Maja - Nr 7732

Maja var byggd på skeppsbyggmästare Johann Ladiges varv i Haseldorf 1908. Platsen ligger vid Elbe, 13 km från Pineburg och 27 km väster om Hamburg i de tyska Schleswig-Holstein. Hon var byggd i ek och fur som tvåmastad skonare med namnet Prinz Carolath. Från den 1 mars 1910 ägdes hon av Hans Heinrich Seebeck från Schülau. Han var även befälhavare och under hans tid inmonterades 1923 en motor på 56 hk från Apenrader Motorenfabrik, Heinrich Callesen & Co. Hon blev samma år omdöpt till Maja.

Den 30 april 1929 köptes hon till Danmark av skibsförer Gudmundur Jonsson i Ommel. Han var född på Island men gift och bosatt i Ommel. Maja finns i Danmarks Skibsliste 1930 med motor på 43 hk och Ommel som hemort. Mättal och dimensioner är redovisade med 79 brt, 73 brt under däck, 60 nrt, 75 fots längd, 21 fots bredd och 7,9 fots djup. Maskinrummet redovisas med 7 registerton och manskapsutrymmen med 13 registerton. Det framgår dessutom av skeppslistan att Majas lastförmåga var 140 tdw. Hon registrerades i Danmark den 13 maj 1929.


Maja såldes den 12 februari 1931 för 20 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn. Hon mättes i Sverige den 4 april till 87,06 brt och 63,80 nrt och blev registrerad den 8 april som motorskonaren Maja, ägd av partrederiet Hilmer Bernhard Hermansson. Hon blev därefter, den 20 april, ommätt till 90,52 brt och 65,94 nrt. I registreringscertifikat den 22 april framgår att huvudredaren Hilmer Hermansson ägde 1/100 och hans bror, befälhavaren Janne Albert Hermansson, 99/100. Det finns uppgifter om att Hilmer Hermansson blev ägare till ytterligare 1 andel den 30 april för 200 kronor men då Albert senare blev ensam ägare så nämns att han köpte 1 andel av sin bror. Av den svenska skeppslistan 1931 framgår att Maja hade motor på 56 hk samt att mättal och dimensioner var 90,02 brt, 73,29 brt under däck, 65,94 nrt, 22,57 längd, 6,38 bredd och 2,33 djup.
Bröderna Hilmer Bernhard Hermansson och Janne Albert Hermansson var födda i Skärhamn den 28 mars 1889 och den 25 april 1901. Deras föräldrar var Herman Johansson och Britta Kristina Andersdotter vilka var födda i Södra Bäck 1856 och i Häle 1862. Hilmer gifte sig med Olga Charlotta Olausson som föddes i Skärhamn den 6 mars 1892. De bosatte sig på Ankarvägen 5. Albert gifte sig med Elsa Margaretha Grahn som var född i Tossene den 21 april 1905. De byggde hus på Postvägen 7.

Den 4 augusti 1933 blev en A Andersson i Skärhamn befälhavare på Maja fram till den 1 september då Albert Hermansson var tillbaka. Han grundstötte med fartyget på resa från Köpenhamn till Västerås med plåtskrot den 26 september samma höst. Grundstötningen inträffade vid Utlängan i Blekinges yttersta skärgård. Efter att en del av lasten lämpats överbord kom Maja loss från grundet och kunde fortsätta sin resa. Hon blev senare upptagen på Sättra varv i Mälaren för reparation. Den 2 mars 1937 blev en A T Jansson befälhavare fram till den 29 januari året därpå då Albert Hermansson var tillbaka. Motorn byttes under 1938 till en 2 cyl June Munktell tkm på 90 hk. I 1945 års skeppslista redovisas 86,03 brt, 64,75 nrt, 140 tdw, 45 std – 7000 kubikfot grain och ett djupgående på 2,9 meter.


Hilmer Hermansson sålde sin 1/100 till brodern den 12 december 1961 så att han under resterande tid i Skärhamn var ensam ägare till Maja. Den 24 september 1962 låg hon i Karlshamn med borttagen mesanmast. I 1963 års skeppslista redovisas hon till 124 tdw och 55 nrt. Motor är då upptagen till 80 hk. Maja såldes till Stockholm den 5 juli 1965 för 10 500 kronor. Tiden som fraktfartyg var därmed slut. I certifikat den 12 augusti nämns hon som lustmotorgaleasen Maja. Hon tillhörde då ett partrederi med 3 delägare, Nils Bjarne Evaldt i Stockholm, Lars Gustav Vilhelmsson i Stockholm samt Åsa Marianne Linder i Stockholm. De två sistnämnda var man och hustru. Delägarna hade lika stora andelar. Makarna Wilhelmsson sålde sina 2/3 i Maja den 30 juni 1969 för 8 000 kronor till Nils Bjarne Evaldt och hans hustru Eva Birgitta Evaldt som blev ägare till hälften vardera. Certifikat den 16 juni 1970 visar att Nils Bjarne Evaldt var befälhavare.



Bilden föreställer den till galeas nedriggade Maja. Hon hade Skärhamn som hemort från 1931 till 1965. Bilden är från Sjöhistoriska museet.

Maja såldes den 12 augusti 1975 för 53 000 kronor och i det efterföljande certifikatet den 19 september framgår att hon ägdes av Per Anders Edvard Olofsson till 1/3. Övriga delägare i partrederiet på 3 personer var Leif Ottar Rudin och Sven Bert Ronny Held med vardera 1/3. Olofsson var befälhavare. Detta partrederi var Majas sista ägare. Hon finns registrerad den 1 januari 1976 som lust m/s Maja. Enligt Båtologen sidan, 255 år 1977, förliste hon den 24 september 1976 på resa från Nordmaling till Hörnefors, ca 7 distansminuter NO om Bondens fyr, och gick till botten. Besättningen på 3 man gick i livbåten och räddades några timmar senare. I 1976 års skeppslista var Maja upptagen till 86 brt, 55 nrt, 124 tdw och med motor på 80 hk. Hon avfördes från registret 1977.




Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Statens Maritima Museer, Landgemeinde Haseldorf sid 164 och 184, Danmarks Skibsliste 1930 och 1931, Sveriges skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Osvald Karlssons segelmakeri Skärhamn, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer