Irma - Nr 4977

Irma byggdes av ek och fur på klink som galeas på Ringens Varv i Marstrand 1909 av skepps-byggmästare August Andersson. Mätbrev utfärdades den 26 februari på 40,19 brt och 32,30 nrt. Bilattesten var daterad den 2 mars och den 8 mars registrerades hon på ett partrederi i Skärhamn med Karl Albert Johannesson som huvudredare. Brodern Bolivar Johannesson var delägare och befälhavare. De hade lika delar. Den 8 december 1916 anmälde de att en 20 hk motor blivit insatt i fartyget. Av skeppslistan 1917 framgår att Bolivar var befälhavare. Fartygets mättal och dimensioner framgår där med 40,19 brt, 39,56 brt under däck, 30,31 nrt, 15,07 längd, 6,60 bredd, 2,04 djup och 2,07 meters djupgående. Galeasens hemort framgår som Skärhamn. Av annan källa framgår att hennes lastförmåga var 80 tdw.
Alberts och Bolivars föräldrar var Johannes Andersson och Anna Maria Berntsdotter i Utäng. De var födda i Utäng och Lilla Sibräcka 1838 och 1842. Albert Johannesson (Albert på Howen) var född i Utäng den 11 november 1882. Han var gift med Agda Emilia Pettersdotter som var född i Tjärna den 2 maj 1885. De bodde på Hamngatan 40. Bolivar var född den 11 december 1876. Han var gift med Augusta Charlotta Hollander som var född i Skärhamn den 25 oktober 1881. De bodde på Ankarvägen 6.
Den 30 januari 1925 anmäldes att Albert Johannesson sålt sin halva del i Irma för 5 500 kronor till ett nytt partrederi i Skärhamn där Bolivar var huvudredare och hans son, Alban Botvid Johannesson, hälftendelägare. Han blev befälhavare den 7 februari 1936 och hans bror, Arne Osvald Johannesson blev befälhavare den 2 mars 1937 fram till den 24 februari 1938 då Alban åter inträdde. Det framgår inte i tillgängliga handlingar om Arne Johannesson var delägare. Alban var född i Utäng den 20 oktober 1903. Han gifte sig med Maj Rolly Eline som var född i Ventlinge Mörbylånga den 5 maj 1925. De bodde på Ankarvägen 6. Arne var född i Skärhamn den 17 oktober 1912. Han gifte sig med Elma Aurora Pettersson som var född i Skärhamn den 7 december 1913. De bodde på Ankarvägen 6. Detta rederi ägde Irma till den 27 december 1938 då hon såldes för 7 500 kronor.
Irma blev omdöpt till Nancy vid försäljningen. I certifikat den 20 januari 1939 framgår att motorgaleasen Nancy tillhörde ett partrederi i Sjöviken Hamburgsund med två bröder som delägare. Bertil Linus Davidsson var huvudredare och befälhavare. Han hade 4/5 i fartyget medan hans bror David Oskar Davidsson hade 1/5. Sjöviken blev Nancys hemort.


Bilden, som föreställer galeasen Irma med Skärhamn som hemort från byggnationen 1909 till 1938, kommer från bokverket Tjörns båtar.

Hon hade i slutet av augusti 1942 lastat 60 ton blockis i Omborgsnes, Bamle kommun, ca 20 km väst om Larvik i Norge för isupplaget på Öckerö. Man var färdiglastad den 31 augusti och gick ut till Langesund för att vid rätt väderlek gå över Skagerack till den Svenska skärgården. Nancy avseglade från Langesund och följde den Svenska skärgården ner till Marstrand för att gå genom Albrektsunds kanal. Den 4 september passerade man genom Marstrand tidigt på morgonen med kurs mot kanalen. Fartyget framfördes av Bertil Linus Davidsson och två mans besättning med endast motor.
Befälhavaren stod själv till rors och det rådde frisk sydlig vind utan sjögång. Med 5 knops fart rände Nancy upp på grundet Rockebådarna klockan 5.30 och sprang svårt läck. Befälhavaren tog sig iland till Marstrand och fick med sig dykare ut till fartyget. Länspumpning sattes igång samma eftermiddag men måste på kvällen avbrytas på grund av mörker och tilltagande vind och sjö. Dagen därpå fortsatte tätningen av fartyget men då vinden under tiden övergått till halv storm vattenfylldes åter fartyget. Den 7 september gled hon av grundet och kantrade över åt styrbord och sjönk på djupare vatten. 
Vid den efterföljande sjöförklaringen vid Uddevalla Rådhusrätt framkom att befälhavaren inte märkt den prick som står syd om Rockebådarna utan endast de prickar som är placerade närmast Albrektsunds kanal. Fartyget passerade därför på fel sida om pricken och törnade hårt på grundet. Dykare konstaterade senare att kölen var bräckt och lossliten på en sträcka av ca 2 meter. Man försökte få loss fartyget och påbörjade länspumpning men på grund av sjöhävningen hade hon kommit i rörelse. Den 6 september ökade vinden och på förmiddagen kantrade hon varvid styrhytten kom under vatten. Den 7 september gled fartyget av grundet och dagen därpå konstaterades att hon var så svårt skadad att bärgning var lönlöst. Befälhavaren dömdes till 15 dagsböter för att han underlåtit att ha behörig utkik. Den 16 november gjordes anmälan att fartyget var totalförlist.          


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Medlemmar i släktforskarförbundets Anbytarforum och det norska Digitalarkivets forum, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





  


Kommentarer