Ellen - Nr 3404

Tvåmastade skonaren Ellen byggdes 1879 i ek med namnet Faders Minde hos Jörgen Olsen Christensen i Marstal. Bilbrevet är daterat den 27 oktober. Beställare var ett partrederi med Nils Jensen Olsen i Marstal som huvudredare och ägare av 1/8. Övriga delägare i partrederiet var köpman Hans Christensen med 1/8, skeppsmäklare Hans Hermansen Petersen med 2/8, skibsförer Hans Nielsen Christensen med 1/8, skeppsbyggmästare Jörgen Olsen Christensen med 1/8, Hansine Frederike Jörgine Petersen med 1/8 samt skeppsredare Hans Christensen Pedersen med 1/8. I Danmarks Skibsliste 1883 anges fartyget med hemort Svendborg och H Christensen som befälhavare. Det bör vara delägaren i fartyget, Hans Nielsen Christensen, som avses och han var troligen befälhavare från början. Brt anges till 129,5 och djupet till 10 fot. 1893 har hemorten ändrats till Marstal och mättalen för brt och nrt redovisas till 128,5 och 112. I 1899 års Skibsliste är Rasmus Hansen Knudsen befälhavare.
I början av1899 såldes hon för 15 000 kronor till ett partrederi i Brantevik med Edvard Ingvarsson som huvudredare. Hon mättes den 7 april till 128,48 brt och 111,83 nrt. I certifikat från registreringen den 11 april framgår att Ellen ägdes av ”partrederiet skeppare Edvard Ingvarsson” med 25 delägare och totalt 64 andelar. Branteviks fiskeläge var hennes hemort. Befälhavare var från 1899 till 1908 Johan Mårtensson Holm, med 8 andelar, och därefter fram till 1914 Johan August Möller. Hennes dimensioner anges av Branteviks Museum till 28,3 längd, 6,9 bredd och 2,9 djup.

1914 såldes hon till Juho Saarinen på ön Lavansaari i Viborgs län Finland. Därefter följde flera försäljningar inom Finland. Alexander Molander i Koivisto ägde fartyget från 1920 till den 22 oktober 1921 då Hugo Pöntynen i Koivisto och senare Björkö tog över. Han sålde Ellen den 8 maj 1922 till AB Espe & Co i Göteborg för 30 000 finska mark. Skärhamn blev då registrerat som fartygets hemort. Styrelsen i det nyregistrerade aktiebolaget utgjordes av direktör Albert Gustav Oskar Wahlström i Västra Frölunda, direktör Martin Andersson på Klädesholmen och skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson i Askim. Anmälan gjordes den 13 juli 1922 att Johan Bruno Andreasson var befälhavare på Ellen.
Den första maj 1923 gjordes anmälan att 1/2 delen i fartyget sålts till skepparen Alfred Andersson i Göta. Samuel Pontus Pettersson blev samtidigt huvudredare. Intyg utfärdades den 20 juli 1923 att Ellen blivit reparerad och ombyggd vid Holmuddens varv på Orust under tiden december 1922 till juli 1923. Kostnaderna uppges ha uppgått till 15 000 kronor, varav rigg 3 500. I certifikat den 11 augusti för ”partrederiet skeppsmäklaren Samuel Pontus Pettersson i Skärhamn” framgår att Alfred Andersson i Göta var befälhavare. Sjökapten Hugo Pöntynen var en av grundarna till Varvet Hollming i Koivisto tillsammans med sjökapten Filip Hollming. Pöntynen var även hamnkapten i Björkö.
Samuel Pontus Pettersson var född i Tegneby den 1 januari 1888. Hans föräldrar var Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och Lalleröd Övre i Tegneby 1855. Samuel Pontus var gift med Agnes Matilda Petersson som var född i Kvillinge Östergötland den 11 oktober 1892. De var bosatta i Askim.




Ellen var en av de större tvåmastade skonarna och lastade 225 tdw. Fotot är från hemsidan Sottungaskutor, Storkors arkiv och uppges vara från Skärhamnstiden 1922 – 1924.

