Fjordskär - 9860 - IMO 5115886

Byggd 1956 i Kristiansand av Hellen Skibsverft i Hellen med namnet Trysfjord för p.r. Thorleif Jensen i Hellen. Fartyget försågs vid leveransen med en 2-takts 3-cylindrig diesel om 210 eff.hkr. tillverkad av A/S De Forenede Motorfabrikker i Bergen.

Hon köptes till Skärhamn 1958 och på hösten samma år framgår i certifikat att m/s Fjordskär tillhör p.r. Olle Albin Hermansson med Skärhamn som hemort. Huvudredaren äger 1/3 del, befälhavare skeppare Erik Rune Olsson i Skärhamn 1/3 del samt skeppare Olof Enar Olsson i Skärhamn, 1/3 del. Det är fadern och hans två söner som är ägare. Efter faderns bortgång 1964 ägdes fartyget av sönerna Rune och Enar med Rune som huvudredare och befälhavare.

Fjordskär såldes 1965 till Orkneyöarna för 318600 kronor och har därefter haft hemort i Norge, Kambodja och Nordkorea. Senaste uppgiften om henne uppges vara från 2011 då hon skall ha blivit omdöpt till Thunder Bay (osäker).

Mättal SL 1965: 199/101/275. Namn med början vid byggnation: Trysfjord, Fjordskär, Kirsten, Godfjord, Vevosa, Biotoff, Hesa, Temeteron, Enna, Primadonna, Thunder Bay. Hemorter med början vid byggnation: Kristiansand, Skärhamn, Kirkwall Orkneyöarna, Harstad Norge, Sandnessjöen Norge, Sortland Norge, Phnom Penh Kambodja, Wonsan Nordkorea.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Ships Nostalgia.



Trysfjord av Hellen, byggd 1956.

Fjordskär av Skärhamn ex Trysfjord.

Kirsten av Kirkwall ex Fjordskär av Skärhamn.


Godfjord av Harstad ex Kirsten av Kirkwall.


Biotoff av Sortland ex Vevosa.


Hesa av Sortland ex Biotoff.


Temeteron av Phnom Penh ex Hesa.




Temeteron av Phnom Penh ex Hesa.



Enna av Wonsan ex Temeteron. 


Enna av Wonsan. Namnet i stäven är skrivet med grekiska bokstäver.


Enna av Wonsan ex Temeteron.


Thunder Bay ex Primadona (utan bild).






Kommentarer

  1. Jag seglade Skeppare på Fjordskär 1975. Då under namnet "Jani One" med hemmahamn Singapore. Gick med henne från Singapore med last till oljeindustrin i Bahrain. Däremellan låg vi å' drev 24 dygn, utan mat & vatten i Indiska Oceanen. Vi drev 736 sjömil. Senare fick hon ny huvudmaskin (Lindblad Pty. Ltd) & en charter i Söderhavet, mellan Nya Hebriderna (Vanuatu) & Nya Caledonien. Enligt mina forskningar (för femton år sedan), så ligger hon numera högt uppe på ett korallrev någonstans i Söderhavet!!
    M.V.H. Jack Hansson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar