Alma - Nr 3499

                                                                                          


Galeasen Alma byggdes i ek och fur på klink av Anders Mattsson i Kungsviken 1899 för Johan Henrik Christiansson i Hunnebostrand. Hon mättes till 41,77 brt och 30,75 nrt den 9 juni 1899. I registreringscertifikat den 17 juni framgår att Johan Christiansson var ensam ägare och själv befälhavare. I nytt mätbrev den 7 maj 1900 har nrt ökat till 32,48. Namnet fick hon efter Johans dotter.

Hon köptes till Skärhamn den 28 februari 1906 för 3 200 kronor och i certifikatet den 6 mars framgår att bröderna Bernhard och Johan Johansson från Utäng ägde fartyget med lika delar. Bernhard var befälhavare och huvudredare. Han var född den 27 april 1879. Johan var bästeman och född den 18 september 1882. Deras föräldrar var Johan Jonasson och Britta Niklasdotter i Utäng vilka var födda i Utäng 1841 och Fosseröd 1840. Bernhard gifte sig med Alma Andersdotter från Grinneröd som var född den 20 januari 1878. De bodde i Utäng. Johan var ogift och bodde också i Utäng.

I Sveriges Skeppslista 1908 finns galeasen Alma upptagen till 41,77 brt, 41,53 brt under däck och 32,48 nrt. Hennes dimensioner anges till 15,37 längd, 6,26 bredd, 2,13 djup och 2,70 i djupgående. Hemorten är Skärhamn. I 1917 års skeppslista är motsvarande mättal 42,08, 41,33 och 32,07. Dessutom framgår att hon drivits 1911. Motor på 20 hk installerades 1917. 



Galeasen Alma från Skärhamn som ägdes av Bernhard och Johan Johansson mellan åren 1906 och 1921. Bilden är från Hunnebostrands bildarkiv.



Alma såldes till Emil Gottfrid Rutgersson i Stockevik den 1 februari 1921 för 12 000 kronor. Den 9 februari kan man av certifikatet utläsa att han var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde 1/4 i fartyget den 8 september 1922 till Albert Fredrik Nilsson i Stockevik för 2 000 kronor. Nytt certifikat utfärdades den 16 september.

Den 31 november 1932 befann sig Alma på resa från Oxevik vid Lysekil till Aarhus med last av 800 tomma silltunnor. Samma kväll klockan 22.30, när fartyget befann sig några nautiska mil öster om Fornäs fyr vid Grenå på Jyllands ostsida, blev motorn obrukbar på grund av varmgång i vevlagren. De tog sig för segel till Isefjorden på själland, men då Isefjordens inre del saknar fyrbelysning ankrade man i inloppet för att där invänta dagsljus. Man hade lagt ut båda ankarna men båda brast och Alma drev iland söder om Hundested och blev vrak. 100 silltunnor av lasten gick förlorade men de övriga samlades in på strandningsplatsen och transporterades med ett annat fartyg till mottagningsorten. Anmälan om förlisningen inlämnades den 12 januari 1933 från Köpenhamn. Efter intyg den 9 februari om att Alma blivit vrak avfördes hon från registret i samma månad som strandad.    

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla, Segla för Tjörn - Tor Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Christian Eklund i Hunnebostrand, Sveriges Skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929 och 1931, Bidrag från medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.









Kommentarer