Den 26 januari 1924 köpte Alfred Andersson 2/34 av AB Espe & Co i Göteborg för 800 kronor. Anmälan om händelsen gjordes den 5 februari. AB Espe & Co sålde ytterligare andelar under året. Den 15 februari såldes 3/34 för 1 200 kronor till Martin Andersson på Flatholmen och den 7 mars såldes 5/34 för 2 000 kronor till Emma Maria Pettersson i Skärhamn. Det framgår dessutom av intyg den 2 april att AB Espe & Co sålt resterande 7 andelar till Axel Pettersson i Skärhamn för 2 300 kronor. Anmälan den 17 mars visar att Alfred Andersson antagits som partrederiets huvudredare. Göta anmäldes samtidigt som Ellens hemort. Efter ovanstående transaktioner hade Alfred Andersson 19 andelar, Emma Pettersson 5 andelar, Axel Pettersson 7 andelar och Martin Andersson 3 andelar av totalt 34. Axel Pettersson övertog den 4 februari 1927 Alfred Anderssons 19 andelar för 3 700 kronor.
Axel var född i Skärhamn den 27 juli 1879. Han var son till Petter Olsson och Anna Elisabeth Berntsdotter. De var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Han var gift med Henrika Charlotta Hermansdotter som var född i Häller den 9 november 1887. De bodde på Skolgatan 20. Emma Maria Pettersson var syster till Axel och född i Skärhamn den 3 oktober 1900. Hon var gift med Ernst Kornelius Axelsson som var född i Skärhamn den 3 augusti 1899. De bodde på Parkgatan 2.  
Den 22 februari 1927 såldes Ellen för 7 900 kr till ett partrederi i Sottunga på Åland med Arthur Stenroos som huvudredare och ägare till 1/6. Övriga delägare var Viktor Gustafsson 1/4, Einar Gustafsson 1/4, EG Karlsson 1/6 samt Arthur Strandberg och John Stenroos 1/6. 1932 – 1934 var Einar Gustafsson registrerad som ägare och redare. Elin var då registrerad i Mariehamn med nummer 796. 
1935 – 1945 var Ellen registrerad i Torsholma, Brändö kommun på Åland. Ägarna var Johannes Atte Törnroth och Gösta Törnroth samt Thure Åkerberg. Inköpet skedde 1934. Den 16 juni1945 såldes hon till Rederi AB Eliida (Olof Öström, Mariehamn). Skandiamotor på 60 hk installerades 1938 men anmäldes 1946 – 1947 och hon betecknades därefter som tvåmastad motorskonare. 1946 såldes hon till Särkisalon Laivayhtiö (Eino Löflund & Co), registre-ringsnummer i Åbo är 1235.
Ellen grundstötte och förliste den 14 maj 1947 vid Tvärminne Stengrund när hon var på resa från Pargas i Finland till Fredrikshamn med 212 ton cement i lastrummet. Pargas ligger strax söder om Åbo och platsen där hon grundstötte ligger i skärgården ca 10 distansminuter öster om Hankö. Finska Fredrikshamn ligger inne i Finska Viken öster om Kotka. Besättningen på fem man och en kvinna räddade sig med livbåten. Ellen var oförsäkrad. Vid förlisningen hade hon Särkisalo som hemort.
Under den åländska och finska tiden lämnar Finlands skeppslista följande uppgifter om mättal och dimensioner: 1928 – 1934 120,42 brt och 92,04 nrt, 1935 – 1937 123,40 brt, 1935 – 1945 98,24 nrt, 1938 – 1945 123,49 brt, 1946 – 1947 131,42 brt och 92,83 nrt. Största längd 1928 – 1947 var 29,75 meter, tdw 1935 var 225, tdw 1936 – 1946 var 200 och tdw 1947 var 220.
Redarna under den åländska och finska tiden var enligt samma källa Arthur Stenroos 1928 – 1931, Einar Gustafsson 1932 – 1935, Johannes Atte Törnroth (Brändö Torsholm Åland), 1936 – 1945, Rederi AB Eliida (Olof Öström Mariehamn) 1946, Särkisalon Laivayhtiö omist Eino Löflund ja Kumpp (Perniö Hakkala) 1947. Den sistnämnde ägaren kan översättas till svenska med Särkisalo Fartygsbolag, ägare Eino Löflund & Co. (Bjärnå, Hakkala) 1947. Särkisalo ligger i skärgården nord om Hangö.    
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Branteviks Maritima Museum – Skeppslista för Brantevik, Finlands Sjöhistoriska Museum – Databasen för Finlands handelsflotta, Hemsidan Sottungaskutor, medlemmar i finska Sukuforum, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Danmarks Skibsliste 1883 – 1899, Sveriges skeppslista 1908, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tegneby. 





Kommentarer