Asta - Nr 6339

                                                                                                                           


Asta var byggd 1914 av Richard Rasmussen i Nakskov Danmark som tvåmastad skonare med namnet Linde för Jens Dalgaard Andersen i Aalborg. Enligt Danmarks skeppslista 1915 var hon byggd i ek och fur och hon fick 15 hk motor från början. Mättal anges i 1915 års skeppslista till 7,5 fots djup, 55 brt och 34 nrt. Året därpå redovisas mättal och dimensioner till 66,4 fots längd, 18,6 bredd, 7,5 djup, 55 brt, 50 brt under däck, 9 rt maskinrum, 12 rt manskapsutrymme och 34 nrt. Hennes lastförmåga anges i senare svenska skeppslistor till 95 tdw. Som hemort för Linde anges Nakskov.
Den 28 juli 1920 såldes Linde med Bergen som hemort för 45 000 kronor av Henry M lind, Kragerö i Telemark fylke på Norges sydkust. Han hade troligen inte ägt fartyget någon längre tid för i en norsk skeppslista från 1920 upptas Ole L Hamre som ägare till fartyget med Kragerö som hemort. Hon är där upptagen till 54 brt och 35 nrt.


Hon köptes till Skärhamn den 28 juli 1920 av Axel Skanse som var ensam ägare och själv befälhavare. Svenska seglare och motorseglare uppger att hon då var försedd med motor på 30 hk. Hon mättes den 23 augusti till 53,58 brt och 39,98 nrt och den 30 augusti 1920 fick hon certifikat som motorskonaren Asta. Namnet fick hon efter Skanses dotter. 1934 drevs hennes bordläggning och den 16 mars 1938 mättes hon om till 53,62 brt och 36,90 nrt.  Innan Skanse sålde så monterade han in en ny motor på 50 hk vid Skärhamns slip. Samtidigt riggades Asta om till galeas. Förändringarna anmäldes den 18 februari 1939 och den 17 januari såldes hon för 15 750 kronor. Nedriggningen till galeas och därmed lättare segelhantering möjliggjordes av att Asta fick starkare motor.

Axel var född med efternamnet Andersson men tog senare namnet Skanse. Han var född den 7 november 1875 och bodde på Kroksdalsliden 11 i Skärhamn. Hans föräldrar var Anders Eliasson och Nilena Mattisdotter. De bodde, i huset som numera används som Skärhamns sjöfartsmuseum, på Postvägen 26 A. De var födda i Skärhamn 1843 och i Ranneberg1850. Axel gifte sig med Augusta Elisabeth Kristiansdotter som var född i Tubberöd den 15 februari 1877.








Asta hade Skärhamn som hemort mellan åren 1920 och 1957. Bilden är från boken Segla för Tjörn, fotograf var C G Nyström i Helsingborg.



Den 27 februari 1939 såldes Asta inom Skärhamn till ett partrederi med August Pettersson på Hamngatan 22 som huvudredare och ägare till 1/10. Han var född den 19 maj 1872. Hans för­äldrar var Petter Eliasson och Petronella Andersdotter. De var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. August var gift med Hilma Johannesdotter som var född i Utäng den 22 no­vember 1873. De övriga 9/10 ägdes av hans son, Arvid Harald Pettersson, som var befälha­vare på fartyget. Han var född i Skärhamn den 2 januari 1897 och gift med Edina Olausson som var född i Skärhamn den 1 november 1897. De bodde på Storgatan 18. 1948 blev Knut Egon Haraldsson huvudredare efter sin farfar som avlidit året innan. Egon var då ägare till 1/10 vilket anmäldes den 17 december 1947 som köpt för 500 kronor. Även Egons bror, Arvid Gunnar Haraldsson, blev genom köpebrev den 10 december 1947 ägare till 1/10 för 500 kronor. Egon var född den 26 december 1922 och gift med Gunhild Marianne Korneliusson som var född i Skärhamn den 5 mars 1924. De bodde på Tubbegatan 26. Gunnar var född i Skärhamn den 9 juni 1921 och gift med Astrid Linnea som var född i Myckleby den 27 december 1921. De bodde på Lyckebacken 14. Den 29 april 1950 grundstötte Asta vid Bastungskäret utanför Vänersborg men kunde komma loss sedan en del av lasten lossats.

Köpebrev undertecknades den 25 februari 1957 om försäljning av Asta för 22 000 kronor till ett partrederi med Erik Sigfrid Hansson i Hamburgsund som huvudredare och ägare av 1/3. 2/3 ägdes av hans bror, Olof Jarl Hansson. Asta hade då Hamburgsund som hemort. Den 20 maj 1960 anmäldes att fartyget sålts för 15 000 kronor till ett partrederi på Öckerö med Richard Alex Karlsson på Öckerö som huvudredare och ägare av halva fartyget. Den andra halvan ägdes av Arne Holger Kärrbrandt från Öckerö som också var befälhavare. De hade köpt Asta som ersättning för Lyran som förlist.

Inte heller detta innehav blev långvarigt. Hon såldes nämligen den 2 april 1964 för 8 000 kronor till Kaj Magnus Mandorf i Göteborg med hemort Hälsö. I samband härmed blev Asta lustfartyg. Mandorf hade hälften i fartyget och Sonny Rudolf Farby i Partille den andra hälften. Detta innehav blev bara drygt ett år, för den 28 augusti 1965 sålde de båda delägarna fartyget för 8 850 kronor för att den 4 september samma år säljas vidare för 25 000 kronor till bröderna Arthur Napoleon Larsson och Axel Gustav Georg Larsson i Hjo. Anmälan om ägarbytet inlämnades den 13 mars 1966. Den 25 juni samma år utfärdades certifikat för Asta som lustmotorgaleas ägd av slöjdläraren Sven Erik Andersson i Varberg. Han var ensam ägare till fartyget och även hennes befälhavare.  

Den 28 januari 1969 tecknades köpekontrakt med Göran Wirsell i Stockholm om försäljning av Asta för 32 500 kronor. Två år senare, den 20 februari 1971 anmäldes att hon tillhörde socialassistent Göran Wirsell och att han var ensam ägare. Den 1 januari 1976 är hon registrerad på honom. Det finns uppgifter om att hon under Wirells redarskap blev upplagd vid Strandvägen. Därefter finns ytterligare information i Båtologen. 1981, att hon tillhörde Mats Gunnar Lundin i Stockholm och då fått namnet Linde av Nakskov. 1990, att hon var skänkt som gåva till Kai Mikael Svaetichin i Stockholm och omdöpt till Martine Petter. 1991, att hon den 11 augusti 1990 låg på land vid Frihamnspiren i Stockholm. 1993, att hon blivit avförd från registret november/december 1992 som upphuggen. Hon hade då blivit sönderslagen i Stockholms Frihamn vecka 17 samma år. I skeppslistan 1988 var hon upptagen till 53 brt, 48 nrt, 95 tdw med motor på 88 kw.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Segla för Tjörn, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Bröderna Larssons skutor, Danmarks Skibsliste 1915 och 1916, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Vaerfter- skibsbyggerier- skibsbyggere av Jörgen Marcussen, Politiets Registerblade 1908, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 




  


Kommentarer