Skeldervik - Nr 4224

Skonaren Skeldervik byggdes 1904 i ek och fur på Janne Hagermans varv i Viken. Certifikat utfärdades den 23 februari 1904 för ett partrederi med Anders Andersson Thore i Jonstorp som huvudredare och delägare med 5/100. Befälhavaren Olof Pålsson Munthe i Jonstorp var även han delägare med 5/100. Det var ca 30 delägare i fartyget och ingen hade mer än 8/100. Bästeman ombord var Anders Månsson Hall i Jonstorp.
Måndagen den 12 mars 1906 strandade fartyget utanför Herta fiskeläge på Gotland när de var på resa från Limhamn med gödning till Ronehamn via Slite. Man kom på söndagskvällen utanför Ronehamn och fick lots ombord. På grund av mörkret kunde lotsningen inte verk-ställas utan skonaren lades för ankar utanför holmarna (Hellgrunds svarta remmare i södra inloppet). På natten uppstod SO-lig storm och på morgonen klockan 6 slet fartyget ankarna och drev iland utanför Herta Fiskeläge. Riggen kapades för att bärga fartyg och last. Vid dagningen observerades nödsituationen och man hittade befälhavaren Olof Munthe och bästeman Anders Hall mycket medtagna iland. Tre man av besättningen saknades sedan de försökt gå i livbåten, varvid denna kantrade. Fartyget togs flott den 16 mars och intogs till Rone hamn varifrån hon bogserades vidare till Slite för reparation och för att få ny rigg. De drunknade var lättmatroserna Linus Waldemar Andersson f. 1888 i Viken, Gustaf Vilhelm Hall f. 1887 i Jönköping samt kocken Anders Edvin Lindsjö f. 1888 i Hyllie. Reparationen slutfördes i Landskrona efter bogsering dit och Skeldervik kunde den 18 juni avgå för fortsatt fraktfart.
I 1908 års skeppslista är hennes mättal och dimensioner redovisade med 111,21 brt, 104,84 brt under däck, 96,72 nrt, 26,11 längd, 7,10 bredd, 2,75 djup och 3,1 meters djupgående. Befälhavare uppges vara Olof Munthe, huvudredare Anders Andersson Thore och hemort Jonstorp. 
Den 10 december 1909 klockan 6 på eftermiddagen på resa Karlskrona – Aalborg med bräder blev Skeldervik ombordlagd på Östersjön i höjd med Sandhammaren, under måttlig SV bris i siktbart väder, med tyska galeasen Martha. Båda fartygen blev avsevärt skadade och sökte nödhamn i Ystad. Sjöförklaring hölls på Rådhusrätten i Ystad den 17 december varvid orsaken till kollisionen bedömdes vara ”ömsesidig felmanöver”.



Medan fartyget låg upplagt i Finland den 19 juli 1915, blev Nils Fredrik Wiberg i Jonstorp med 5/100 ägande ny huvudredare. När kriget bröt ut 1914 blev Skeldervik fast i Lovisa vid Finska viken och fick ligga där tills hon släpptes i maj 1917. Den 26 maj samma år blev Janne Wessberg från Lerberget vid Höganäs befälhavare. Den 27 oktober 1917 blev Olof Bernhard Björk från Råå befälhavare och den 4 mars 1918 blev Julius Nathanael Björk från Råå befäl-havare fram till försäljningen månaden därpå.
Skeldervik såldes den 20 april 1918 till ett partrederi på Donsö med sjökapten August Karlsson som huvudredare och 3/16 ägande. Befälhavare blev Sigfrid Natanael Niklasson från Donsö med 1/4 ägande. Övriga delägare var skepparen Gustav Olsson från Donsö med 1/4 samt skepparna Karl Olsson, Alfred Carlsson och Erik, Aron och Oskar Olofsson från Donsö, alla med 1/16 vardera. Köpeskillingen var 80 000 kronor.



