Margit - Nr 5980
Margit byggdes av ek och fur på Öxenbjergs Vaerft i
Svendborg 1898, av skeppsbyggmästare Anders Jensen, med namnet Albert och med
hemort Styrnö. I 1899 års Skibsliste finns hon införd med Andreas Albertsen i
Styrnö på Fyn som redare och med Rudköbing som hemort. Albertsen var själv
befälhavare. I skeppslistan redovisas hon som jaktskonert med 49 brt, 39 nrt och
6,7 fots djup i lastrummet. Från och med 1907 var hennes hemort Styrnö. Albertsen
ägde fartyget fram till den 15 september 1909 då det råkade ut för en kollision
på resa från Limhamn till Aalborg med 87 ton superfosfat. Om händelsen finns
att läsa i Dansk Söulykke – Statistik 1909.
Skonerten Albert av Styrnö på 49 brutto och 39
netto, byggd i Svendborg 1898 av ek och fur, var på resa med last av 87 ton
superfosfat den 15 september 1909 från Limhamn till Aalborg under befäl av
Andreas Albertsen och besättning på tre man. Den 16 september ca klockan 9 på
morgonen i ONO lätt bris och klar sikt passerade Albert fyrskeppet vid Hals
(sandbanken vid Limfjordens östra utlopp). Kursen sattes in mot Hals och då
fyren vid Egense sågs styrdes mot densamma. Albert höll sig på nordsidan av
farleden. Strax därpå sågs ett utgående ångfartyg som visade topplanterna och
röd sidolanterna och då ångfartyget, som senare visade sig vara George av
Odense, girade styrbord, lades även Alberts roder styrbord för att undgå
kollision. Strax därpå kolliderade fartygen. Albert som rammades med stor
kraft blev nästan halvvägs genomskuren och sjönk snabbt medan George inte fick
någon skada. Alberts besättning bärgades ombord på George som satte iland dem
vid Hals. Albert blev senare bärgad och åter satt i fart. Vid en av Sjö och
Handelsrätten i Köpenhamn den 23 mars 1910 utfärdad dom blev skulden för
sammanstötningen helt lagd på George som hade visat oförsiktighet vid passagen
i det farliga farvattnet och med full fart underlåtit att ge signal om
kursförändring (jfr sjövägsreglernas par 28). Georges rederi dömdes till
skadestånd till Alberts ägare med 15 689 kronor förutom 300 kronor i
rättegångskostnader.
Fartyget bärgades och såldes till skeppsbyggmästare
Johan Peter Bonnesen i Aalborg som reparerade och sålde det vidare året därpå.
I 1911 års skeppslista redovisas som befälhavare och ägare Erik Hansen Clausen i Kragnaes i närheten av Marstal på
Aerö. Kragnaes blev också hennes hemort. I samband med ägarbytet som skedde den
8 juli 1910 blev hon omdöpt till Hansa. Under 1915 såldes hon till ett
partrederi i Nexö på Bornholm med Peter Christian Sode som huvudredare.
Margit hade Skärhamn som hemort från 1918 tills hon
förliste vid Fulehuk fyr i Oslofjorden Norge 1926. Bilden kommer från bokverket
Tjörns båtar.
Även detta rederi råkade ut för en sjöolycka med
fartyget. Den 23 december 1916 hade Hansa avgått från Kalmar med last av 4000
kubikfot bräder för Saxkjöbing i Danmark med tre mans besättning och redarens
son, Karl Peter William Sode, som befälhavare. Fartyget kantrade i Östersjön
och hittades först i slutet av januari 1917 av fiskare utanför Höjerup Kyrka
vid Stevns Klint på Själland. Besättningen hade drunknat och däckslasten var
borta. De omkomna var befälhavaren Karl Peter William Sode från Nexö, matros Alexander
Christian Juel Weinrich från Hasle och Carl Rålm från Kalmar. Sjöförhör hölls i
Store Heddinge på södra Själland den 5 maj och strandningsberetningen är
daterad Rödvig Tullkontroll den 15 maj 1917. Efter reparation kunde Hansa åter
sättas i fraktfart och såldes då till skeppsmäklare Marius August Christensen i
Hasle. I maj 1917 blev hon omdöpt till Maagen och i 1918 års skeppslista finns
hon med det namnet och Emil Fr Chr Pedersen i Rönne som befälhavare.
