Patria - Nr 9385 - IMO 5271719

Byggdes för fiske som motorlogger, av stål 1911 i Einswarden Tyskland, av J. Frerichs & Co A.G. (Frerichswerft A.G.) med byggnr. 235 och med namnet Hildebrandt BB 83. Fartyget, som mätte 138,15/87,38 och hade måtten 27,75 x 6,53 x 3,02 försågs vid byggnationen med en 2-cylindrig motor på 100 hk tillverkad av J. Friedrichs & Co A.G. Hon byggdes för Bremer Reederei GmbH med Bremen som hemort. 1913 överfördes hon till ett fiskerederi, Fischerei Ges. Brema (Visurgis Heringsfischerei AG) Bremen. Därefter och fram till 1926 ägdes hon av flera olika fiskerederier i Tyskland som sysslade med silltrålning i första hand. 1919 – 1920 byggdes hon om till ångtrålare hos Holtz skeppsvarv i Harburg – Hamburg och fick då en 200 hk ångmaskin från Christiansen & Meyer. Hon mättes om som Hildbrandt LH10 till 149/59. 


Det blev ytterligare ägarskiften med tysk flagg innan hon 1926 övergick i fransk ägo med flera olika redare inom fiske fram till 1939. Då köptes hon av Erik Boye Kroman i Marstal Danmark som byggde om henne till lastfartyg och gav henne namnet Patria. Ångmaskinen monterades ur 1939 och i 1940 års DSL är hon upptagen som segelfartyg med det franska namnet Charles Cecile och mättalen 158/61. En Völund på 113 hk monterades in 1940 och i 1941 års DSL finns hon som motorfartyget Patria ex Charles Cecile. Hon förlängdes 1943 och mätte därefter 189/128 med måtten 37,09 x 6,55 x 2,87. Hon hade alltså förlängts med drygt 9 meter. Hon fick i samband med förlängningen en ny Völund på 185 hk. Efter förlängningen lastade hon 330 ton. 1945 fick hon en Alpha Diesel motor på 200 hk inmonterad.


Dansktiden slutade 1952 med att Kromann sålde Patria den 23 oktober till ett partrederi i Skärhamn för 215000 kronor. Hon mättes i november till 227,20/166,69. Bengt Holger Johansson från Skärhamn var partrederiets huvudredare och ägde 1/4 i fartyget. Hans båda bröder, Elon Göran Johansson och Ture Vilgot Johansson, ägde också 1/4 vardera. Den sista 1/4 ägdes av brödernas farbror Fritjof Patrik Eliasson i Skärhamn. Elon Johansson var befälhavare. Den 25 februari 1963 såldes Patria inom Skärhamn för 205000 kronor till ett partrederi med Axel Birger Andersson som huvudredare och ägare till 9/10. 1/10 ägdes av hans bror Johan Patrik Andersson. Vid den senares bortgång 1973 övertogs hans tiondel av Birger Andersson för 10000 kronor. Han blev därefter ensam ägare till fartyget och var dess befälhavare sedan 1963 och fram till försäljningen. Bengt och Elon Johansson hade tidigare haft del i träskutorna Gunborg 6326, Kustfart 4168 och Walmor 2998. Ture Johansson hade tidigare varit delägare i Gunborg och Walmor. Birger och Patrik Andersson hade tidigare haft del i träskutorna Barbro 7641, Sölve 4274 och Tullan 8723.           

Hon avfördes från det svenska registret 1973 som sålt till utlandet. Hon såldes för 142500 kronor och kom att få Famagusta på Cypern som hemort. Därefter blev det Limassol innan hon tog klivet över Atlanten till Georgetown på Cayman Island. 1975 inmonterades en Volvo Penta motor på 270 hk och 1978 blev hon omdöpt till Caripride med ny ägare. Fram till dess var hennes namn Patria sedan 1939. Hon ströks ur registren 2002.

Mättal: Vid byggnation: 138,15/87,38, 1920: 149/59, 1943:149/128, DSL 1952: 189/128/330, Svenskt mätbrev 1952: 227,20/166,69, SL 1955: 227/166/290, SL 1973: 221/125/270. Namn med början vid byggnation: Hildebrandt BB 83, Hildebrandt LH 10, Hildebrandt HH 119, Charles Cecile DI 955, Charles Cecile L 2829, Charles Cecile F 727, Patria, Caripride. Hemorter: Bremen Tyskland, Nordenham Tyskland, Dieppe Frankrike, Lorient Frankrike, Fécamp Frankrike, Marstal Danmark, Skärhamn, Famagusta Cypern, Limassol Cypern, Georgetown Cayman Islands, Kingstown St. Vincent.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn,  medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Schiffshistorisches Archiv Flensburg, Shipspotting.com, Sjöhistoriska museet.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn,  medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Schiffshistorisches Archiv Flensburg, Shipspotting.com, Sjöhistoriska museet.

Patria av Marstal som motorgaleas före 1943, innan förlängning.

Patria av Marstal efter förbyggnad 1943 med förlängning och påbyggd pop. Bilden är från före krigsslutet i juni 1945.

Patria av Marstal efter kriget. Alla segel är borta och backen påbyggd.

Patria av Skärhamn med ny styrhytt.

Patria av Skärhamn.






Kommentarer