Selma - Nr 8227

Selma var byggd i Glückstadt 1896 som segelloggert Lachs SG 10 av J & H Gehlsen för Glückstädter Fischerei AG med Glückstadt som hemort. Bilbrevet är daterat den 19 maj 1896. Hon såldes den 16 februari 1927 till Arens Noormann i Elisabethfehn Niedersachsen och döptes då om till Selma med Stettin som hemort. Hon blev ombyggd till motorgaleas samma år och fick då motor på 50 hk från Junker Motorenbau Gmbh i Dessau.
Fartyget inköptes den 23 oktober 1937 för 11 760 kronor av syskonen Anni Otelia Karlsson och Gustav Evert Karlsson från Utäng och registrerades den 18 januari 1938 på dessa med 1/10 på Anni Otelia och 9/10 på Gustav. Selma mättes den 30 december till 99,1 brt och 72,8 nrt. Gustav avled i Göteborg den 14 november samma år och man finner därefter fartyget ägt av ett partrederi i Skärhamn med Gunnar Johansson som huvudredare och ägare av 1/20. Hans bror, Alvar Paul Johansson som var befälhavare ägde 19/20. De hade köpt kuttern för 14 000 kronor den 13 februari 1939. Anmälan om köpet gjordes den 23 februari. Gunnar och Alvar var födda i Skärhamn den 9 augusti 1912 och den 9 september 1907.

Bröderna var söner till Axel Johansson och Beata Pettersdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1878 och i Kroksdal 1880 (Axel hade i Skärhamn smeknamnet Jansson). Gunnar gifte sig med Inger Helena Gunborg Johansson som var född i Svenneby Gbg och Bohus län den 23 april 1922. De bosatte sig i Tegelstrand Hamburgsund. Alvar gifte sig med Inez Paula Beatrice Borggren som var född i Järrestads socken i Kristiansstads län den 12 mars 1916. De bosatte sig på Hamngatan 23 i Skärhamn.

Selma förliste den 22 augusti 1941. Händelseförloppet kring förlisningen återges nedan:
Under befäl av Alvar Johansson och med totalt 3 mans besättning på resa från Ystad till Gustafsberg med last av lera den 22 augusti 1941 i regntjocka, sprang fartyget läck och för-liste vid Sandsänkan Östgötakusten. Man avseglade den 15 augusti på förmiddagen från Ystad. Sedan man hade tagit in bunkerolja i Simrishamn fortsatte resan den 18 augusti utmed kusten och upp genom Kalmarsund. På eftermiddagen, dagen därpå, passerade man Kalmar.

Vid midnatt började vinden öka i styrka och omkring klockan 2 på natten till den 20 augusti gick plötsligt mesanmasten överbord och tog med sig segel och stående rigg. Under tiden hade jagaren hunnit bärgas men man orkade inte göra fast stortoppseglet utan detta blev hängande mot storseglet. Vid dagningen den 20 augusti sprang klyvarstaget av så att även klyvaren blev obrukbar. Vinden hade nu ökat till kuling och en timma senare skörade storseglet med påföljd att dirken sprang av och storbommen gick i däck. Fartyget blev därigenom manöverodugligt, men man lyckades vid 7-tiden den 22 augusti reva storseglet efter att dirken blivit lagad. Fartyget lades därefter på en VSV-kurs för att söka nödhamn vid Häradsskär. Avsikten kunde dock inte fullföljas på grund av den alltmer växande grova sjön och då vinden under tiden kantrat till VNV beslöt befälhavaren att åter ändra kurs och styra NO till O. Fartyget var nu svårt läck och trots att man pumpade ökade vattnet så hastigt att fartyget måste överges. De tre männen gick därför i livbåten klockan 09.00 på förmiddagen och satte kurs mot Gotland. 24 timmar senare lyckades man angöra Hallshuks fiskeläge där de skeppsbrutna omhändertogs av fiskarebefolkningen. I 1941 års skeppslista var Selma upptagen till 70,75 nrt.




Den tyskbyggda kuttern Selma hade Skärhamn som hemort från 1938 till förlisningen 1941. Bilden är från bokverket Tjörns båtar.



Gustavsberg är en tätort och centralort i Värmdö kommun, 22 kilometer öster om centrala Stockholm. Där fanns porslinsfabrik för vilken lasten var avsedd. Sandsänkan är en fyrplats ca 45 – 50 kilometer NO om Valdemarsvik, utanför Sankta Annas skärgård. Häradsskär ligger ca 30 kilometer O om Valdemarsvik och SSV om Sandsänkan på ca 13 sjömils avstånd. Fiskeläget Hallshuk ligger på Gotlands nordligaste udde, om man undantar Fårö. Avståndet från Sandsänkans fyr är ca 54 sjömil i OSO riktning. 
Väderleksförhållandena i området för förlisningen den 21 och 22 augusti var enligt SMHI kraftiga regnskurar från den 21 på eftermiddagen till den 22 på förmiddagen. I Stockholm kom 46 mm och Visby 31mm. Vindarna höll sig från NV och NNV med medelvind i Stockholm 17 sekundmeter och Visby 14 vilket innebär byvindar av stormstyrka på minst 25 meter per sekund. I Linköping kom det mindre regn och vindarna var svagare. Med dessa väderförhållanden kan man gott tänka sig att de, med livbåten, länsade undan till norra Gotland på 24 timmar. 
  


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson, Tjörns båtar, Segla för Tjörn, Sveriges skeppslista 1939 och 1941, SMHI väderrapporter för området för förlisningen, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier från berörda församlingar i Sverige.

Kommentarer