Maagen såldes den 16 februari 1918 för 25 500 kronor
till Axel Bernhard Johansson i Skärhamn. Han var själv befälhavare
ombord och döpte om fartyget till Margit. Säljare var ett partrederi i Hasle
med 4 delägare. Marius August Christensen i Hasle hade 3/9, Peter Christensen Söde
i Nexö på Bornholm 3/9, Emil Fr Chr Pedersen i Rönne 1/6 samt Emil Ander Lund i
Rönne 1/6. Fartyget fick registreringscertifikat den 17 maj som Margit, ägd av Axel
Bernhard Johansson, själv befälhavare. Brodern, Johan Mandus Johansson, blev
befälhavare den 1 december 1919.
Han övertog hälften i fartyget för 10 500 kronor den
19 februari 1920 och sägs dessförinnan ha varit hälftenägare tillsammans med
sin bror. Han blev således efter köpet den 19 februari 1920 ensam ägare till
Margit. Efter ägarskiftet fick fartyget certifikat den 4 mars 1920 med Johan
Mandus Johansson som befälhavare. Den 29 mars 1924 utfärdades nytt certifikat
för motorskonaren Margit, ägd av partrederiet Johan Mandus Johansson i
Skärhamn. Nya delägare har således intagits efter den 19 april 1920. I 1923
års skeppslista är Mandus upptagen som ägare och befälhavare till fartyget.
Mättal och dimensioner redovisas då med 49,46 brt, 46,45 brt under däck, 38,95
nrt, 20,39 längd, 5,63 bredd och 2,01 djup. I 1925 års skeppslista redovisas
samma ägare och befälhavare samt motor på 30 hk. På grund av
motorinstallationen minskade fartygets nrt till 36,38. Uppgift finns också i skeppslistan
att hon drivits 1924.
Axel och Mandus var födda i Skärhamn den 21 januari
1892 och den 23 december 1895. De bodde som barn på Djurgårdsvägen 8 med sina
föräldrar som var Anders Johan Berntsson och Magdalena Andreasdotter. De var
födda i Åkervik 1868 och i Bö Klövedal 1863. Axel gifte sig med Nanna Elvira
Järkås som var född i Länghem Älvsborg den 6 augusti 1896. De bosatte sig i
Göteborg. Mandus gifte sig med Ester Ottilia Olsson som var född i Bö den 30
augusti 1897. De bosatte sig i Utäng.
Margits slutliga öde kom två år senare på resa från
Sandefjord till Dröbak. Klockan 10 på kvällen den 8 mars 1926 befann sig
fartyget utanför Ranö i Oslofjorden i frisk sydvästlig bris med tjocka. När hon
passerade Fulehuk hördes mistsignalen på ett uppskattat avstånd av 1,5
distansminut, N 1/2 O om fyren. Kursen styrdes därefter upp genom fjorden tills
plötsligt land kom i sikte förut. Innan kursen hann ändras gick fartyget på
klipporna och måste överges. Inom ett par timmar var Margit totalt
sönderslagen. Orsaken till olyckan bedömdes vara felaktig avståndsbedömning och
strömsättning. Sjöförklaring hölls i Marstrands rådhusrätt den 10 maj samma år.
Hon avfördes från registret samma månad som förolyckad. Margits lastförmåga uppges
ha varit 90 tdw.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Register over nogle Danske
handelsskibe, Dansk Söulykke – Statistik 1909 och 1917, medlemmar i Slaegt
& Data – Dis Danmark, Danmarks Skibsliste 1899 – 1918, Sveriges skeppslista
1923 och 1925, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar