsformen var starkare än klipperkonstruktionen där aktern visar benägenhet att sjunka med åren. Akterut var ett halvdäck med halvruff vilket rymde befälhavarens och bästemans hytter. Ett däckshus runt fockmasten rymde kabyss och ett rum för besättningen. Hon hade en besättning på 6 man.

Rederiet bestod av 28 delägare som tillsammans hade 100 parter. Befälhavare på Petrea var Fredrik Pålsson från Råå. Han hade 16 andelar i fartyget och var därmed den störste enskilde ägaren. Huvudredaren, Janne Pettersson hade 9 (ev. 6) andelar. Övriga delägare hade andelar ända ner till 0,75 andelar. Det var varvet som låg kvar med den delen. De andra 25 delägarna representerade praktiskt taget alla yrken i samhället. Registreringscertifikatet daterades den 17 maj 1902.  Från 1904 var sjökapten Johan Theodor Petersson från Råå befälhavare. Han blev också delägare med 13,25 parter.

I 1908 års skeppslista uppges han som befälhavare och Janne Pettersson som huvudredare med Hälsingborg som hemort. Mättal och dimensioner redovisas med 174,03 brt, 164,72 brt under däck, 141,09 nrt, 31,02 längd, 8,12 bredd, 3,12 djup och 3,5 meters djupgående.

Sedan Petrea blivit reparerad och driven under 1916 såldes hon på hösten för 70 eller 80 000 kronor till ett partrederi i Halmstad. Rederiet hade 45 delägare och Anders Svensson som huvudredare och ägare av 3/70. John Wilhelm Lundberg från Falkenberg blev befälhavare den 3 oktober och den 5 oktober anmäldes försäljningen och att Halmstad var ny hemort. Liggan-de vinterupplagd i Öregrund såldes hon den 28 februari 1920 tillbaka till Råå för 85 000 kronor. Hon fick då även Råå som hemort. Ett partrederi med lotsförman Adolf Reinhold Råvall som huvudredare och ägare till 8/180 var köpare. Rederiet hade 75 delägare med 180 andelar. Axel Janne Andersson i Råå var befälhavare med 20/180. I skeppslistan 1923 anges dock A H Andersson som befälhavare och i Skepp och Sjömän, A Hj Andersson. Hemmahörande i Råå drevs hon 1925 och 1927.



Petreas hemort var Skärhamn mellan 1930 och 1934. Man ser på bilden att hon i förkant av fockmasten hade en särskild ”snaumast” för råseglen. Hon var det största fartyg som någonsin kom att byggas på varvet i Råå. Bilden är från boken Skepp och sjömän.


Petrea såldes 1930 till ett partrederi i Skärhamn för 15 000 kronor, vilket senare reducerades till 8 100 eller 8,500 kronor. Orsaken till det reducerade priset skall ha varit konstaterad röta och vikande konjunkturer. Köpebrevet upprättades den 10 april och anmälan om försäljningen gjordes den 14 april. Delägarna i rederiet var salteriidkaren Karl Olausson i Skärhamn och hans son Karl Erik Olausson med hälften vardera. Karl Olausson var huvudredare och som befälhavare anställdes Karl Ragnar Alfredsson från Skärhamn. Karl Olausson var född i Skärhamn den 29 oktober 1875. Han var son till Olaus Kristiansson och Inger Kristina Jonsdotter vilka var födda i Nordvik 1831 och i Utäng 1836. Han gifte sig med Elisabeth Johannesdotter som var född i Skedet den 27 mars 1876. De bodde på Magasinsgatan 6. Erik Olausson var född den 28 november 1900. Han gifte sig med Anni Paulina Elisabeth Pettersson från Skärhamn som var född den 6 november 1901. De bosatte sig på Hamngatan 11. Karl Alfredsson var född i Skärhamn den 11 mars 1907. Han var son till Alfred Pettersson och Paulina Olofsdotter på Magasinsgatan 7. De var födda i Åseby 1867 och i Kubbale 1877. Han gifte sig med Märta Kristina Karlsson som var född på Koholmen Klädesholmen den 15 augusti 1906. De bosatte sig på Klädesholmen. Under inköpsåret installerades en 2-cyl 80 hk Säfflemotor. I skeppslistan 1931 är Petrea upptagen till 173,20 brt, 154,72 brt under däck och 133,33 nrt.

I intyg den 30 juni 1934 framgår att Petrea såldes för 29 000 kronor till Zwiazek Harcerstwa Polskiego i Warsava, vilket enligt uppgift skall vara Polens Scoutförbund. De köpte fartyget för att användas som övningsfartyg. Hon fick namnet Zawisza Czarny. Kriget bröt ut och hon införlivades med Tyska marinen för att användas som utbildningsfartyg för blivande sjöofficerare. Hon blev dåligt underhållen och när hon återlämnades efter kriget återstod inget annat än upphuggning. Namnet Zawisza Czarny var efter en legendarisk medeltida riddare och scouternas förebild.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Skepp och Sjömän, Tjörns båtar, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.  

Kommentarer