Stella Maris - 9683 - IMO 5340338

Byggdes 1956 av Nya AB Falkenbergs Varv i Falkenberg för Rederi AB Bertil Skanse & Co i Skärhamn. Hon levererades den 12 juli med en 8 cyl 2 takt B & W Alpha diesel på 720 ehk. Hon var då det största nybyggda fartyg som fått Skärhamn som hemort. Skeppslistan 1966 anger hennes mättal till 499/276/896. Befälhavare från leveransen var Gösta Valdemar Skanse. Inköpspriset framgår inte av tillgängliga handlingar men när hon såldes till Finland i början av 1966 var priset 1,3 milj kronor. Hon avfördes från det svenska registret den 31 januari 1966.
Köparna i Finland var Heikki Häyrynen, Väinö Sanio och Alfons Videstan i Kotka. Stella Maris blev omdöpt till Usko och fick Borgå som hemort. Hon blev kvar i Finland till 1973 men bytte under de åren rederi, namn och hemort flera gånger. Hon såldes 1973 av Rederibolaget Luna i Åbo till Cypern och fick Limassol som hemort.
Köpare var North Africa Shipping Co Ltd i Famagusta. Hon blev omdöpt till Tripolis och fick senare hemorten ändrad till Famagusta. En Leonidas Athanasoulias i Piraeus står som ägare 1976 – 1977 och därefter blev det flera byten av ägare, namn och hemort. 1997 såldes hon som Themistockles II till okända köpare under Honduras flagg och fick namnet Cabinda I och därefter Pedra. 1998 fick hon med nya ägare Kingstown som hemort under St. Vincent flagg, omdöpt till Usko som hon även hette i Finland. Efter Kingstown blev det den 4 december år 2000 Batumi i Georgien, där hon blev omdöpt till Pati.
Det var denne Georgiske redare som bla använde fartyget för smuggling av flyktingar. I slutet av december samma år hade Pati avgått från Israel med 73 flyktingar och 10 besättningsmän ombord, destinerade till Piraeus Grekland. De mötte dåligt väder och fick uppsöka hamn i Antalya Turkiet (som låg på vägen). På grund av sin last med flyktingar, inlåsta i lastrummet, kunde hon inte stanna länge i hamnen och trots hamnmyndighetens varningar gav de sig iväg i dåligt väder med lämnad uppgift att de inte medförde någon last alls. I stormen uppstod fel i maskin så att fartyget blev manöverodugligt och gick på grund. Hon bröts i två delar för om mitten varvid förskeppet sjönk till botten på 12 meters djup. Den aktre delen spolades upp på land och blev liggande. 33 st av de ombordvarande räddades. Detta inträffade på Nyårsdagen 2001 och fartygsdelarna ligger ännu kvar på samma ställe. Förskeppet är idag ett populärt dykobjekt. Det finns en kort sekvens inspelad på Youtube som visar den aktre delen av fartyget liggande där den spolades iland. https://www.youtube.com/watch?v=cIHRk2zwL6I.

Mättal: SL 1966: 499/276/896. Databasen för Finlands handelsflotta 1967: 499/276/936. Namn med början vid byggnation: Stella Maris, Usko, Una, Luna, Tripolis, Vriseis (stavat med B som är grekiska tecknet för V-ljudet), Giannis D, Themistockles II, Cabinda I, Pedra, Usko, Pati. Hemorter med början vid byggnation: Skärhamn, Borgå Finland, Mariehamn Åland, Limassol Cypern, Famagusta Cypern, Piraeus Grekland, Honduras flagg, Kingstown St. Vincent, Batumi Georgien,   
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Databasen för Finlands handelsflotta, Shipspotting.com, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Tidningen Länspumpen 2008:2, http://kaanaltin.com/patieng.html, https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?174202,

Stella Maris vid provtur 12 juli 1956.


Stella Maris av Skärhamn i Trollhättan.


Stella Maris av Skärhamn i Bristol 1962.


Stella Maris i Grimsby England.


Usko av Borgå ex Stella Maris av Skärhamn.


Una av Mariehamn ex Usko av Borgå ex Stella Maris av Skärhamn. Pålmasten i mitten har tagits bort liksom lastbommen på den aktre masten.


Luna av Åbo ex Una av Mariehamn ex Usko av Borgå ex Stella Maris av Skärhamn.


Pati av Batumi Georgien ex Stella Maris, som vrak vid Antalya Turkiet.






Kommentarer