Amanda - Nr 3357

                                                                                      
Amanda var byggd av Landskrona Nya Varfs AB 1898. Hon var byggd i ek och fur för ett partrederi i Råå med skepparen Jöns Petter Andersson som huvudredare. Amanda mättes den 29 december till 55,16 brt och 39,69 nrt. I registreringscertifikat den 24 februari 1899 framgår att partrederiet bestod av ett stort antal delägare som tillsammans hade 100 andelar. Jöns Petter Jönsson var befälhavare med 60 andelar och de övriga 9 delägarna hade 40 andelar tillsammans. Samtliga delägare var från Råå.

Skonerten Amanda som hon såg ut som ny och före omtackling till galeas.

Under de följande åren byttes befälhavare vid ett flertal tillfällen. Den 18 februari 1905 blev P G Pettersson från Råå befälhavare, den 19 februari 1906 Gustav Albin Andersson från Råå och den 27 februari 1908 Herman Josef Larsson från Råå. I 1908 års skeppslista anges mättal och dimensioner med 55,16 brt, 52,86 brt under däck, 39,69 nrt, 21,07 längd, 6,20 bredd, 2,17 djup och 3,0 meters djupgående. Hemort är Råå och Jöns Petter Andersson är huvudredare. Det nämns även att Amanda varit på varv 1906 för drivning. Den 23 januari 1914 anmäls att partrederiet utökats med 2 delägare. 1915 redovisas Amandas djupgående vara baserat på 96 ton last. 1917 uppges att hon varit på varv för drivning och reparation 1914. A O S Pettersson i Råå blev befälhavare den 15 april 1919 men den 14 maj samma år var Herman Josef Larsson från Helsingborg tillbaka. I certifikat den 5 september 1921 uppges motorgaleasen Amanda tillhöra samma partrederi med Larsson som befälhavare och med motor på 20 hk. I samband med motorinstallationen utfördes även reparationer och drivning.


Bilden föreställer galeasen Amanda. Hon hade Skärhamn som hemort från 1943 till 1949 och såldes då till baltiska flyktingar för resa till Kanada. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar. 


  
En stor del av andelarna i fartyget bytte ägare under 1925. Då hade hon nyligen varit på varv för fördrivning. Enligt anmälan den 21 februari utsågs Herman Josef Larsson till huvudredare. Han var då ägare till 48 andelar i Amanda. 20 andelar betalades då med 2 700 kronor. Den 1 mars 1937 blev Paul Einar Jean Viktorin Jönsson från Glumslöv befälhavare till den 19 februari 1938 då Larsson var tillbaka. Han hade då varit befälhavare sedan 1908 med undantag för enstaka kortare perioder. Som sådan fortsatte han tills Amanda såldes 1943. Repara­tioner och drivning på varv utfördes även 1932 och 1934.

Den 3 mars 1943 såldes Amanda för 12 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med John Erik Johansson som huvudredare och hälftenägare. Den andre delägaren var John Eriks far, Axel Bernhard Johansson. Han var född i Säby Sörgård den 26 december 1888. John Erik var född i Skärhamn den 9 oktober 1918 och gift med Doris Isabella Johansson som var född i Annedal Göteborg den 12 oktober 1921. De bodde på Storgatan 21. Den 11 juni 1946 anmäldes att sysslan som huvudredare övergått till brodern Åke Ingvar Johansson (senare Farsén) samma dag. Han hade den 8 juni övertagit John Eriks halva del i partrederiet för 6 000 kronor. Ingvar var född den 20 oktober 1924 och gift med Inga-Britt Augustsson som var född i Skärhamn den 17 januari 1928. De bosatte sig på Idrottsvägen 6. Ingvar blev befälhavare på Amanda den 24 maj 1947. Axel Johanssons föräldrar var Johan Andersson och Inger Kristina Andersdotter. De var födda i Säby Sörgård 1859 och Tubberöd 1853. Axel var gift med Hulda Charlotta Johansdotter. Hon var född i Berga Valla den 11 januari 1894. De bodde först på Storgatan 1 och därefter på Tvärgatan 1 i Skärhamn.                                                                                                                                                                                                                                                                  
Amanda såldes till baltiska flyktingar den 3 maj 1949 för 25 000 kronor. Det var 3 lettiska medborgare, bosatta i Sverige, som köpte Fartyget. Sjökapten Peteris Gingulis från Göteborg hade 2/5, maskinist Edmunds Ozols 1/5 och agronom Teodors Deedins från Surte 2/5. Hon avfördes från det svenska registret den 16 juni 1949. De avseglade till Halifax i Canada från Göteborg den 7 juli 1949. Dagstidningen The Canberra Times rapporterade den 22 augusti att Amanda, genom ett spanskt fartyg, sökt hjälp via radio på grund av dåligt väder. Hon befann sig då, i sjönöd, 480 distansminuter sydost om Halifax. Hon fick bogsering av den amerikans­ka kustbevakningen. Tidningen meddelade att det fanns omkring 40 flyktingar ombord. Amanda benämns av tidningen som skonaren Amanda. I Stockholms-Tidningen Eestlastele rapporterades den 20 augusti att Amanda hade maskinhaveri och den 23 augusti att hon hade anlänt med 31 personer ombord. Man kan anta att siffran är korrekt eftersom den kommer från de kanadensiska myndigheterna. Fartygets vidare öde i Canada är okänt. Hon var i 1949 års skeppslista införd till 59,40 brt, 39,27 nrt, 96 tdw och med motor på 20 hk.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, The Canberra Times den 22 augusti 1949, Varvshistoriska föreningen i Landskrona, Sveriges Skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927,1929, 1931, 1933 och 1935, Tjörns båtar, Stockholms-Tidningen Eestlastele, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer