Mary - Nr 7963
Mary byggdes av ek hos AS Christian Ludvig Johansens
Traeskibsbyggeri i Marstal 1919. Hon byggdes som tremastskonare för egen
räkning och blev döpt till Duty. Av den danska skeppslistan 1920 framgår att O
Schou var befälhavare. Hon mätte 137 brt, 113 nrt, 240 tdw och 9,4 fots djup.
Fartyget redades av Aktieselskabet C L Johansen i Marstal. Initialerna i
bolagsnamnet står för Christian Ludvig. Hemorten var Marstal. Med detta ägande
hade hon en K Kristiansen som befälhavare 1921 och en R Hansen 1922 och 1923.
Efter att det ägande aktieselskabet försatts i likvidation såldes Duty till skibsförer Herman Möller Boye i Marstal den 7 februari 1923. Den 27 i samma månad blev hon omdöpt till Marna med Marstal som hemort. Boye var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde fartyget till Sverige den 14 mars 1934. Fram till dess hade hennes sysselsättning varit salt fisk och saltlaster mellan New Foundland och Spanien, fisk från New Foundland till Spanien och salt på återresan.
Mary med trälast under kriget. Hon hade hemort Skärhamn 1961 - 1963. Dessförinnan hade hon hemort Nordvik från 1934. Bilden kommer från Svenska seglare och motorseglare.
Efter att det ägande aktieselskabet försatts i likvidation såldes Duty till skibsförer Herman Möller Boye i Marstal den 7 februari 1923. Den 27 i samma månad blev hon omdöpt till Marna med Marstal som hemort. Boye var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde fartyget till Sverige den 14 mars 1934. Fram till dess hade hennes sysselsättning varit salt fisk och saltlaster mellan New Foundland och Spanien, fisk från New Foundland till Spanien och salt på återresan.
Köpare i Sverige var ett partrederi i Nordvik med fem
delägare och med Axel Bernhard Nilsson som huvudredare och ägare till 1/4. Köpeskillingen
var 32 750 kronor och kontraktet undertecknades i Aerökiöbing. Det svenska
mätbrevet var daterat den 5 juni 1934 och av registreringscertifikatet den 29
juni framgår att hon blivit omdöpt till Mary med hemort Nordvik. De övriga
delägarna i partrederiet var Sören Mauritz Arnold Nilsson med 1/4, Karl
Oskar Mattsson 1/4, Johan Erland Bertil Nilsson 1/8 samt Östen Georg
Ragnvald Nilsson 1/8. Samtliga delägare var från Nordvik. Tre av dem var Axel
Bernhards brorssöner. I samband med
övertagandet blev hon försedd med 2-cyl motor från Jönköpings Motorfabrik på
100 hk. I 1935 års skeppslista framgår att motorn är installerad samt att fartygets
mättal och dimensioner är 135,41 brt, 126,43 brt under däck, 108,41 nrt, 28,76
längd, 7,24 bredd och 2,94 djup. Befälhavare var Axel Bernhards brorsson, Sören
Nilsson.
Mary med trälast under kriget. Hon hade hemort Skärhamn 1961 - 1963. Dessförinnan hade hon hemort Nordvik från 1934. Bilden kommer från Svenska seglare och motorseglare.
Den 26 oktober 1937 blev Östen Georg Ragnvald
befälhavare. Sören sålde sin del i Mary för 12 500 kronor den 17 februari 1939
till de övriga delägarna och blev istället delägare i tremastskonaren Frem som
köptes från Danmark och döptes om till Vestvåg. Mary fick ny befälhavare mitt
under det pågående andra världskriget då Gunnar Erland Strandberg från
Stockevik den 8 april 1940 övertog befattningen från Östen Georg Ragnvald
Nilsson. Med Strandberg som befälhavare kolliderade Mary den 6 juni samma år
med hjälpvedettbåten Arizona utan att några stora skador uppkom.
Under 40-talet, med samma rederi, hade Mary ett
flertal olika befälhavare. Den 16 september 1940 blev Nils Ossian Walter
Nilsson befälhavare. Han var också en brorsson till huvudredaren Axel Bernhard
Nilsson. Han avlöstes den 25 oktober 1941 av en A B Johansson från Bö. Därefter
blev Allan Viktor Dahl från Nordvik befälhavare den 30 april 1942,
avlöst av Karl Ivar Pettersson från Nordvik den 14 september. Han blev
året därpå befälhavare på Inger. Han avlöstes den 27 april 1943 av Östen Georg
Ragnvald Nilsson. Den 12 april 1944 blev A B Johansson återigen befälhavare till
den 5 juli samma år då S H Lorén från Brännö avlöste till den 7 juli. Då blev
Per Levin Pettersson från Skärhamn befälhavare till den 2 december. Nils
Ossian Walter Nilsson tog då över och avlöstes av sin bror Östen Georg Ragnvald
Nilsson den 16 maj 1945.
På resa till Malmö den 20 november 1948 med last av
kol grundstötte Mary vid Kämpinge strax innan Falsterbo kanal. Sedan 70 ton av
lasten lossats kunde Mary dras loss av bärgningsfartyget Neptun. Mary hade då
fått svåra bottenskador och tog in mycket vatten. Under ständig pumpning kunde
hon dock bogseras till Malmö. Den 20 januari 1955 anmäldes att de 2/8 som Sören
Nilsson sålde den 17 februari 1939 köpts av Karl Oskar Mattsson och Östen Georg
Ragnvald Nilsson med 1/8 vardera för 6 250 kronor per andel. Bertil Nilsson
sålde sin 1/8 i Mary till Karl Oskar Mattsson för 10 000 kronor. Hans bror
Östen Georg Ragnvald sålde även sin 1/4 till Mattsson för 20 000 kronor.
Anmälan om förändringarna inlämnades den 21 april 1955. Mattsson var därmed
ensam ägare till fartyget som fick John Eskil Oskarsson från Skärhamn som
befälhavare. Certifikat utfärdades den 6 maj. Karl Oskar Mattssons son, Charles
Helge Mattsson, tillträdde som befälhavare den 11 juli och förde Mary fram till
försäljningen 1961. Under tiden i Nordvik deltog Mary flera gånger i
sillfisket vid Island med distriktsbeteckning LL 224.
Den 30 juli 1961 fick Mary Skärhamn som hemort.
Rederi AB Erik Olausson & Son köpte då fartyget för 16 000 kronor. Erik
Olausson blev befälhavare. Bolaget var bildat 19 september 1951. I styrelsen
fanns förutom Erik, hans son, Karl Rune Eriksson. I skeppslistan för 1963
framgår att motorn var bytt till 150 hk. Mättal och dimensioner är redovisade
med 142 brt, 90 nrt, 30,35 längd, 7,28 bredd, 2,77 djup, 225 tdw och 80 std. Marys
tid som fraktfartyg upphörde i och med försäljning till England 1963.
Karl Erik Olausson var född i Skärhamn den 28
november 1900. Han var son till Karl Olausson och Elisabeth Johannesdotter. De
var födda i Skärhamn 1875 och i Skedet 1876. Erik var gift med Anni
Paulina Elisabeth Pettersson som var född i Skärhamn den 6 november 1901. De
bodde på Hamngatan 11. Karl Rune Eriksson var född i Skärhamn den 9 september
1925. Han var gift med Karin Irene Johansson som var född i Skärhamn den
29 juli 1925. De bodde på Storgatan 54 men flyttade senare till Magasinsgatan
6. Eskil Oskarsson var född i Skärhamn den 26 juli 1914. Hans föräldrar var Olaus Oskarsson och Berta Charlotta
Johansdotter på Hamngatan 32. De var födda i Brevik 1875 och i Kärrslätt 1874.
Eskil var gift med Elsa Julia Sofia Gullman som var född i Grundsund den
21 juni 1918. De bodde på Parkgatan 3 i Skärhamn. Per Levin Pettersson
var född i Skärhamn den 9 mars 1915. Han var son till August Pettersson och
Hilma Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1872 och i Utäng 1873. Levin var
gift med Sonja Irene Pettersson som var född i Skärhamn den 9 november
1914. De bodde på Bagarliden 1.
Anmälan om försäljning till England för 18 750
kronor gjordes den 28 maj 1963. Köpebrevet undertecknades den 29 maj av Suzy C
E Boyt i London. Hon var gift med den berömde målaren Lucian Freud. De skulle
använda Mary som lustfartyg. I anmälan samma dag uppgavs att Mary numera är
lustfartyg. Innan försäljningen låg hon upplagd en längre tid efter att ha
blivit kondemnerad. I SST nr 6 år 1966 uppgavs Mary ha sprungit läck och
sjunkit under dramatiska omständigheter i västindiska farvatten.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och
motorseglare, Tjörns båtar, Danmarkis Skibsliste 1920 – 1934, Sveriges
skeppslista 1935, 1945 och 1963, Lloyds register 1935 – 1945, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar