Skandia - Nr 7530
Skandia var byggd i ek och fur på Jörgen Ring
Andersens skeppsvarv i Svendborg 1921 som tremastad skonare. Jörgen Ring
Andersen hade avlidit 1901 och det var nu hans son, Johannes Ring Andersson,
som var skeppsbyggmästare och förestod varvet. Fartyget döptes till Venus när
hon, efter avtal den 8 augusti 1921, levererades till ett partrederi i Marstal
med skibsförer Jörgen Henning Stegman som huvudredare. Hon registrerades
den 20 augusti med mättalen 157 brt, 112 nrt och 235/250 tdw. Hennes
dimensioner var i fot 97,8 längd, 23,2 bredd och 9,9 djup. Den 27 mars 1922
såldes Venus till ett partrederi med Kristian Albertsen i Marstal som
huvudredare och ägare till 11/100 med registrering på denne 2 dagar senare.
Befälhavare 1922 och 1923 var E Kristensen. Den 5 april 1923 upprättades avtal
om försäljning av Venus till Valdemar Petersen i Marstal och den 12 april blev
hon registrerad med honom som huvudredare. Under hans redarskap var R Hansen
befälhavare. Mättalen blev från 1922 års skeppslista och till försäljningen
till Sverige 150 brt, 128 nrt och 250 tdw. Hon var inte utrustad med motor så
länge hon fanns i Danmark. Albertsen återinträdde som huvudredare 1927 och det
var under hans redarskap som Venus såldes till Sverige.
Den 26 februari 1929 avtalades om försäljning för 25
000 kronor till Johan Oscar Hermansson i Lysekil. Venus blev då omdöpt
till Skandia med Lysekil som hemort. I 1929 års skeppslista framgår att
Hermansson var befälhavare på fartyget. Där framgår även att fartyget var
försett med en motor på 75 hk. Mättal och dimensioner är upptagna till 147,28
brt, 135,84 brt under däck, 113,75 nrt, 28,68 längd, 7,05 bredd och 3 meters
djup i lastrummet. Mätningen gjordes den 1 juni 1929 och i
registreringscertifikatet den 4 juni framgår att Hermansson var ensam ägare och
själv befälhavare. Den 17 mars 1934 blev hon påseglad vid kaj i Helsingborg.
Det var s/s Libau av Malmö som vid en gir för att komma in till kaj seglade på
Skandia. Skadorna blev inte omfattande. Under 1935 byttes motorn vid
Skandiaverken i Lysekil till en 2-cyl Skandiamotor på 100 hk. Efter motorbytet
mättes hon till 154,77 brt, 122,20 nrt och 250 tdw. I 1935 års skeppslista framgår
även att hon blivit förhydd 1930 och driven 1935.
Hermansson var ensam ägare fram till den 10 februari
1937, då han överförde 1/20 som gåva till sin hustru, Sigrid Eugenia
Hermansson. I certifikat den 18 februari samma år har Skandia Göteborg som hemort
och Johan Hermansson som huvudredare och befälhavare med 19/20 ägande. Hon
drivs då som partrederi med hans hustru som medredare. Frans Karl Radl på
Hovenäset (född i Österrike) blev befälhavare den 28 februari 1939 fram till
den 29 april 1942 då John Alf Johannesson från Skärhamn avlöste honom. 1945
redovisas i skeppslistan att hon lastar 85 std trävaror och 250 tdw.
Sven Joel Svensson
från Skärhamn tillträdde som befälhavare den 11 juli 1947 till den 11 oktober
1947 då Alf Johannesson var tillbaka. 1948 byttes motorn till en 3-cyl B &
W Alpha diesel 2-takt på 180 hk. Den 12 oktober 1948 blev John Bror
Eberhard Berntsson i Skärhamn befälhavare fram till den 17 februari 1949 då
Johannesson var tillbaka och fortsatte som befäl-havare för Hermanssons fram
till försäljningen 1951.
Sven Svensson var född i Skärhamn den 12 december
1917. Hans var son till Axel Svensson och Matilda Evelina Karlsdotter. De var
födda i Skärhamn 1875 och i Berg Morlanda 1887. Sven gifte sig med Vera
Andrea Hermansson som var född i Skärhamn den 5 oktober 1920. De bosatte sig i
Västra Frölunda men flyttade senare tillbaka till Skärhamn och bosatte sig på
Blåsarliden 10 som var Veras föräldrahem. Bror Berntsson var född i Skärhamn
den 29 maj 1916 och son till John Birger Berntsson och Bertilina Emerentia
Edvardsdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1891 och Aröd 1893. Bror gifte sig
med Lilly Anna-Lisa som var född i Valla den 7 januari 1921. De bodde
senare på Storgatan 14.
Den 1 mars 1951 såldes Skandia för 135 000 kronor
till ett partrederi i Skärhamn med fem bröder som delägare. Det var bröderna
John Alf, Albert Sterner, Paul, Karl-Ivar och Oskar Evert Johannesson
som tillsammans bildade partrederiet. Bröderna Alf och Sterner hade 1/3 vardera
och de övriga tre delade på 1/3. Alf var
huvudredare och fortsatte som befälhavare fram till den 3 januari året därpå då
Evert Johannesson efterträdde honom till den 7 februari då Alf var tillbaka.
Bröderna var söner till Karl Albert
Johannesson (Albert på Howen) och Agda Emilia Pettersdotter vilka var
födda i Utäng 1882 och Tjärna 1885. Alf var född den 14 januari 1910 och gift
med Aina Kristina Hermansson som var född i Skärhamn den 16 juli 1911.
De bodde på Kyrkvägen 4. Sterner var född den 20 januari 1920 och gifte sig med
Inga Greta från Grundsund som var född den 4 april 1923. De bosatte sig i
Grundsund. Paul var född den 4 september 1912. Han var gift med Sylvia Borghild
Linnea som var född i Marstrand den 27 februari 1913. De bodde på
Bagarliden 12. Karl-Ivar var född den 4 juni 1916 och gift med Ingrid Linnea
som var född i Mölnebo Nedergård den 21 november 1916. De bosatte sig i
Göteborg. Evert som var född den 19 maj 1922 gifte sig med Ingeborg Marianne
som var född i Othem Gotland den 3 maj 1927. De blev bosatta i Södertälje.
Ralf Bernt Göte
Hansson i Skärhamn blev befälhavare den 18 augusti 1954 men i certifikat den 29
januari 1955 är Karl Osvald Niklasson i Skärhamn istället befälhavare.
Den 24 februari 1956 hade Skandia blivit omriggad till tvåmastad skonare och
den 15 mars hade hemorten blivit ändrad till Marstrand. Niklasson fortsatte som
befälhavare fram till försäljningen några månader senare.
Bilden föreställer tremastskonaren Skandia under
Lysekilstiden. Hon hade Skärhamn som hemort under åren 1951 – 1956. Fotot är
från Svenska seglare och motorseglare.
Ralf Hansson var född i Skärhamn den 31 maj 1930.
Han var son till Richard Patrik Hansson och Anna
Beata Berntsson. De var födda i Skärhamn 1889 och 1895. Ralf
gifte sig med Asta Maria som var född i Annedal Göteborg den 8 december
1929. De bosatte sig i Tubberöd Skärhamn och senare i Kungälv innan de åter
flyttade till Skärhamn. Karl Niklasson var född i Skärhamn den 11 april 1910
som son till Bernhard Niklasson och Hilda Olsdotter. De var födda i Surdal
Klövedal 1872 och i Nötsäter 1876. Karl var ogift och bodde på Bagareliden 3.
Skandia var införd i den svenska skeppslistan sista gången 1956 till 165 brt,
118 nrt, 235 tdw och med motor på 190 hk.
Skandia såldes den 17 juli 1956 till Intressentskapet
Skandia – Skeppsredare Hans Hermansen i Marstal för 88 000 kronor. Han hade
tidigare varit skeppsmäklare och på så sätt kommit i kontakt med sjöfarten utan
att själv ha varit sjöman. Han köpte Skandia tillsammans med styrman Kjell
Jensen och skibsförer Hans Ohlsen Fabricius från Marstal. De behöll henne till
1959 då skibsförer Peter Schmidt Jörs i Marstal tog över Intressentskapet med
tillhörande fartyg och döpte om henne till Jytte Jörs efter sin hustru. I
augusti 1962 blev hon såld till skibsförer Niels Peter Smith Sörensen i Vester
Skerninge, på den sydligaste delen av Fyn. Namnet ändrades till Ditmari med
Marstal som behållen hemort. Då Ditmari var på resa från Hamina vid Finska
viken till Kolding i Danmark med trälast, sprang motorns mellanaxel av den 18 augusti
1962 så att hon fick bogseras till hamn. Motorn reparerades troligen inte utan
hon blev liggande, omregistrerad till lustfartyg, tills hon såldes 1968. Då var
hon införd i den danska skeppslistan till 162 brt, 100 nrt, 235 tdw och med 174
hk motor.
Hon såldes den 2 april 1968 till den danske
medborgaren, affärsmannen Hans Kaj Willy Dahl, som utvandrat till
Kalifornien 1950 och nu hade kontor i New York och Miami med privat adress i
Port Everglades Florida. Hans företag förmedlade även båtaffärer och sysslade
med bärgning och dykeriarbeten. Ditmari genomgick en grundlig renovering vid
Sören Larsen & Sönner Skibsvaerft i Nyköbing Mors i Limfjorden och blev ett
modernt fartyg som blev omdöpt till Neptune V och satt i fraktfart mellan
öarna i ögruppen Bahamas. Fartyget ingick i Bahama Seatrading Co Ltd Bahamas
som var Dahls företag och kom att användas, förutom för fraktfart, vid
efterforskning av gamla piratvrak. Hon var därför utrustad som moderfartyg för
dykning. Under dessa uppdrag bärgades såväl koppar som mässingkanoner och även
en del silver.
Hur länge hon fanns i Dahls ägo eller var hon fanns
efter detta finns inga uppgifter om. Hennes slutliga öde är okänt.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Skutminnen - Sterner Johannesson
berättar, Svenska seglare och motorseglare, Museet för söfart i Helsingör,
Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935 och 1945, Danmarks Skibsliste
1922 – 1929 och 1958 – 1968, Lloyds register 1930 – 1945, Den Danske Pioneer –
20 juni 1968, Slaegt & Data – Dis Danmark, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier
Stenkyrka
.
.
Kommentarer
Skicka en kommentar