Norden - Nr 4822

Norden var byggd med ketchrigg 1886 av Henry M Restarick i Bideford Devon England och blev registrerad med ON 92963. Hon var på 64 ton och döpt till Greenwood Tree. 1888 upp-ges ägarna vara North Sea Trawling Co Ltd med adress i London. 1889 nämns F & J Leleu Ltd och Fras Robinson i Yarmouth som ägare. 1890 ägs hon av John Steward Sterry i Lowestoft. Han står kvar som ägare till 1899 då Henry George Jones i Lowestoft äger henne. I skeppslistan nämns Norman B Jones i Lowestoft som redare det året och år 1900 finns samma uppgifter. Greenwood Tree avfördes ur British official register 1902.

Han sålde fartyget den 11 mars 1902 till August Olsson i Skärhamn för 450 Pund. August var själv befälhavare och redare och född i Nordvik den 24 december 1871. Hans föräldrar var Olle Pettersson och Kristina Jonasdotter. De var födda i Nötsäter 1845 och i Säby 1839. August gifte sig med Augusta Matilda Johannesdotter som var född i Utäng den 18 april 1877. De bosatte sig på Sjömansvägen 4. August Olsson seglade kuttern med det engelska namnet Greenwood Tree.

Han sålde fartyget den 18 november 1907 till ett partrederi i Ellös med 2 delägare. Köparnas namn var Anders Johan Samuelsson och Fredrik Stefanus Ferdinandsson. Något köpebrev upprättades inte men de två köparna ägde lika stora delar i fartyget. Den 19 december 1907 utfärdades mätbrev av Lysekils Tullkammare på 64,42 brt och 36,61 nrt. De anmälde kuttern för registrering den 10 februari 1908 under namnet Norden vilket blev beviljat den 14 mars. Samuelsson var huvudredare och Ferdinandsson befälhavare. Hemort blev Ellös. I 1908 års skeppslista finns noterat att fartyget var byggt i ek och fur samt att mättal och dimensioner var 64,42 brt, 64,42 brt under däck, 36,61 nrt, 22,10 längd, 5,85 bredd och 2,68 djup. Den 13 april 1909 registrerades Johan Petter Abrahamsson från Flatön som befälhavare fram till den 24 april då Ferdinandsson återinträdde. Därefter gjordes inga förändringar tills man sålde kuttern våren 1911. Den 20 mars såldes Norden inom Ellös till Karl Samuelsson för 8 100 kronor. Samuelsson var både huvudredare och befälhavare för fartyget som behöll Ellös som hemort. Den 16 juni 1916 ommättes hon vid Lysekils Tullkammare till 64,42 brt och 38,90 nrt. Djup-gåendet var 3,6 meter enligt skeppslistan 1917.



Den 4 februari 1918 såldes hon för 14 250 kronor till ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare vilka var far och son. Fadern, Axel Bernhard Olausson, som ägde 2/3 var både huvudredare och befälhavare medan sonen, Ernst Kornelius Axelsson, ägde 1/3 och fungerade som bästeman. Nordens hemort blev ändrad till Skärhamn. Sedan Ernst under vintern 1920 fått behörighet genom skepparebrev av 2:a klass, mönstrade han den 8 februari som befälhavare. Den 23 mars intygade John E Frykman på J W Berg Slip & Mek. Verkstad Hälsö att en 22 hk Avance försålts och inmonterats i Norden från Skärhamn. Den 24 mars ommättes hon vid Göteborgs Tullkammare till 61,19 brt och 39,96 nrt. Man har förmodligen gjort någon förändring av lastluckan eftersom lastutrymmet kunnat ökas trots inmontering av motor i en del av lastrummet. Av skeppslistan 1923 framgår att hon drivits och reparerats 1919 samt att bred-den minskat till 5,82.


Den 11 februari 1925 sålde Ernst sin tredjedel till sin far för 2 600 kronor. Axel Olausson blev på så sätt ensam ägare. Ernst blev kvar som befälhavare och hemorten förblev oförändrad. Den 1 mars 1935 meddelades att Norden genomgått en mindre reparation samt att motorn var på 40 hk. Den 19 maj 1939 ommättes hon vid Göteborgs Tullbevakningsinspektion till 63,86 brt och 39,95 nrt.




Bilden föreställer Norden, upplagd i Skärhamns hamn. Hon hade Skärhamn som hemort från 1902 till 1907 och 1918 till 1957. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Vid en sjöförklaring och sjöförhör i Helsingör den 21 juni 1946 för motorskonaren Dina Val från Köge framgår Nordens inblandning i en sjöolycka på följande sätt: Dina Val var på resa från Aalborg till Höganäs i barlast då hon den 14 maj kolliderade i Aalborgs hamn med Norden. Vid ca klockan 17 då DV hade kommit ut i farleden med motorn gående på halv fram sågs ett fartyg, som senare visade sig vara Norden av Skärhamn, som sågs hålla kurs in mot skeppsvarvet. DV höll bb för att ge plats för N. Då plötsligt N girade tvärs i farleden med nordlig kurs gav DV två korta signaler och girade ytterligare bb hän. N gav nu en kort signal som DV besvarade med en kort signal och girade samtidigt Sb hän. Då N emellertid girade Bb kastades DV:s motor om till full back. Omedelbart därefter törnade N med peket mot DV:s bog varvid N:s peke knäcktes och DV fick några mindre skråmor på bogen. Sjöförklaring för Norden har inte hållits.
Den 11 februari 1955 var Axel Birger Axelsson befälhavare. Han var bror till Ernst Axelsson. Knappt två år senare, den 11 januari 1957, såldes Norden för 1100 kronor till skrothandlaren Henry Carlsson Bovallstrand. I anmälan till fartygsregistret den 26 juni samma år meddelades att Norden inte längre nyttjades, att motorn var borttagen och att skrovet sänkts som vågbryta­re vid Bovallstrand. Hon avfördes ur registret den 31 juli 1957. Nordens lastförmåga uppges i Svenska seglare ha varit 105 tdw.
Axel Bernhard Olausson var född i Kurlanda den 22 december 1870. Hans föräldrar var Olaus Berntsson och Johanna Svensdotter (Olaus andra gifte). De var födda i Näs Valla 1814 och troligen Tyfta 1825. Axel Olausson var gift med Anna Kristina Kristiansdotter från Haketorp som var född 1872. De bodde på Skolgatan 30. Axel kallades Dyras-Axel i Skärhamn för att hans far, Olaus Berntsson, var kronobåtsman med nummer 39 och soldatnamnet Dyre. Han var båtsman för Kurlanda, Kebene och Häle och hade sitt soldattorp på Kurlandas ägor.
Ernst Kornelius Axelsson var född i Skärhamn den 3 augusti 1899 och bodde senare på Parkgatan 2 i Skärhamn. Han var gift med Emma Maria Pettersson som var från Skärhamn och född den 3 oktober 1900. Axel Birger Axelsson var född i Skärhamn den 13 april 1907 och bodde senare på Skolgatan 6. Han var gift med Gunhild Maria Karlsson från Skärhamn som var född den 6 november 1911.

Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Brittisk skeppslista 1888 – 1900, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925 och 1927, Dansk Söulykke-statistik 1946. Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer