Fylgia - Nr 4869
Galeasen Fylgia byggdes av fur och ek av skeppsbyggmästare
Sven Petter Nilsson i Råå 1908. Bilattesten är daterad den 1 juni och i mätbrev
från samma datum angavs 38,37 brt och 30,24 nrt. Ett partrederi i Ålabodarna
med 3 delägare och med Olof Larsson som huvudredare finns upptaget som ägare i
registreringscertifikatet den 3 juni. Nils Petter Gustafsson i Borstahusen vid
Landskrona var befälhavare. Den tredje delägaren var Alexander Gustafsson i
Barsebäck som var bror till Nils Petter. Alla delägarna hade lika stor andel i
Fylgia. Hon fick Ålabodarna som hemort. I 1917 års skeppslista framgår hennes
mättal och dimensioner med 38,43 brt, 36,90 brt under däck, 30,71 nrt, 16,24
längd, 6,0 bredd och 2,0 djup.
Bilden, som kommer från Svenska seglare och
motorseglare, föreställer galeasen Fylgia med Skärhamn som hemort mellan åren
1942 och 1960.
Den 26 februari 1918 anmäldes att Alexander
Gustafsson sålt sin andel till Nils Petter för 3 000 kronor och den 22 mars samma
år anmäldes att Nils Petter Gustafsson sålt sina 2/3 till Ludvig Löfström i Ålabodarna
för 13 000 kronor. Löfström blev befälhavare på Fylgia den 30 mars. Den 20 mars
1922 anmäldes att fartyget fått en 20 hk hjälpmaskin installerad. I certifikat
samma datum framgår att motorgaleasen Fylgia ägdes i Ålabodarna av partrederiet
Olof Larsson. Ludvig Löfström var fortfarande befälhavare. Efter installation
av motor redovisades i 1923 års skeppslista 38,16 brt, 30,33 nrt och 2,5
djupgående. Av skeppslistan framgår att hon drivits 1922. Svenska seglare och
motorseglare uppger att Fylgias lastförmåga var 70 tdw.
Olof Larssons son, Oskar Albin Larsson, blev
befälhavare den 31 mars 1924 och den 8 augusti samma år övertog yngste sonen, Erik
Johan Larsson, befattningen. Den 21 januari 1932 anmäldes att Erik Johan
Larsson i Fortuna numera är Fylgias huvudredare sedan hans far, Olof Larsson,
avlidit den 31 december 1931. Samtidigt anmäldes att Erik Larsson inköpt 7/39
av Ludvig Löfströms andelar för 1 120 kronor. Köpekontrakt var upprättat samma
dag. Ytterligare en transaktion gjordes samma dag, Ludvig Löfström sålde 8/39
till Oskar Albin Larsson i Ålabodarna för 1 280 kronor. Dessutom anmäldes den
20 februari 1932 att Löfström överlåtit ytterligare andelar till familjen, Karl
Löfström 4 andelar, Viktor Löfström 2 andelar samt Augusta Löfström 2 andelar.
Av hans anmälan framgår att han efter detta skulle ha kvar 13 andelar. Dessa
ärvdes efter hans död av barnen enligt anmälan den 2 mars 1933.
Av intyg den 20 april 1942 framgår att Oskar
Magnus Strandberg i Skärhamn köpt Fylgia för 6 250 kronor. Certifikat den 11
maj berättar att Oskar Strandberg var ensam ägare och att hans son, Karl Nils Yngve
Strandberg var befälhavare. Oskar Strandberg var född i Mollösund den 27 september
1887. Hans föräldrar var Karl August Olsson och Inger Mattiasdotter, födda 1856
och 1855. Oskar var gift med Hulda Susanna Eriksson som var född i
Skärhamn den 28 november 1887. De bodde på Skolgatan 17. Yngve Strandberg var
född i Skärhamn den 23 oktober 1913. Han var gift med Inga Frideborg
Johanna som var född på Klädesholmen den 6 mars 1916. De bodde på Strandvägen 2.
Strandberg använde Fylgia för koks och koltransporter samt fisktransporter i
den egna verksamheten.
Fylgia såldes den 26 mars 1960 inom Skärhamn för 1
100 kronor till skrothandlaren Karl Johan Johansson (Kalle Småland) som
dagen efter sålde fartyget till Karl Isak Andersson i Skärhamn. Denne
sålde i sin tur ena hälften av fartyget för 750 kronor till Georg
Hjalmar Kristensson i Rönnäng den 20 april 1960. Den 17 december 1962 sålde
Isak Andersson och Georg Kristensson Fylgia för 5 700 kronor till Evert Anton
Sigvard Granholm i Stockholm. Denne sålde vidare samma höst till Uno Pettersson
i Sundbyberg för 11 000 kronor. Fylgia gjorde sin sista resa 1965 från Tore
Löfbergs varv i Rönnäng till ostsidan av Tjörnekalv där hon gick till botten. Anmälan
gjordes den 25 mars 1965 att hon sprungit läck och sjunkit vid Lilla
Tjörnekalv. Då var hon redan avförd från registret som förstörd. I 1965 års
skeppslista redovisades 40 brt, 19 nrt, 70 tdw samt motor på 30 hk.
Karl Johansson var född i Säby församling i
Jönköpings län den 15 november 1888. Han var ogift och bodde i på Magasinsgatan i Skärhamn där
han även hade sin verksamhet. Isak Andersson var född den 18 oktober 1894 i
Lilla Sibräcka. Hans föräldrar var Oskar Andersson och Augusta Olausdotter
vilka var födda i Lilla Sibräcka och Dyreby 1868. Isak var gift med Elin
Bernhardina som var född i Fagerfjäll den 26 januari 1903. De bodde på
Storgatan 12.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges
skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Mollösund.
Kommentarer
Skicka en kommentar