Den 20 mars 1920 såldes Skeldervik för 66 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Axel Andersson som huvudredare och hälftendelägare. Han var född i Skärhamn den 26 augusti 1880. Befälhavare och ägare av den andra hälften var brodern Petter Emanuel Andersson. Han var född den 12 november 1886. Deras föräldrar var Anders Jonasson och Inger Pettersdotter. Anders var född i Bö1844 och Inger i Skärhamn 1849.  Axel var gift med Tyra Lovisa Ruckman som var född i Sältebo den 11 juni 1879. De bodde på Postvägen 10 i Skärhamn. Petter var gift med Syster Gunhild Pettersson som var född i Stockevik den 27 augusti 1891. De bodde i Stockevik.
En 1-cyl 2-takt tändkulemotor på 30 hk av märket Säffle blev installerad den 10 november 1921. Fartyget ommättes samtidigt till 111,13 brt och 92,90 nrt. Enligt 1923 års skeppslista var fartygets motor på 40 hk. Hon blev driven och reparerad 1917, 1923 och 1927. Den 28 januari 1928 blev Petter Andersson ensam ägare till fartyget genom att köpa broderns halva del för 7 500 kronor. Stockevik blev då ny hemort. I 1929 års skeppslista anges mättalen till 113,67 brt, 104,84 brt under däck och 94,77 nrt. Den 27 februari 1933 utfärdades certifikat för partrederiet Petter Emanuel Andersson i Stockevik. Hans omyndige son, Anders Roland som var född 1920, ägde 1/100 i fartyget som han fått i gåva av sin far.




Bilden föreställer skonaren Skeldervik. Hon hade Skärhamn som hemort från 1920 till 1928 då hon fick Stockevik som hemort fram till 1936. Bilden är från Svenska seglare och motorseglare.


Fartyget såldes den 14 mars 1936 för 24 000 kronor till ett partrederi i Blidö med skepparen Nils Adolf Malm som huvudredare och hälftenägare. Befälhavare och ägare till den andra hälften var Sven Erik Agaton Jansson i Blidö. 1937 installerades en Skandia 2-cyl 2-takt tändkulemotor på 80 hk med dimensioner 270 X 290 mm tillverkad 1937. I 1943 års skeppslista var hon upptagen till 116,6 brt, 90,25 nrt och 200 tdw. Den 28 februari 1945 fick hon ny huvudredare. Skeppsredare Axel Fredrik Andersson i Härnösand förvärvade en okänd andel av fartyget. Erik Jansson från Blidö kvarstod som befälhavare och okänd andel i fartyget. Köpeskillingen utgjorde 20 000 kronor. Fartyget ommättes i Örnsköldsvik samma år till 123,76 brt och 90,64 nrt.  
Nästa ägarbyte skedde den 28 oktober 1960 då Skeldervik såldes till kronolots Harald Gattulf Palmqvist i Göteborg för 10 000 kronor. Som säljare står Axel Fredrik Andersson och Erik Jansson. Harald Palmqvist var själv befälhavare. Den 10 december 1960 sjönk fartyget om-kring 10.30 på förmiddagen utanför Grenå i Danmark under resa från Arendal i Norge till Naestved på södra Själland i Danmark med last av våt pappersmassa. Skeldervik hade avgått den 6 december från Larvik. På kvällen den 7 december provianterade man i Fredrikshamn och låg sedan kvar i två dagar på grund av dåligt väder. Den 10 december klockan 2 på morgonen befann sig fartyget 11 – 12 naut mil NO om Grenå under ökande vind. Klockan 3 tog fartyget en sjö över sig. Kl 4 övertog befälhavaren vakten. Strax därpå gick han ned i maskinrummet och fann att det var 10 tum vatten i fartyget. Man sände nödsignaler med lampa tidigt på morgonen. Signalerna uppfattades av Grängesbergsbolagets Akka som vidare-befordrade dem till danska kustradion. När en räddningsbåt från Grenå i hård storm och tjocka nådde fram var skonaren övergiven. Besättningen hade upptagits av norska motorfartyget Seattle och förts in till Aarhus.  


I sjöförklaringen bedömdes lasten vara väl stor för årstiden och måste ha vägt 184 ton redan från början. Man anmärkte på att besättningen inte gjorde något alls för att få bogsering eller bärgning.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1936, Lloyds register 1930 – 1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar.





Kommentarer