Ranja - 9634


Ranja byggdes och levererades under första halvåret 1944 av Kyle & Co i Stockton Kalifornien för US Army Transportation Corps och fick då beteckningen Y34. Varvet var konverterat till att enbart bygga fartyg för WW2. Där producerades 11 stycken coastal tankers med exakt samma mättal och dimensioner. Dessa var 484 ton, 162 fots längd, 27 fots bredd och 13 fots djupgående. Enligt specifikationen gjorde fartyget 9 knop och hade en besättning på 23 man inklusive 6 man som skötte bestyckningen som bestod av 2 st 20 mm kulsprutor. Hennes lastkapacitet var 280000 gallon och hon hade en 6-cyl motor på 400 hk med en propeller. Motorn var tillverkad av Enterprise Engine & Foundry Co i San Fransisco. Det framgår inte av uppgifterna var hon placerades eller när hon ryckte in och ut. Däremot framgår det att hon 1946 såldes till Honduras, omdöpt till Tania. Enligt Miramar blev hon registrerad där år 1947. Köparna var Tarralona Maritime med adress 60 Wall Street i New York. Detta bolag skall ha köpt 4 st Y-tankbåtar. Sammanlagt gjorde US Army beställningar på 112 st coastal tankers från 8 små skeppsvarv. De var antingen på 162 fot eller 182 fot. Man kan förmoda att ett antal av dem var med i Normandie den 6 juni 1944.


1948 blev hon omdöpt till Capitaine Dagorne och hon finns i Lloyds register 1950 – 1955 med Compagnie Maritime des Transports de Goudron som ägare och med Rouen som hemort. Enligt en anmälan den 6 december 1955 låg fartyget i Bordeaux och var då till försäljning. Hon såldes till ett svenskt bolag med köpebrev den 13 januari 1956. Det var Rederi AB Ranja i Skärhamn som var köpare och döpte om fartyget till Ranja och gav henne Skärhamn som hemort. Som Ranja fick hon registreringscertifikat den 14 april 1956. Bolagets styrelse utgjordes av skeppare Anders Ragnvald Simonsson, skeppare Olof Patrik Johansson, skeppare Knut Erik Simonsson och skeppare Rune Gunnar Simonsson, alla från Skärhamn. Befälhavare var Johan Eskil Oskarsson från Skärhamn. Anders och Knut Simonsson var bröder och Rune Simonsson var son till Anders Simonsson.


Ranja blev kvar i Skärhamn till den 4 januari 1966 då hon såldes till en AD Papadopoulos i Piraeus för 375000 kronor. I samband med köpet blev hon omdöpt till Nafplion med Piraeus som hemort. I Lloyds register supplement nr 2 1970/71 anges ägarna som The Megalonissos Co Ltd Sea Transports & Marine Exploitation.


Den 27 mars 1971, då fartyget låg i Iraklion på Kreta med last av 650 ton bensin, inträffade en explosion och brand i pumprummet. Stora skador uppstod men besättningen klarade sig. Efter detta såldes hon till G. Vamvounakis som skrotade henne på Salamis 1972 eller 1973. I Lloyds Register Supplement juni 1975 uppges hon vara skrotad.




Mättal: SL 1966: 498/250/700. Namn med början vid byggnation: Y34, Tania, Capitaine Dagorne, Ranja, Nafplion. Hemorter med början vid byggnation: USA, Honduras, Rouen Frankrike, Skärhamn, Piraeus Grekland.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Sjöhistoriska Museet, Marine Marchande – Les Navires Francais avant 1970, NavSourse Online: Service Ship Photo Archive, Kyle & Company Stocktorn CA, U.S. Army Coastal Tankers (Y) Built During WW2, Miramar Ship Index.




Ranja som Capåitaine Dagorne ex Tania ex Y34.


Ranja av Skärhamn ex Capitaine Dagorne ex Tania ex Y34.




Ranja av Skärhamn juli 1963 på Vänern. Hon blev senare Nafplion av Piraeus.



Kommentarer