Skandia - Nr 7530

Skandia var byggd i ek och fur på Jörgen Ring Andersens skeppsvarv i Svendborg 1921 som tremastad skonare. Jörgen Ring Andersen hade avlidit 1901 och det var nu hans son, Johannes Ring Andersson, som var skeppsbyggmästare och förestod varvet. Fartyget döptes till Venus när hon, efter avtal den 8 augusti 1921, levererades till ett partrederi i Marstal med skibsförer Jörgen Henning Stegman som huvudredare. Hon registrerades den 20 augusti med mättalen 157 brt, 112 nrt och 235/250 tdw. Hennes dimensioner var i fot 97,8 längd, 23,2 bredd och 9,9 djup. Den 27 mars 1922 såldes Venus till ett partrederi med Kristian Albertsen i Marstal som huvudredare och ägare till 11/100 med registrering på denne 2 dagar senare. Befälhavare 1922 och 1923 var E Kristensen. Den 5 april 1923 upprättades avtal om försäljning av Venus till Valdemar Petersen i Marstal och den 12 april blev hon registrerad med honom som huvudredare. Under hans redarskap var R Hansen befälhavare. Mättalen blev från 1922 års skeppslista och till försäljningen till Sverige 150 brt, 128 nrt och 250 tdw. Hon var inte utrustad med motor så länge hon fanns i Danmark. Albertsen återinträdde som huvudredare 1927 och det var under hans redarskap som Venus såldes till Sverige.    
Den 26 februari 1929 avtalades om försäljning för 25 000 kronor till Johan Oscar Hermansson i Lysekil. Venus blev då omdöpt till Skandia med Lysekil som hemort. I 1929 års skeppslista framgår att Hermansson var befälhavare på fartyget. Där framgår även att fartyget var försett med en motor på 75 hk. Mättal och dimensioner är upptagna till 147,28 brt, 135,84 brt under däck, 113,75 nrt, 28,68 längd, 7,05 bredd och 3 meters djup i lastrummet. Mätningen gjordes den 1 juni 1929 och i registreringscertifikatet den 4 juni framgår att Hermansson var ensam ägare och själv befälhavare. Den 17 mars 1934 blev hon påseglad vid kaj i Helsingborg. Det var s/s Libau av Malmö som vid en gir för att komma in till kaj seglade på Skandia. Skadorna blev inte omfattande. Under 1935 byttes motorn vid Skandiaverken i Lysekil till en 2-cyl Skandiamotor på 100 hk. Efter motorbytet mättes hon till 154,77 brt, 122,20 nrt och 250 tdw. I 1935 års skeppslista framgår även att hon blivit förhydd 1930 och driven 1935. 
Hermansson var ensam ägare fram till den 10 februari 1937, då han överförde 1/20 som gåva till sin hustru, Sigrid Eugenia Hermansson. I certifikat den 18 februari samma år har Skandia Göteborg som hemort och Johan Hermansson som huvudredare och befälhavare med 19/20 ägande. Hon drivs då som partrederi med hans hustru som medredare. Frans Karl Radl på Hovenäset (född i Österrike) blev befälhavare den 28 februari 1939 fram till den 29 april 1942 då John Alf Johannesson från Skärhamn avlöste honom. 1945 redovisas i skeppslistan att hon lastar 85 std trävaror och 250 tdw.
Sven Joel Svensson från Skärhamn tillträdde som befälhavare den 11 juli 1947 till den 11 oktober 1947 då Alf Johannesson var tillbaka. 1948 byttes motorn till en 3-cyl B & W Alpha diesel 2-takt på 180 hk. Den 12 oktober 1948 blev John Bror Eberhard Berntsson i Skärhamn befälhavare fram till den 17 februari 1949 då Johannesson var tillbaka och fortsatte som befäl-havare för Hermanssons fram till försäljningen 1951.
Sven Svensson var född i Skärhamn den 12 december 1917. Hans var son till Axel Svensson och Matilda Evelina Karlsdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och i Berg Morlanda 1887. Sven gifte sig med Vera Andrea Hermansson som var född i Skärhamn den 5 oktober 1920. De bosatte sig i Västra Frölunda men flyttade senare tillbaka till Skärhamn och bosatte sig på Blåsarliden 10 som var Veras föräldrahem. Bror Berntsson var född i Skärhamn den 29 maj 1916 och son till John Birger Berntsson och Bertilina Emerentia Edvardsdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1891 och Aröd 1893. Bror gifte sig med Lilly Anna-Lisa som var född i Valla den 7 januari 1921. De bodde senare på Storgatan 14.
Den 1 mars 1951 såldes Skandia för 135 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med fem bröder som delägare. Det var bröderna John Alf, Albert Sterner, Paul, Karl-Ivar och Oskar Evert Johannesson som tillsammans bildade partrederiet. Bröderna Alf och Sterner hade 1/3 vardera och de övriga tre delade på 1/3. Alf var huvudredare och fortsatte som befälhavare fram till den 3 januari året därpå då Evert Johannesson efterträdde honom till den 7 februari då Alf var tillbaka.
Bröderna var söner till Karl Albert Johannesson (Albert på Howen) och Agda Emilia Pettersdotter vilka var födda i Utäng 1882 och Tjärna 1885. Alf var född den 14 januari 1910 och gift med Aina Kristina Hermansson som var född i Skärhamn den 16 juli 1911. De bodde på Kyrkvägen 4. Sterner var född den 20 januari 1920 och gifte sig med Inga Greta från Grundsund som var född den 4 april 1923. De bosatte sig i Grundsund. Paul var född den 4 september 1912. Han var gift med Sylvia Borghild Linnea som var född i Marstrand den 27 februari 1913. De bodde på Bagarliden 12. Karl-Ivar var född den 4 juni 1916 och gift med Ingrid Linnea som var född i Mölnebo Nedergård den 21 november 1916. De bosatte sig i Göteborg. Evert som var född den 19 maj 1922 gifte sig med Ingeborg Marianne som var född i Othem Gotland den 3 maj 1927. De blev bosatta i Södertälje.
Ralf Bernt Göte Hansson i Skärhamn blev befälhavare den 18 augusti 1954 men i certifikat den 29 januari 1955 är Karl Osvald Niklasson i Skärhamn istället befälhavare. Den 24 februari 1956 hade Skandia blivit omriggad till tvåmastad skonare och den 15 mars hade hemorten blivit ändrad till Marstrand. Niklasson fortsatte som befälhavare fram till försäljningen några månader senare.

