Emma - Nr 2144
Byggdes
i järn på klink, av Carl Gustaf Hasselbom hos Oskarshamns Mek. Verkstad &
Torrdocka AB, för Gustaf Ideström i Västervik. Hon byggdes som passagerarbåt
och blev färdigställd år 1884. I mätbrev från den 1 september 1884 redovisas
hon till 42,56 brutto och 41,27 netto. Hennes dimensioner var 18,94 x 3,94 x
1,88 och hon var utrustad med varvets ångmaskin på 60 ihk. Enligt intyg från
Hasselbom var ångmaskinen på 15 nom hk. I mätbrev från 1899 redovisas Emma till
41,10 brutto och 18,72 netto.
Efter
Ideströms död den 7 februari år 1900 ägdes hon av sterbhuset och från 1910 av
AB Gustaf Ideström & Co i Västervik. Därefter såldes hon 1912 till August
Fredrik Norberg i Västervik och året därpå till Otto Edward Ljungström i
Rosendal, Loftahammar socken. Han sålde Emma år 1917 för 1500 kronor till
Gustafsfors Fabrikers AB.
Med
denna ägare fick hon 1919 certifikat som Bogser/ss Gustafsfors VII. 1934 fick
hon certifikat som Last/ms Emma efter att hon med ny ägare byggts om under 1933
och 1934 och samtidigt fått en Bolinder motor på 20 hk inmonterad. Ägare var då
Carl Simon Carlsson i Lennartsfors. Det var där hon blev förbyggd. Därifrån
blev hon såld till Hönö för 5000 kronor år 1949.
Hon kom
till Skärhamn genom inköp på exekutiv auktion 1951, inropad av verkstadsägare
Gustav Berntsson för 6800 kronor. Emma var då ett lastfartyg med 60 tons
lastkapacitet, utrustad med motor från Bolinder på 20 hk. Gustav Berntsson
byggde om henne till tankfartyg och sålde henne 1952 för 22000 kronor till
Göteborg. I 1969 års skeppslista hade Emma motor på 40 hk. En gissning är att
den blev insatt när hon byggdes om till tankfartyg.
Emma
anmäldes 1969 som skrotad och avfördes samma år som upphuggen. Detta var inte
riktigt. Hon fanns kvar långt efter år 2000. Det förekommer uppgifter i
Båtologen 1985 att hon existerade som L/F Bohus. Hon fanns också med det namnet
i skeppslistan 1987 i Göteborg och registrerades som Old Mary i Karlskrona år
1990. Hon övertogs av De Fyras Krog AB i Stockholm år 2001, efter att ha varit
upplagd i Ryssviken, och verkade troligen i deras regi tills hon
avregistrerades den 30 juni 2007. Därefter finns uppgifter och bilder på henne,
upplagd i Stockholmsområdet vid Herrö år 2008 och 2012 i allt sämre tillstånd
och vattenfylld.
När hon
avregistrerades den 30 juni 2007 var hon
registrerad på nämnda bolag som chartermotorbåt och utrustad med en Volvo Penta
MD 96 på 150 hk av 1958 års modell. Det är oklart när den sattes in.
Mättal:
Mätbrev 1884: 42,56/41,27. Mätbrev 1899: 41,10/18,72. SL 1969: 37/19. Namn med början vid byggnation:
Emma, Gustafsfors VII, Emma, Bohus, Old Mary. Hemorter med början vid
byggnation: Västervik, Loftahammar, Gustafsfors, Lennartsfors, Hönö, Skärhamn,
Göteborg, Karlskrona, Stockholm.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla
båtar Skärhamn, Tugboatlars, Båtar på Vänern – Björn Larsson, Sveriges dödbok,
Registerutdrag år 2007 ur fartygsregistret.
Kommentarer
Skicka en kommentar