Criterion - Nr 5552
Criterion var kravellbyggd hos Smith & Stepenson i Grimsby England 1889 med namnet Criterion och registrerad på Thomas Baskcomb i Grimsby som ketch, 62 ton med ON 96200. Hennes mättal och dimensioner i Sveriges skeppslista blev efter köpet till Sverige 64,16 brt, 37,91 nrt, 100 tdw, 21,40 längd, 5,98 bredd och 2,93 djup (fot 68,3 X 19,6 X 9,6).
Hon inköptes till Sverige av ett partrederi i Kyrkesund för 275 Pounds den 3 mars 1899. Oskar Johansson på Höjda i Sumpen på Tjörn var huvudredare och befälhavare (inte att förväxla med Oskar Johansson i Hisingsviken). Övriga delägare var Karl Abrahamsson från Härön, Karl Berntsson från Härön, Andreas Hansson från Kyrkesund och Karl Alfred Berntsson från Kyrkesund. Samtliga delägare hade en femtedel vardera. Smackowner Thomas Baskcomb i Great Grimsby var säljare. Mätbrev utfärdades av Uddevalla Tullkammare den 14 juli 1900.
Hon såldes den 18 oktober 1902 för 7 100 kronor till ett partrederi i Mollösund med Johan Adolf Rodhén som huvudredare och befälhavare. De övriga delägarna var Anders Oskar Berg, Bernhard Pettersson och Johan August Berg. Samtliga delägare hade 1/4 vardera i rederiet. Den 24 oktober 1905 sålde Bernhard Pettersson sin del till övriga delägare för 1 130 kronor. Den 19 oktober 1906 sålde Johan August Berg sin tredjedel till övriga delägare för 1 456 kronor. Criterion ägdes därefter av Johan Adolf Rodhén och Anders Oskar Berg med hälften vardera. Hemorten var Mollösund.
Den 27 oktober 1913 såldes hon till ett nytt partrederi i Mollösund med Magnus Berg som huvudredare. De övriga delägarna var Oskar Joel Berg, Bror Otto Berg, Mauritz Hermansson, Sigfrid Karlsson och Joakim Patriksson. Samtliga delägare hade 1/6 vardera. Den 31 januari 1914 blev hon registrerad med Magnus Berg som huvudredare, Oskar Joel Berg som befäl-havare och Mollösund som hemort. Ommätning gjordes den 17 april 1917 vid Marstrands Tullkammare till 64,70 brt och 44,34 nrt. Den 20 april 1917 såldes hon för 13 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Johan Ludvig Karlsson som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av brodern Hugo Konrad Karlsson. I 1917 års skeppslista finns hon registrerad med mättal och dimensioner på 64,70 brt, 64,16 brt under däck, 44,34 nrt, 21,40 längd, 5,98 bredd och 2,93 djup. Där nämns även att hon har galeasrigg, att hon har drivits 1912 och att hemorten är Skärhamn.
Den 20 juli 1917 ommättes hon vid Lysekils Tullkammare till 74,70 brt och 50,48 nrt. Den 4 mars 1918 registreras Johan Ludvig Karlsson som befälhavare och den 29 mars 1920 registreras att Criterion har motor på 25 hk. Hon hade då även ommätts vid Göteborgs Tullkammare till 62,84 brt och 42,33 nrt.
Hugo Karlsson var född den 1 september 1888 och hans bror Johan Karlsson den 13 juni 1890. Föräldrarna var Karl Olsson och Hilda Olausson i Skärhamn. De var födda i Toftenässtrand 1865 och i Nordvik 1864 och bodde på Magasinsgatan 1 i Skärhamn när bröderna föddes. De flyttade därefter till Toftenässtrand och därefter till Dalgatan 7 i Skärhamn den 11 november 1910. Hugo var gift med Hulda Adolfina Möller från Björholmen. Hon var född den 16 september 1890. De bodde på Härön i Klövedal. Johan var gift med Ingrid Konstantina Jansson som var född på Flatholmen den 24 september 1893. De flyttade till Göteborg.
Den 2 februari 1921 såldes Criterion för 12 000 kronor till ett nytt partrederi i Skärhamn med 5 delägare och med fiskhandlaren Karl Olausson som huvudredare. De övriga delägarna var salteriidkaren Johan Olausson i Skärhamn, hemmansägaren Olle Olausson i Nordvik, fiskaren Karl Andersson i Skärhamn och den tidigare delägaren Hugo Konrad Karlsson. Samtliga delägare hade 1/5 vardera i partrederiet. Den 1 mars samma år sålde Hugo Karlsson sin del till de övriga som därefter hade 1/4 vardera. Detta registrerades den 30 mars.
Karl, Johan och Olle Olausson var bröder och söner till Olaus Kristiansson och Inger Kristina Jonsdotter i Skärhamn. Olaus var född i Nordvik 1831 och Inger Kristina i Utäng 1836. Karl Olausson var född i Skärhamn den 29 oktober 1875 och gift med Elisabeth Johannesdotter från Skedet som var född den 27 mars 1876. De bodde på Magasinsgatan 6 i Skärhamn. Johan Olausson var född i Skärhamn den 15 maj 1866 och gift med Ida Kristina Niklasdotter från Röra Sörgård som var född den 14 juli 1870. De bodde på Magasinsgatan 3 i Skärhamn. Olle Olausson var född i Skärhamn den 2 oktober 1873 och Han gift med Matilda Charlotta Johansdotter från Nordvik som var född den 24 februari 1874. De bodde i Nordvik.
Karl Andersson var född i Haketorp den 29 mars 1889 och son till Anders Kristiansson och Anna Maria Olsdotter vilka bosatte sig på Hamngatan 30 i Skärhamn. Anders var född i Haketorp den 6 februari 1861 och Maria var född i Brevik den 4 november 1865. Karl Andersson gifte sig med Edla Karlsson som var född i Skärhamn den 13 september 1894. Edla var syster till Hugo och Johan som köpte kuttern från Mollösund den 20 april 1917.
Kuttern Criterion för ankar vid Omstadsberget i Kyrkesunds ränna. Criterion hade hemmahamn i Skärhamn från 1917 till 1922. Bilden är från hemsidan Kyrkesund.com.
Den 7 juni 1822 såldes Criterion för 6 000 kronor till ett partrederi i Grundsund med Lars Edvard Johansson som huvudredare och ägare av 1/3 i fartyget. Övriga delägare med 1/3 vardera var Lars Edvards två bröder David Johansson och Nathanael Johansson. I samband med köpet blev kuttern namnändrad till Torsten. Nathanael var fartygets befälhavare och hemorten var Grundsund. Ändringarna registrerades den 14 juni.
Under 1923 blev Torsten förbyggd och reparerad. Arbetet omfattade ruff, lastrumsluckor mm. Efter ombyggnaden var fartygets mättal och dimensioner vid Lysekils Tullkammare den 23 maj 64,45 brt, 61,86 brt under däck, 43,82 nrt, 21,25 längd, 5,90 bredd, 2,87 djup och 3,75 djupgående. Den 6 april 1924 ommättes Torsten vid Lysekils Tullkammare till 39,17 nrt. Den 10 april 1926 såldes hon för 11 000 kronor till Johan August Olsson i Brattås Orust. Han var själv fartygets befälhavare. Hemorten blev Brattås. Den 16 februari 1928 mättes kuttern vid Lysekils Tullkammare till 45,27 nrt. Den 13 september 1930 mättes hon igen vid Lysekils Tullkammare till 39,97 nrt.
Den 11 maj 1945 utlyste Auktionskammaren i Göteborg auktion på motorkuttern Torsten, liggande vid Gullbergskajen. Efter budgivning inropades fartyget för 8 475 kronor av handlanden Carl Albinsson i Göteborg. Albinsson var huvudredare men befälhavare utsågs inte då kuttern skulle genomgå förbyggnad. Den 4 juli 1947 såldes Torsten, efter ombyggnad, till ett partrederi på Hönö för 30 000 kronor. Artur Lennart Bryngelsson var huvudredare och hans bror Holger Gustav Nicolaus Bryngelsson var fartygets befälhavare. En ansökan om namnändring till Neptun beviljades inte men fartygets hemort ändrades till Hönö.
Ommätning gjordes vid Göteborgs Sjötullavdelning den 23 juli 1947 till 68,96 brt och 44,51 nrt och den 30 december 1947 registrerades som ny befälhavare, Algot Verner Bryngelsson på Hönö. Den 5 april 1948 såldes Torsten för 37 000 kronor till ett nytt partrederi på Hönö med 4 delägare och med Bror Folke Bryngelsson som huvudredare. De övriga delägarna var Olof Andreas Bryngelsson, Olof Evert Gunnar Bryngelsson och Algot Verner Bryngelsson.
Alla delägarna hade lika stor andel. Algot Verner Bryngelsson var befälhavare och Hönö behölls som hemort. Man lämnade också in en ansökan om namnändring till Isa vilket blev beviljat den 10 april. Som skäl angav man att fartyget huvudsakligen skulle användas på istraden från Vänern.
Den 28 februari 1948 blev Isa ommätt vid Göteborgs Sjötullsavdelning till 69,85 brt och 46,49 nrt. Den 7 april 1949 registrerades Olof Andreas Bryngelsson på Hönö som befälhavare och den 9 maj 1950 registrerades att Olof Evert Gunnar Bryngelsson efterträtt honom. Den 1 februari 1952 registrerades Algot Verner Bryngelsson som befälhavare och den 26 juni samma år registrerades Olof Evert Gunnar Bryngelsson åter som befälhavare. Man växlade befälhavare mellan delägarna under åren man drev rederiet tillsammans. Den 20 december 1952 sålde Algot Verner och Bror Folke sina andelar, för 4 000 kronor per andel, till Olof Evert Gunnar Bryngelsson som därmed ägde 3/4 i fartyget och var både huvudredare och befäl-havare.
Den 2 juni 1957 anmäldes till Fartygsregistret att Isa ändrats till pråm utan framdrivningsmaskin och den 20 maj 1959 anmäldes till Fartygsbyrån att pråmen upphuggits under föregående år. Isa blev avförd ur registret, såsom upphuggen, den 25 augusti 1959. Sven Bryngelsson har i Länspumpen 2002:4, i en historik om ishantering, meddelat att Isa, 1953, blev lagd vid Stenskär utanför Hönö för att där bli vrak. De sista åren bogserade hon en pråm med samma namn.
Källor: Kutterepoken, Kyrkesund Båtar och fartyg, Brittisk skeppslista 1890 – 1899, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar