Ryvarden - Nr 9004


Byggdes av stål 1921 i Newark Glasgow av Ferguson Brothers Ltd som ångtrålare med namnet Nuthatch för Kelsall Brothers & Beeching Ltd. (J. Slater Ltd.) i Hull. Hon sjösattes i januari och var enligt ”Scottish Built Ships” färdigställd i mars 1921 som ”Fishing Fish Carrier”. Hon mättes då till 316 brutto och 126 netto med mått i fot 140.4 längd, 23.1 bredd och 12.4 djup. Hon utrustades vid byggandet med en 3-cyl ångmaskin av varvets eget fabrikat. Vid den brittiska registreringen med ON 144076 den 2 maj 1921 uppgavs motorstyrkan till 74 hk.

 

Hon blev kvar i England till september 1936 då hon såldes till Norge med hemort Haugesund. Ägare var AS Varden (Leif Brande). Det var här hon blev omdöpt till Ryvarden. NSL 1940 anger fartyget som s/s med 525 hk och mättal 293/137. I Norge sägs hon ha varit sysselsatt som fraktare när det inte var säsong för fiske.

 

Nästa ägarbyte blev till Sverige. Ett partrederi i Skärhamn med fiskhandlare Johan Adolf Hermansson som huvudredare köpte Ryvarden för 132165 kronor den 15 mars 1947 i Haugesund. Hon mättes den 14 maj samma år till 297,77/156,72. Omfattande ombyggnader i form av nya bostadsutrymmen och ny motor gjordes 1947/1948. Djupviks Varv på Tjörn byggde om bostadsutrymmena och hon blev i Göteborg ombyggd till motorfartyg med installation av motor av typ Mirrlees Blackstone diesel på 300 hk (270 hk SL 1958). Den 20 september 1948 blev hon registrerad på partrederiet Adolf Hermansson med Skärhamn som hemort. Adolf Hermansson var delägare med 1/6, hans svärson Axel Natanael Danielsson blev befälhavare och delägare med 4/6. Den sista sjättedelen ägdes av Erik Olof Mattias Strandberg. Alla delägarna var från Skärhamn. Adolf Hermansson var 1921 en av delägarna när tremastskonaren Roll köptes till Skärhamn. Han var även delägare i fyrmastskonaren Inger när den köptes till Skärhamn 1938. Även Axel Danielsson var delägare i Inger. Vid Adolf Hermanssons bortgång 1952 tillträdde Axel Danielsson som huvudredare. En inhyrd befälhavare, Sten Edvard Isaksson, från Väddö Fjällbacka blev då ny befälhavare från den 22 januari 1952.

 

Ryvarden såldes till Skillinge för 420000 kronor den 7 mars 1957 och döptes om till Silvana. Ägare blev ett partrederi med ett stort antal delägare (brukligt i Skåne) och sjökapten Johan Hjalmar Thorsson som huvudredare. Silvanas slut den 20 januari 1959 beskrivs i nedanstående stycke:

 

”Silvana hade avgått den 19 januari från Stugsund Söderhamn i barlast och var på resa till Stocka, nord om Hudiksvall. Strax efter klockan 1 på natten till den 20 januari passerade man Bålsö fyr och styrde mot Stocka. Kort därpå mötte man ett isfält som man bedömde skulle vara lika dant som de man tidigare passerat under resan. När man väl kommit in i isen fann man att den var grövre än man trott och att den var i kraftig rörelse in mot Bålsö. Trots upprepade försök lyckades man inte komma loss utan följde med isen och strandade slutligen vid 9-tiden på morgonen vid fyren Bålsö och endast 30 – 40 meter från land. Tillkallad isbrytare kom för sent för att rädda fartyget. Vinden ökade i styrka och började törna upp sig i vallar kring fartyget. Man hade inget annat att göra än att överge fartyget och över packisen ta sig till bogserbåten Iggesund 1. Dagen efter hade fartyget pressats upp på land, kantrat och brutits midskepps, varför bärgning var omöjligt. Anmälan gjordes den 5 februari 1959 att fartyget kondemnerats vid besiktning i Hudiksvall den 22 januari. Fartyget hade fastnat i isen i höjd med Bålsö norra udde och av is och sjö pressats iland ca 1/2 distansminut norr om Bålsö fyr”.

 

 

Mättal: Vid färdigställandet 1921: 316/126, NSL 1940: 293/137, Mätbrev 1947: 297,77/156,72, SL 1958: 332/189/430. Namn med början vid byggnation: Nuthatch, Ryvarden, Sylvana. Hemorter med början vid byggnation: Hull England, Haugesund Norge, Skärhamn, Skillinge.

 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Clip Crew List Index Project – Clip databases, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Scottish Built Ships, Sjöhistorie.no, Norwegian homefleet, Coaster Database.

 



Ryvarden av Skärhamn 1949 eller 1950 ex Nuthatch.


Ryvarden av Skärhamn efter ombyggnad och ommålning


Ryvarden av Skärhamn ca 1953. Skonaren utsida är troligen Elsa.





Kommentarer