Roll - Nr 6744

Tremastade skonaren Roll byggdes i ek och bok av Erik Eriksens Skibsbyggeri i Marstal och levererades 1917 till Motorskibs AS Roll (H H Gjertsen) Kristiania/Oslo. Befälhavare var Anton Urdal i Kristiania. Hon var från början försedd med en 2-cyl 160 hk Bolinder motor. I den norska skeppslistan 1920 var hon redovisad till 237 brt och 178 nrt.  
Den 16 juni 1921 såldes hon för 70 000 norska kronor till ett partrederi i Skärhamn med 8 delägare. Axel Bernhard Nilsson i Nordvik var huvudredare och befälhavare var Alfred Hansson i Skärhamn. I SST nr 48 år 1921 anges inköpspriset till Skärhamn med 45 000 kronor och i en annan källa 40 000 kronor. Hon infördes i tullregistret som MD 392 den 21 juni 1921 och mättes i Sverige den 25 juni till 230,5 brt och 177,06 nrt. Hon registrerades samma dag som motorfartyget Roll med Skärhamn som hemort. Axel Bernhard Nilsson var bosatt i Nordvik och kallades allmänt för AB i Nordvik. Alfred Hansson var född i Skärhamn den 1 mars 1890. Han var gift med Inga Malvina Johansson som var född i Nordvik den 11 mars 1892. De bodde på Bagarliden 12 i Skärhamn innan familjen flyttade till Älvängen i Starrkärrs församling. Alfred var son till August Hansson och Betty Berntsdotter som bodde på Hamngatan 11 innan detta hus revs för vägbygget genom Skärhamn och August som änke-man flyttade till Ankarvägen 7.  De var födda i Nordvik 1861 och i Skärhamn 1863.



Bilden föreställer den tremastade motorskonaren Roll. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1921 och 1924 och var då det största fartyg som funnits där. På bilden, från bokverket Tjörns båtar, är hon troligen nybyggd och liggande för ankar i Norge.


De övriga delägarna var John Arvid Johansson, Johan Adolf Hermansson, Janne Oskar Hermansson, Olof Albin Olausson samt bröderna Albin Olof Abrahamsson och Anders Bolivar Abrahamsson som var båtbyggare i Vasseröd på Orust. John Johansson var född den 28 maj 1890 och bodde på Storgatan 14. Han drev, tillsammans med sin bror Gustav, Skärhamns slip. Adolf Hermansson var född den 15 november 1877 och bodde på Blåsarliden 6. Brodern Oskar Hermansson var född den 19 oktober 1891 och bodde på Postvägen 12. Bröderna drev sillsalteri och fiskberedning i Skärhamn och var senare delägare i den fyrmastade skonaren Inger. Alfred Hansson blev senare delägare i de tremastade skonarna Zita och Ebet. Alla de 8 delägarna hade lika stora delar i rederiet. Olof Olausson sålde, i mars 1922, sin del för 5 500 kronor till A B Nilsson i Nordvik som på så sätt ägde 2/8 i fartyget.
John Johansson var född i Tegneby den 28 maj 1890. Hans föräldrar var Johannes Johansson och Johanna Samuelsdotter vilka var födda i Tegneby 1845 och i Vasseröd Tegneby 1847. John var gift med Hulda Otilia Pettersson som var född i Tubberöd den 1 juli 1894. De bodde på Storgatan 14. Adolf och Oskar Hermansson var söner till Herman Johansson och Inger Kristina Hansdotter på Bagarliden 4. Dessa var födda i Häle 1842 och i Kroksdal 1850. Adolf var gift med Ida Olivia Berntsdotter som var född i Grinneröd den 3 februari 1879. Oskar var gift med Nilena Kristina Pettersdotter som var född i Grinneröd den 4 december 1892. Olof Olausson var född i Skärhamn den 12 mars 1876. Han var son till Olaus Olsson och Kristina Berntsdotter i Skärhamn. Dessa var födda i Röd och i Toftenäs 1846 och 1849. Olof var gift med Alma Charlotta Pettersdotter som var född i Kroksdal den 16 september 1878. De bodde på Tvärgatan 2 och därefter på Skansvägen 15.


I 1923 års skeppslista framgår mättal och dimensioner med 230,13 brt, 218,72 brt under däck, 177,06 nrt, 35,06 längd, 8,52 bredd och 3,57 djup. I Danmarks skeppslista 1925 anges hennes lastförmåga till 370 tdw. Hon var därmed det största fartyg med hemort Skärhamn när hon inköptes 1921.   
I april 1924 såldes fartyget till Danmark för 40 000 kronor. Anmälan gjordes den 12 april och köpare var Rasmus Jörgensen på Thurö. Den 8 augusti 1924 registrerades hon som m/s Philip hos ”Seilskibsselskabet Dagmar AS af 1924”, skeppsredare Rasmus Jörgensen Thurö. I den danska skeppslistan 1925 redovisas att Philip har 185 indic hk motor vilket är detsamma som 160 effektiva hk. Samtidigt redovisas mättalen 229 brt, 158 nrt och 370 tdw. Dimensionerna redovisas i fot till 119,2 längd, 27,6 bredd och 11,6 djup. Befälhavare var Carl Kock Petersen.


Den 24 december 1932 var Philip på resa från Danzig till Rudköbing med last av kol då hon kolliderade med färjan Korsör som går över Stora Bält och sjönk på platsen. Händelseförloppet framgår av sjöförhör i Korsör den 24 december och sjöförklaring i Svendborg den 29 december för mf Korsör.
Klockan, ca 5.45 den 24 december 1932 passerades bojen vid Knutshuvud och kursen ändrades till O ¼ S. Det var tät dimma och regelmässig mistsignal gavs. Omedelbart efter att bojen hade passerats hördes mistsignal från ett fartyg, tremastskonaren Philip av Thurö, lite om babord. Båda maskinerna stoppades. Från Philip hördes nu två korta signaler, varför det slogs full back och därefter forcerat back i maskin. Vid backmanövern sprängdes två sprängkapslar på styrbords maskin varför maskinen sviktade. Philips gröna lanterna kom nu i sikte rätt förut. Då gavs tre korta signaler med hornet och rodret blev lagt babord, men omedelbart efter löpte Korsör in i Philips styrbordssida varvid Philip fick ett stort hål i sidan. Korsör blev kvar i hålet medan Philips besättning på 7 man bärgades ombord på Korsör. Då Korsör backade ut från Philip sjönk den sistnämnda omedelbart.


Av den av Philips besättning givna förklaringen framgår att Philip ca klockan 5.30 passerade den röda lysbojen vid Sprogö. Kursen ändrades från missv. NV t N till missv. V t S. Det rådde dimma och regelmässiga signaler gavs. Ca 5.50 blev ljusen från Korsör, medan mistsignal hördes flera gånger, i sikte 1 streck om styrbord. Rodret lades babord vilket tillkännagavs med två korta signaler med hornet medan maskin stannades. Från Korsör hördes nu tre korta signaler, vilket besvarades med två korta signaler. Omedelbart därefter skedde kollisionen som beskrivits ovan.    


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Museet för Söfart i Helsingör, Danmarks Skibsliste 1925 – 1934, Dansk Söulykke – Statistik 1932, Lloyds register 1930 – 1932, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer