Hugo - Nr 7616

Byggdes hos Gebr J.S. & G. Figee i Vlaardingen år 1916 som segellogger. Sjösättningen offentliggjordes den 17 november 1915 i Nieuwe Wlaardingsche Courant under rubriken Gemengd. Där framgår att hon var byggd på uppdrag av Steamtrawlermaatschappij Shamrock i Ijmuiden (bildat år 1906 av G.F. Perquin och C. de Vries ) och hette Hugo. Hon sattes i ett nybildat bolag, NV Visscherij Maatchappij Hugo, vilket meddelades i bolagsbildningar den 9 februari 1916 i La Gazette de Hollande. Loggern hade aldrig namnet Shamrock 1 som en del skribenter gör gällande. Beställarens namn kan ha bidragit till att det blivit fel. När hon blev levererad och satt på fiske är ännu så länge inte känt men i en tidningsartikel från den 3 juni 1916 i Nieuwe Wlaardingsche Courant om inkommande sillfartyg den 31 maj till Vlaardingen är hon nämnd. Hon är där nämnd som IJM 247 Hugo av Ijmuiden med C. de Jong som befälhavare. Inget tidigare omnämnande har kunnat hittas efter sjösättningen.   

Hon såldes till Djupekås för 6300 gulden av två holländska NV (aktiebolag) enligt köpebrev från 1929 utan datum. Försäljningen av Hugo var publicerad i holländska Algemen Handelsblad den 8 augusti 1929 med upplysning om att hon i Sverige skulle byggas om till fraktfartyg.  De två bolagen som sålde Hugo var NV Visscherij Maatchappij Hugo och Exploitatie & Administatie Maatschappij Shamrock 1. Det senare av de båda säljande bolagen var bildat 1920 i Ijmuiden. Detta publicerades den 10 februari 1920 i De Standaard. Bolaget verkade inom management för ett stort antal sillfiskefartyg, (däribland Hugo). I styrelsen satt, bl. andra, herrarna Perquin och de Vries som nämnts i föregående stycke.

Köpare i Djupekås var skepparen Karl Johan Hedberg. Han var ensam ägare och själv befälhavare.  Hon mättes i Sölvesborg den 7 december 1929 till 99,59 brutto och 64,64 netto. Den 20 mars 1930 fick fartyget registreringscertifikat som motorgaleasen Hugo med Djupekås som hemort. Sedan hon köptes hade en Bolinder motor på 56 eff.hk satts in. Den 2 mars 1936 såldes hon genom köpebrev i Karlshamn för 40000 kronor.

Köparna var från Gullholmen och i Certifikat den 23 mars1936 kan man läsa att motorgaleasen Hugo tillhör partrederiet skepparen Olof Artur Jakobsson på Gullholmen. Han vars huvudredare och ägde hälften i fartyget. Den andra hälften ägs av fartygets befälhavare, skeppare Charles Wilhelm Karlsson på Gullholmen. Med nytt skepparbrev blev Artur Jakobsson befälhavare från den 11 juni till den 14 september 1936 då Charles Karlsson åter blir befälhavare fram till försäljningen till Skärhamn den 28 mars 1944.

Det var August Valfrid Olsson i Skärhamn som köpte fartyget för 62000 kronor. I certifikat den 1 april 1944 framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. I december samma år anmäldes att fartyget var utrustat med en Skandia 2-takt tkm på105 hk som var tillverkad 1939.

Den 31 januari 1946 klockan 12.30 då Hugo var på resa Göteborg-Lübeck med last av gåvopaket från USA i den minsvepta rännan ca 6 sjömil NO om Stevens fyr, minsprängdes fartyget. Klockan 16.30 tog den danska kuttern, Nanna av Stubbekiöbing, Hugo på släp och försökte bogsera henne i hamn. På grund av läckage från minsprängningen sjönk hon klockan 18.30  ca 200 - 300 meter från land ½ O om Rödvig hamn på 6 meters djup i Skjeldervig. Vraket bärgades av Carl Emanuel Petersen på sten- och vrakfiskaren Carla av Fakse Ladeplads. Efter inköp i april samma år, för 30000 kronor och reparation, satte han Hugo i fart under dansk flagg med namnet Runa. Hon infördes i Danmarks Skeppslista 1948 som galeasen Runa ex Hugo. Där är hon nämnd med motor på 113 hk och 169 tdw. Hennes dimensioner anges till 82.9  x 1.6 x 7.2 fot. Bruttot anges till 100 med 90 under malingsdaekket, 15 maskinrum, 22 besättningsutrymmen och 62 netto. Fartygets hemort anges som Fakse Ladeplads och redarens hemvist Köpenhamn.

Valfrid Olsson i Skärhamn köpte också den tvåmastade skonaren Svan 7133 den 15 mars 1946 och hyrde in en befälhavare. Valfrid mönstrade själv som befälhavare den 15 maj 1946 och den 9 september samma år försvann fartyget med man och allt sedan man lossat gåvopaket i Lübeck och avgått med destination Köpenhamn.

Runa fortsatte att segla under dansk flagg med Carl Petersen som redare tills han 1959 arresterades för smuggling och för spioneri för Östtyskland. Han greps tillsammans med den dansk som då ansågs vara Danmarks största smugglare, Tailor-Fritz. När de greps i Skaelskör hamn hade de 800000 cigaretter och 50 flaskor sprit ombord i sin specialutrustade snabbgående motoryacht. Smuggelvarorna hade de hämtat i Östtyskland. I pressen benämndes detta ”Kögebuktens smuggel- och spionhärva”. Petersen dömdes 1960 till tre års fängelse och flyttade senare till Stralsund. Runa var aldrig inblandad och hon såldes samma år som han blev dömd.

Hans J. Larsen i Gyldenspjaet Praestö köpte Runa år 1960. Han satte redan samma år in en Alpha Diesel som i skeppslistan 1963 är upptagen till 150 hk. Med den nya ägaren ändrades namnet till Haka med Fakse Ladeplats som bibehållen hemort. Redarens hemvist i skeppslistan från 1961 är Skibinge Hestehave (Praestö). 1969 såldes hon till Börge Johansen i Havneby på ön Römö på Danmarks västkust. Där blev hon omdöpt till Susanne Bo med Havneby som hemort. Börge Johansens hemvist var Vråby Römö.

Efter detta var det slutseglat i Danmark och Europa för loggern. Hon såldes nämligen 1975 till The Baltic Scooners Ass (Peter Wood) i Västindien och blev då omdöpt till Gefion. Enligt Båtologen sidan 312 år 1976 var hon såld till Guyana. Hon avgick från Southampton den 17 mars 1975 med destination Demerara i Guyana. Demerara är namnet på en flod som mynnar ut i Guyanas huvudstad Georgetown. Där finns också en hamnstad med samma namn ca 10 km uppför floden. Den 24 mars avgick man från Madeira där man gjort ett stopp. Båtologen nämner fartyget ytterligare en gång, på sidan 111 år 1977 skriver man att hon ägs av Baltic Scooners Ass med Georgetown som hemort. Vad som hänt med henne därefter är inte känt.

 

Mättal: Mätbrev 1929: 99,59/64,64, SL 1945: 99,48/63,97/160, DSL 1970: 100/53/159, DSL 1975: 100/53. Namn med början vid byggnation: Hugo, Runa, Haka, Susanne Bo, Gefion. Hemorter med början vid byggnation: Ijmuiden Holland, Djupekås, Gullholmen, Skärhamn, Faxe Ladeplats Danmark, Praestö Danmark, Havneby Danmark, Georgetown Guyana Västindien.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, National Archives den Haag, Delpher Newspapers utvecklat av KB Nationale Bibliotheek i Holland, Dansk Söulykkestatistik 1946 nr 154, Danmarks skeppslista, Perlen Yacht Website.


Offentliggörandet av loggern Hugos sjöättning 1915 i Nieuwe Wlaardingsche Courant den 17 november 1915.

Samma meddelande i De Courant den 19 november 1915.


Försäljningen av loggern Hugo till Sverige 1929 i Algemen Handelsblad den 8 augusti 1929.  




Hugo av Skärhamn.




Hugo av Skärhamn.

Haka av Fakse Ladeplats ex Runa ex Hugo.




























































Kommentarer