Nordanvik - Nr 8383

Byggdes av järn på klink 1875 i Malmö av Kockums Mekaniska Verk­stad som Ångkranpråm Nr 1 för Svenska Marinen. Fartyget användes till torpedbärgning och överfördes år 1907 till Kustartilleriet. År 1920 blev hon omdöpt till Mul 1 sedan hon byggts om till minutläggare. Hon blev utrangerad från marinen 1923 och blev då ombyggd till pråm utan motor. Hennes mått uppges till 20 meters längd, 5 meters bredd och ett djupgående på 1,9 meter.
Som sådan verkade hon med flera ägare och namn fram till 1940 då hon hade fått Skandiamotor på 65 hk och certifikat som m/s Oden av Ytterenhörna. Vid inköpet som öppen pråm till Ytterenhörna hade hon 1939 kostat 1200 kronor. När hon såldes 1942 som m/s blev priset 7500 kronor. 1943 ansöktes om gengaslån på 7200 kronor och 1945 såldes halva delen i fartyget för 12500 kronor. 1951 såldes hon till Stockholm för 30000 kronor och det var då hon blev omdöpt till Nordanvik.


Det var från Stockholm som hon i slutet av 1957 köptes till Skärhamn för 27000 kronor. Av certifikat från juni 1958 framgår att hon köptes av ett partrederi med brevbärare Ralf Oskar Erhard Strandberg som huvudredare och Skärhamn som hemort. De övriga delägarna i rederiet var hans far, Oskar Magnus Strandberg, samt dennes övriga fyra söner, Karl Nils Yngve Strandberg, Torsten Harry Magnus Strandberg, Bror Johan Amandus Strandberg och Erik Olof Mattias Strandberg, alla med 1/6 vardera. Yngve var fartygets befälhavare. De hade kvar Nordanvik till 1964 då hon såldes för 5000 kronor till Kristinehamn.

På en sida för dykning har felaktigt angetts att hon sänktes 1958 som torpedmål NO om Slite på Gotland sedan hon tjänat ut. Den uppgiften är alltså felaktig, vilket framgår av denna historik.   
Det blev ytterligare en försäljning inom Sverige innan Nordanvik omkring 1968 såldes till Finland. Hon döptes då om till Gniggaren och fick Dragsfjärd som hemort. Hon avfördes ur det svenska registret 1972 som förstörd. Enligt båtologen 1981 sidan 340 skulle Gniggaren, sedan flera år tillbaka, ha legat halvt sjunken i Genböleviken vid Dragsfjärd. Någon bärgning har troligtvis inte gjorts.

Mättal: Mätbrev 1938: 69,65/62,97, Vid registrering 1939: 70/45, SL 1976: 69/44/110. Namn med början vid byggnation: Ångkranpråm nr1, Mul 1, Fingal, Arne No 2, Oden, Nordanvik, Gniggaren. Hemorter med början 1938: Ursviken, Ytterenhörna, Vätö, Stockholm, Skärhamn, Kristinehamn, Dragsfjärd Finland.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Varvshistoriska föreningen Karlskrona, Länspumpen nr 3 år 2006, Riksarkivets dossier rörande avförda fartyg, Divers Comunity Dykarna.nu.



Ångkranpråm nr 1.

Nordanvik som hon såg ut med hemort Skärhamn.


Bild på dykobjekt vid Gotland som felaktigt påstås vara Nordanvik ex Mul 1. Utseendet på akterstäven stämmer inte med bilderna på Mul 1 och Nordanvik.






Kommentarer