Bilden föreställer tremastskonaren Skandia under Lysekilstiden. Hon hade Skärhamn som hemort under åren 1951 – 1956. Fotot är från Svenska seglare och motorseglare.

Ralf Hansson var född i Skärhamn den 31 maj 1930. Han var son till Richard Patrik Hansson och Anna Beata Berntsson. De var födda i Skärhamn 1889 och 1895. Ralf gifte sig med Asta Maria som var född i Annedal Göteborg den 8 december 1929. De bosatte sig i Tubberöd Skärhamn och senare i Kungälv innan de åter flyttade till Skärhamn. Karl Niklasson var född i Skärhamn den 11 april 1910 som son till Bernhard Niklasson och Hilda Olsdotter. De var födda i Surdal Klövedal 1872 och i Nötsäter 1876. Karl var ogift och bodde på Bagareliden 3. Skandia var införd i den svenska skeppslistan sista gången 1956 till 165 brt, 118 nrt, 235 tdw och med motor på 190 hk.
Skandia såldes den 17 juli 1956 till Intressentskapet Skandia – Skeppsredare Hans Hermansen i Marstal för 88 000 kronor. Han hade tidigare varit skeppsmäklare och på så sätt kommit i kontakt med sjöfarten utan att själv ha varit sjöman. Han köpte Skandia tillsammans med styrman Kjell Jensen och skibsförer Hans Ohlsen Fabricius från Marstal. De behöll henne till 1959 då skibsförer Peter Schmidt Jörs i Marstal tog över Intressentskapet med tillhörande fartyg och döpte om henne till Jytte Jörs efter sin hustru. I augusti 1962 blev hon såld till skibsförer Niels Peter Smith Sörensen i Vester Skerninge, på den sydligaste delen av Fyn. Namnet ändrades till Ditmari med Marstal som behållen hemort. Då Ditmari var på resa från Hamina vid Finska viken till Kolding i Danmark med trälast, sprang motorns mellanaxel av den 18 augusti 1962 så att hon fick bogseras till hamn. Motorn reparerades troligen inte utan hon blev liggande, omregistrerad till lustfartyg, tills hon såldes 1968. Då var hon införd i den danska skeppslistan till 162 brt, 100 nrt, 235 tdw och med 174 hk motor.   
Hon såldes den 2 april 1968 till den danske medborgaren, affärsmannen Hans Kaj Willy Dahl, som utvandrat till Kalifornien 1950 och nu hade kontor i New York och Miami med privat adress i Port Everglades Florida. Hans företag förmedlade även båtaffärer och sysslade med bärgning och dykeriarbeten. Ditmari genomgick en grundlig renovering vid Sören Larsen & Sönner Skibsvaerft i Nyköbing Mors i Limfjorden och blev ett modernt fartyg som blev omdöpt till Neptune V och satt i fraktfart mellan öarna i ögruppen Bahamas. Fartyget ingick i Bahama Seatrading Co Ltd Bahamas som var Dahls företag och kom att användas, förutom för fraktfart, vid efterforskning av gamla piratvrak. Hon var därför utrustad som moderfartyg för dykning. Under dessa uppdrag bärgades såväl koppar som mässingkanoner och även en del silver.
Hur länge hon fanns i Dahls ägo eller var hon fanns efter detta finns inga uppgifter om. Hennes slutliga öde är okänt.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Skutminnen - Sterner Johannesson berättar, Svenska seglare och motorseglare, Museet för söfart i Helsingör, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935 och 1945, Danmarks Skibsliste 1922 – 1929 och 1958 – 1968, Lloyds register 1930 – 1945, Den Danske Pioneer – 20 juni 1968, Slaegt & Data – Dis Danmark, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka
.



Kommentarer