Hugo - Nr 7616
Byggdes
hos Gebr J.S. & G. Figee i Vlaardingen år 1916 som segellogger.
Sjösättningen offentliggjordes den 17 november 1915 i Nieuwe Wlaardingsche
Courant under rubriken Gemengd. Där framgår att hon var byggd på uppdrag av
Steamtrawlermaatschappij Shamrock i Ijmuiden (bildat år 1906 av G.F. Perquin
och C. de Vries ) och hette Hugo. Hon sattes i ett nybildat bolag, NV Visscherij
Maatchappij Hugo, vilket meddelades i bolagsbildningar den 9 februari 1916 i La
Gazette de Hollande. Loggern hade aldrig namnet Shamrock 1 som en del
skribenter gör gällande. Beställarens namn kan ha bidragit till att det blivit
fel. När hon blev levererad och satt på fiske är ännu så länge inte känt men i
en tidningsartikel från den 3 juni 1916 i Nieuwe Wlaardingsche Courant om
inkommande sillfartyg den 31 maj till Vlaardingen är hon nämnd. Hon är där
nämnd som IJM 247 Hugo av Ijmuiden med C. de Jong som befälhavare. Inget
tidigare omnämnande har kunnat hittas efter sjösättningen.
Hon
såldes till Djupekås för 6300 gulden av två holländska NV (aktiebolag) enligt
köpebrev från 1929 utan datum. Försäljningen av Hugo var publicerad i holländska
Algemen Handelsblad den 8 augusti 1929 med upplysning om att hon i Sverige
skulle byggas om till fraktfartyg. De
två bolagen som sålde Hugo var NV Visscherij Maatchappij Hugo och Exploitatie
& Administatie Maatschappij Shamrock 1. Det senare av de båda säljande
bolagen var bildat 1920 i Ijmuiden. Detta
publicerades den 10 februari 1920 i De Standaard. Bolaget verkade inom
management för ett stort antal sillfiskefartyg, (däribland Hugo). I styrelsen
satt, bl. andra, herrarna Perquin och de Vries som nämnts i föregående stycke.
Köpare i
Djupekås var skepparen Karl Johan Hedberg. Han var ensam ägare och själv
befälhavare. Hon mättes i Sölvesborg den 7 december 1929
till 99,59 brutto och 64,64 netto. Den 20 mars 1930 fick fartyget
registreringscertifikat som motorgaleasen Hugo med Djupekås som hemort. Sedan
hon köptes hade en Bolinder motor på 56 eff.hk satts in. Den 2 mars 1936 såldes
hon genom köpebrev i Karlshamn för 40000 kronor.
Köparna
var från Gullholmen och i Certifikat den 23 mars1936 kan man läsa att
motorgaleasen Hugo tillhör partrederiet skepparen Olof Artur Jakobsson
på Gullholmen. Han vars huvudredare och ägde hälften i fartyget. Den andra
hälften ägs av fartygets befälhavare, skeppare Charles Wilhelm Karlsson
på Gullholmen. Med nytt skepparbrev blev Artur Jakobsson befälhavare från den
11 juni till den 14 september 1936 då Charles Karlsson åter blir befälhavare
fram till försäljningen till Skärhamn den 28 mars 1944.
Det var
August Valfrid Olsson i Skärhamn som köpte fartyget för 62000 kronor. I
certifikat den 1 april 1944 framgår att han var ensam ägare och själv
befälhavare. I december samma år anmäldes att fartyget var utrustat med en Skandia
2-takt tkm på105 hk som var tillverkad 1939.
Den 31
januari 1946 klockan 12.30 då Hugo var på resa Göteborg-Lübeck med last av
gåvopaket från USA i den minsvepta rännan ca 6 sjömil NO om Stevens fyr,
minsprängdes fartyget. Klockan 16.30 tog den danska kuttern, Nanna av Stubbekiöbing,
Hugo på släp och försökte bogsera henne i hamn. På grund av läckage från
minsprängningen sjönk hon klockan 18.30 ca 200 -
Valfrid
Olsson i Skärhamn köpte också den tvåmastade skonaren Svan 7133 den 15 mars
1946 och hyrde in en befälhavare. Valfrid mönstrade själv som befälhavare den
15 maj 1946 och den 9 september samma år försvann fartyget med man och allt
sedan man lossat gåvopaket i Lübeck och avgått med destination Köpenhamn.
Runa
fortsatte att segla under dansk flagg med Carl Petersen som redare tills han
1959 arresterades för smuggling och för spioneri för Östtyskland. Han greps
tillsammans med den dansk som då ansågs vara Danmarks största smugglare,
Tailor-Fritz. När de greps i Skaelskör hamn hade de 800000 cigaretter och 50
flaskor sprit ombord i sin specialutrustade snabbgående motoryacht.
Smuggelvarorna hade de hämtat i Östtyskland. I pressen benämndes detta ”Kögebuktens
smuggel- och spionhärva”. Petersen dömdes 1960 till tre års fängelse och
flyttade senare till Stralsund. Runa var aldrig inblandad och hon såldes samma
år som han blev dömd.
Hans J.
Larsen i Gyldenspjaet Praestö köpte Runa år 1960. Han satte redan samma år in
en Alpha Diesel som i skeppslistan 1963 är upptagen till 150 hk. Med den nya
ägaren ändrades namnet till Haka med Fakse Ladeplats som bibehållen hemort.
Redarens hemvist i skeppslistan från 1961 är Skibinge Hestehave (Praestö). 1969
såldes hon till Börge Johansen i Havneby på ön Römö på Danmarks västkust. Där
blev hon omdöpt till Susanne Bo med Havneby som hemort. Börge Johansens hemvist
var Vråby Römö.
Efter
detta var det slutseglat i Danmark och Europa för loggern. Hon såldes nämligen 1975
till The Baltic Scooners Ass (Peter Wood) i Västindien och blev då omdöpt till
Gefion. Enligt Båtologen sidan 312 år 1976 var hon såld till Guyana. Hon avgick
från Southampton den 17 mars 1975 med destination Demerara i Guyana. Demerara
är namnet på en flod som mynnar ut i Guyanas huvudstad Georgetown. Där finns
också en hamnstad med samma namn ca 10 km uppför floden. Den 24 mars avgick man
från Madeira där man gjort ett stopp. Båtologen nämner fartyget ytterligare en
gång, på sidan 111 år 1977 skriver man att hon ägs av Baltic Scooners Ass med
Georgetown som hemort. Vad som hänt med henne därefter är inte känt.
Mättal:
Mätbrev 1929: 99,59/64,64, SL 1945: 99,48/63,97/160, DSL 1970: 100/53/159, DSL
1975: 100/53. Namn med början vid byggnation: Hugo, Runa, Haka, Susanne Bo,
Gefion. Hemorter med början vid byggnation: Ijmuiden Holland, Djupekås,
Gullholmen, Skärhamn, Faxe Ladeplats Danmark, Praestö Danmark, Havneby Danmark,
Georgetown Guyana Västindien.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och
gamla båtar Skärhamn, National Archives den Haag, Delpher Newspapers utvecklat
av KB Nationale Bibliotheek i Holland, Dansk Söulykkestatistik 1946 nr 154,
Danmarks skeppslista, Perlen Yacht Website.
Offentliggörandet
av loggern Hugos sjöättning 1915 i Nieuwe Wlaardingsche Courant den 17
november 1915.
Kommentarer
Skicka en kommentar