Fylgia - Nr 4869


Galeasen Fylgia byggdes av fur och ek av skeppsbyggmästare Sven Petter Nilsson i Råå 1908. Bilattesten är daterad den 1 juni och i mätbrev från samma datum angavs 38,37 brt och 30,24 nrt. Ett partrederi i Ålabodarna med 3 delägare och med Olof Larsson som huvudredare finns upptaget som ägare i registreringscertifikatet den 3 juni. Nils Petter Gustafsson i Borstahusen vid Landskrona var befälhavare. Den tredje delägaren var Alexander Gustafsson i Barsebäck som var bror till Nils Petter. Alla delägarna hade lika stor andel i Fylgia. Hon fick Ålabodarna som hemort. I 1917 års skeppslista framgår hennes mättal och dimensioner med 38,43 brt, 36,90 brt under däck, 30,71 nrt, 16,24 längd, 6,0 bredd och 2,0 djup.

Bilden, som kommer från Svenska seglare och motorseglare, föreställer galeasen Fylgia med Skärhamn som hemort mellan åren 1942 och 1960.



Fylgia i Skärhamn i juli 1947. Fotograf okänd.


Den 26 februari 1918 anmäldes att Alexander Gustafsson sålt sin andel till Nils Petter för 3 000 kronor och den 22 mars samma år anmäldes att Nils Petter Gustafsson sålt sina 2/3 till Ludvig Löfström i Ålabodarna för 13 000 kronor. Löfström blev befälhavare på Fylgia den 30 mars. Den 20 mars 1922 anmäldes att fartyget fått en 20 hk hjälpmaskin installerad. I certifikat samma datum framgår att motorgaleasen Fylgia ägdes i Ålabodarna av partrederiet Olof Larsson. Ludvig Löfström var fortfarande befälhavare. Efter installation av motor redovisades i 1923 års skeppslista 38,16 brt, 30,33 nrt och 2,5 djupgående. Av skeppslistan framgår att hon drivits 1922. Svenska seglare och motorseglare uppger att Fylgias lastförmåga var 70 tdw.
Olof Larssons son, Oskar Albin Larsson, blev befälhavare den 31 mars 1924 och den 8 augusti samma år övertog yngste sonen, Erik Johan Larsson, befattningen. Den 21 januari 1932 anmäldes att Erik Johan Larsson i Fortuna numera är Fylgias huvudredare sedan hans far, Olof Larsson, avlidit den 31 december 1931. Samtidigt anmäldes att Erik Larsson inköpt 7/39 av Ludvig Löfströms andelar för 1 120 kronor. Köpekontrakt var upprättat samma dag. Ytterligare en transaktion gjordes samma dag, Ludvig Löfström sålde 8/39 till Oskar Albin Larsson i Ålabodarna för 1 280 kronor. Dessutom anmäldes den 20 februari 1932 att Löfström överlåtit ytterligare andelar till familjen, Karl Löfström 4 andelar, Viktor Löfström 2 andelar samt Augusta Löfström 2 andelar. Av hans anmälan framgår att han efter detta skulle ha kvar 13 andelar. Dessa ärvdes efter hans död av barnen enligt anmälan den 2 mars 1933.    
Av intyg den 20 april 1942 framgår att Oskar Magnus Strandberg i Skärhamn köpt Fylgia för 6 250 kronor. Certifikat den 11 maj berättar att Oskar Strandberg var ensam ägare och att hans son, Karl Nils Yngve Strandberg var befälhavare. Oskar Strandberg var född i Mollösund den 27 september 1887. Hans föräldrar var Karl August Olsson och Inger Mattiasdotter, födda 1856 och 1855. Oskar var gift med Hulda Susanna Eriksson som var född i Skärhamn den 28 november 1887. De bodde på Skolgatan 17. Yngve Strandberg var född i Skärhamn den 23 oktober 1913. Han var gift med Inga Frideborg Johanna som var född på Klädesholmen den 6 mars 1916. De bodde på Strandvägen 2. Strandberg använde Fylgia för koks och koltransporter samt fisktransporter i den egna verksamheten. 
Fylgia såldes den 26 mars 1960 inom Skärhamn för 1 100 kronor till skrothandlaren Karl Johan Johansson (Kalle Småland) som dagen efter sålde fartyget till Karl Isak Andersson i Skärhamn. Denne sålde i sin tur ena hälften av fartyget för 750 kronor till Georg Hjalmar Kristensson i Rönnäng den 20 april 1960. Den 17 december 1962 sålde Isak Andersson och Georg Kristensson Fylgia för 5 700 kronor till Evert Anton Sigvard Granholm i Stockholm. Denne sålde vidare samma höst till Uno Pettersson i Sundbyberg för 11 000 kronor. Fylgia gjorde sin sista resa 1965 från Tore Löfbergs varv i Rönnäng till ostsidan av Tjörnekalv där hon gick till botten. Anmälan gjordes den 25 mars 1965 att hon sprungit läck och sjunkit vid Lilla Tjörnekalv. Då var hon redan avförd från registret som förstörd. I 1965 års skeppslista redovisades 40 brt, 19 nrt, 70 tdw samt motor på 30 hk.
Karl Johansson var född i Säby församling i Jönköpings län den 15 november 1888. Han var ogift och bodde i på Magasinsgatan i Skärhamn där han även hade sin verksamhet. Isak Andersson var född den 18 oktober 1894 i Lilla Sibräcka. Hans föräldrar var Oskar Andersson och Augusta Olausdotter vilka var födda i Lilla Sibräcka och Dyreby 1868. Isak var gift med Elin Bernhardina som var född i Fagerfjäll den 26 januari 1903. De bodde på Storgatan 12. 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Mollösund.

























                   

































Kommentarer