Wanja - Nr 6370

Wanja byggdes av Niels Jörgen Jensen i Marstal 1897, troligen med namnet Inverurie. Det är med detta namn hon första gången redovisas i Danmarks Skibsliste 1899. Som redare redovisas i skeppslistan Jens Rasmusen Knudsen i Vindeballe Aerökjöbing. Hennes hemort anges till Aerökjöbing och befälhavare var Thomas Christensen Knudsen. Dessa var bröder. Byggnads-materialet var ek och mättalen anges i skeppslistan till 64 brt, 53 nrt och 7,3 fots djup i lastrummet. 1903 har hon bytt ägare. Erik Rasmusen Staerke från Aerökjöbing är då både redare och befälhavare. Hemorten är ändrad till Marstal. Staerke står sedan med i skeppslistan som redare, t.o.m. 1913. Han är befälhavare t.o.m.1905 och efterträds av sin son Hans Rasmusen Staerke som befälhavare från 1907. 1913 heter befälhavaren H Christensen.

Från 1915 ägdes fartyget av Albert Henriksen Friis i Marstal. Han var även befälhavare ombord. 1917 ägdes fartyget av Niels Graversen Nielsen Hauge på ön Fur i Limfjorden med Aalborg som hemort. Befälhavare var Morten Mortensen på Fur. Han köpte den 1 mars 1917 ett eget fartyg i Danmark, Helene ex Maren, av vilket man kanske kan dra slutsatsen att Inverurie sålts till Norge innan dess. Fartyget ägdes därefter av Nils Halvorsen i Borgestad Gjerpen Norge, genom AS Ingjerd, och hade Porsgrund som hemort. Det kan vara denna redare som under 1917 installerade en 20 hk Skandiamotor vid Lysekils Mekaniska Verkstad i Lysekil.

Halvorsen sålde, den 9 september 1920, fartyget till Skärhamn för 49 000 kronor. Köpare var ett partrederi med två delägare och Axel Edvin Pettersson i Skärhamn som huvudredare och ägare till 1/2 i fartyget. Den andra hälften ägdes av John Evald Johansson (f. Matiasson) i Skärhamn. Axel Pettersson var född den 12 juni 1897. Hans föräldrar var Petter Olsson och Albertina Andersdotter i Skärhamn. De var födda i Bö Dampegård 1860 och i Skärhamn 1866. Han gifte sig med Judit Andersson som var född på Buskär Skärhamn den 12 november 1904. De bodde på Kroksdalsliden 4 och antog släktnamnet Inberg. Evald Johansson var född i Skärhamn den 25 september 1894. Hans föräldrar var Johan Peter Mattiasson och Elisabeth Andreasdotter. De var födda i Tyfta Västergård 1867 och i Nötsäter 1871. Evald var gift med Ingrid Johanne Johansen som var född i Bergen Norge den 7 september 1901. De bodde en tid, efter att han sålt sin del i fartyget, i Amerika men flyttade hem på 50-talet och bodde på Storgatan 34.


Fartyget mättes den 16 september 1920 till 61,13 brt och 46,10 nrt. Namnet byttes till Wanja under vilket hon fick certifikat som motorskonare den 13 oktober 1920. Den 1 augusti 1921 befann sig Wanja på resa från Klagshamn till Stockholm med last av cement. Efter att ha passerat ön Munken NO om Dalarö, tog vakthavande fel och körde fartyget med full kraft upp på ett undervattensskär vid Stendörren. Det var vid tillfället, då olyckan inträffade klockan 7.30 på morgonen, stiltje och klart väder. Sedan 1/4 av cementlasten lossats eller kastats över bord kom man, med hjälp av bogserbåt, loss efter 9 timmar. Orsaken till olyckan bedömdes bero på vårdslös navigering. Bästemannen, Axel Pettersson, hade vid tillfället vakten och kände inte till farvattnet. Befälhavaren, Evald Johansson, låg och sov.


Drygt ett år senare, den 27 oktober 1922, var Wanja på resa från Lübeck till Varberg med last av järntråd. Klocka 11 på kvällen, när man befann sig i Köge bukt i hårt väder från NO, bröts fockmasten på halva dess längd i en kovändning. Maskinen var vid tillfället obrukbar så man ankrade upp för att reda upp på däck. Därefter kunde man utan hjälp ta sig till Limhamn. Rätten i Malmö gjorde följande uttalande om orsaken till olyckan den 6 november. ”Masten hade sannolikt inte brutits om pikfallet i gaffelfocken firats under kovändningen”.
I 1923 års skeppslista redovisas fartygets mättal och dimensioner med 63,06 brt, 57,13 brt under däck, 48,11 nrt, 21,11 längd, 5,68 bredd, 2,16 djup och 2,7 meters djupgående. Hon drevs 1921. Evald Johansson sålde, den 7 januari 1927, sin del i Wanja till Patrik Pettersson för 7 750 kronor. Den 10 januari anmäldes att Wanja numera tillhör partrederiet Patrik Pettersson i Skärhamn. Evald utvandrade till Amerika med s/s Drottningholms avgång från Göteborg den 5 mars samma år.  Patrik var fartygets huvudredare och befälhavare var Axel Pettersson. Man ägde 1/2 vardera. Den 1maj 1931 blev Patrik befälhavare men den 7 mars 1933 var Axel åter tillbaka. Fartyget blev kvar i Skärhamn till den 4 mars 1939 då de sålde. Då hade de istället tillsammans, den 31 januari samma år, inköpt skonerten Poseidon 7435. Patrik var född i Skärhamn den 25 april 1898 som son till Petter Olsson och Anna Elisabeth Berntsdotter. Dessa var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Han var gift, första gången med Magdalena Olausson som var född i Moriks Sörgård den 11 april 1903 och andra gången med Elsa Maria Andersson som var född i Skärhamn den 15 november 1902. De bodde på Storgatan 31.
Bilden, från Tjörns båtar, föreställer skonerten Wanja med Skärhamn som hemort mellan åren 1920 och 1946.

I 1923 års skeppslista redovisas fartygets mättal och dimensioner med 63,06 brt, 57,13 brt under däck, 48,11 nrt, 21,11 längd, 5,68 bredd, 2,16 djup och 2,7 meters djupgående. Hon drevs 1921. Evald Johansson sålde, den 7 januari 1927, sin del i Wanja till Patrik Pettersson för 7 750 kronor. Den 10 januari anmäldes att Wanja numera tillhör partrederiet Patrik Pettersson i Skärhamn. Evald utvandrade till Amerika med s/s Drottningholms avgång från Göteborg den 5 mars samma år.  Patrik var fartygets huvudredare och befälhavare var Axel Pettersson. Man ägde 1/2 vardera. Den 1maj 1931 blev Patrik befälhavare men den 7 mars 1933 var Axel åter tillbaka. Fartyget blev kvar i Skärhamn till den 4 mars 1939 då de sålde. Då hade de istället tillsammans, den 31 januari samma år, inköpt skonerten Poseidon 7435. Patrik var född i Skärhamn den 25 april 1898 som son till Petter Olsson och Anna Elisabeth Berntsdotter. Dessa var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Han var gift, första gången med Magdalena Olausson som var född i Moriks Sörgård den 11 april 1903 och andra gången med Elsa Maria Andersson som var född i Skärhamn den 15 november 1902. De bodde på Storgatan 31.
Wanja såldes till Albert Botolf Börjesson på Styrsö för 16 000 kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Han behöll henne till den 8 juli 1942 då han sålde till Ivar Herbert Pagander i Hamburgsund för 21 000 kronor. Den 27 april 1943 var hon omriggad till galeas och i det nya certifikatet från den 30 april, som följde efter att hon blivit omriggad, framgår att hon nu var motorgaleas och ägdes av Pagander i Hamburgsund. Det var Wanjas sista svenska ägare.
Genom köpebrev den 26 augusti 1943 såldes hon till Ragnar Moe Jacobsen i Naersnes Norge för 37 200 kronor. Anmälan inlämnades samma dag, omdöpt till Tilla och med Oslo som hemort. I 1945 års skeppslista var hon upptagen till 63,41 brt, 44,06 nrt och 115 tdw. Maskin-styrkan var 50 hk. Den 1 november 1947, med last av järn och på resa från Randers till Fredriksstad, sprang hon läck och sjönk. Olyckan inträffade troligen i närheten av Fornaes, norr om Grenå i Danmark. Tilla fanns dock med i 1948 - 1949 års norska skeppslista till 66 brt och 43 nrt och ägdes då av partrederiet Ole Ödegaard i Glemmen Fredrikstad med Fredrikstad som hemort. Hon avfördes ur det norska registret 1949.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Fur Basen – Fur Befolkningsgenealogi, Danmarks Skibsliste 1899 – 1917, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Slaegt & Data – Dis Danmark, Skipet – Skipsforlis 1947, Register over nogle Danske handelsskibe, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer