Linéa - Nr 4625

Linéa byggdes i ek 1906 på Fredriksö Vaerft i Svendborg av Johannes Ring Andersen. Bilbrevet är daterat den 23 juli och den första mätningen gjordes den 8 augusti till 74,81 brt och 60,86 nrt. Beställare var ett partrederi i Bäckviken på Ven med 4 delägare och Olof Olsson som huvudredare och ägare till 1/4. Befälhavare utan ägande var Viktor Efraim Jönsson i Bäckviken. De övriga delägarna var Jöns Nilsson med 1/4, Peter Efraim Jönsson 1/4 och Einar Persson med 1/4. Samtliga var från Ven vilket också blev Lineas hemort. Registreringscertifikatet är daterat den 11 augusti 1906.
I skeppslistan 1908 redovisas fartygets mättal och dimensioner med 74,81 brt, 69,16 brt under däck, 60,86 nrt, 23,96 längd, 6,05 bredd, 2,22 djup och 2,5 meters djupgående. Från annan källa uppges att lastförmågan var 125 tdw. Den 4 februari 1911 anmäldes att Jöns Nilsson, den 3 februari, sålt sin andel till Viktor Efraim Jönsson för 4,200 kronor. Han blev huvudredare den 10 januari 1913.
Linéa såldes därefter för 55 000 kronor till ett partrederi i Råå med lotsförman Adolf Reinhold Råwall som huvudredare. Råvall hade 9/112 i fartyget och förutom honom fanns det 55 andra delägare. Anmälan om försäljningen till Råwall gjordes den 25 mars 1918. Dessförinnan hade en O Johansson från Ven blivit befälhavare den 11 februari. Motorskonaren Linéa tillhörde fortfarande den 7 juli 1926 Råwalls partrederi. I certifikat på nämnda datum nämns att motor på 40 hk blivit inmonterad samt att Oskar G Björk i Råå var fartygets befälhavare. Nya mättal efter motorinstallationen anges i skeppslistan för 1927 med 75,64 brt, 69,16 brt under däck och 56,38 nrt. Där upplyses också att hon blivit driven och reparerad 1926. Motorn som blivit inmonterad var en Ellwe-motor semidiesel på 40 hk vilket anmäldes den 6 juli.
Linéa såldes den 12 mars 1930 till ett partrederi i Nordvik på Tjörn för 25 000 kronor. Alfred Pettersson i Nordvik var huvudredare för rederiet som bestod av 3 delägare. De övriga 2 delägarna var Alfreds söner, Ragnar Pontus Pettersson och Gustav Allan Pettersson. De tre delägarna hade lika stora andelar. Ragnar var befälhavare. Anmälan om försäljningen gjordes samma dag.

Hon blev omriggad till galeas under 1936. Ny motor på 80 hk insattes 1938 och den 2 juli samma år anmäldes att Gustav Allan blivit huvudredare. Ungefär vid den tidpunkten är det troligt att Alfred Petterssons del i fartyget övergick till sönerna med 1/6 på vardera. Därefter ägdes Linéa av de två bröderna med hälften vardera. Ragnar sålde sina 3/6 den 28 mars 1940 till Karl Arvid Byron Karlsson och Agnes Charlotta Nilsson för 16 000 kronor. Agnes var född på Flatholmen och Byron i USA. I intyg från Skärhamn den 1 april 1940 styrks att fartyget blivit omtacklat till galeas. Av certifikat den 4 april 1940 framgår att motorgaleasen Linéa ägdes av Gustav Allan Pettersson i Nordvik med 3/6 och av fartygets befälhavare, Byron Karlsson på Flatholmen, med 3/6. Han delade ägandet av sin del med sin hustru, Agnes Karlsson.




Bilden föreställer den till galeas nedriggade danskbyggda skonerten Linéa. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1942 och 1956 och dessförinnan Nordvik från 1930. Bilden kommer från sjöfartsforumet Fallrepet.


Den 27 april 1940 anmäldes att Byron och Agnes Karlsson sålt sina 3/6 i Lilly för 1 000 kronor till Alfred Pettersson i Nordvik med 1/6 och hans son Ragnar med 2/6. Köpebrev och intyg är daterade samma dag. Dessa behöll fartyget tillsammans med Gustav Allan Pettersson, som fortfarande ägde 3/6, till 1942 då de sålde.
Linéa köptes den 28 april 1942 för 30 500 kronor av ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare. Certifikat utfärdades den 2 maj. Huvudredare var Alfred Pettersson i Skärhamn. Hans söner Fritiof Ragnvald Pettersson och Karl Alban Isidor Pettersson var ägare med hälften vardera. Fritiof var befälhavare. Han blev huvudredare den 25 januari 1946 sedan fadern avlidit den 2 januari samma år. Alban avled den 2 november 1947. Som befälhavare anställdes då Bernt Axel Hjalmar Berntsson från Skärhamn den 19 april 1948 och Fritiof mönstrade istället som bästeman. Under tiden i Skärhamn deltog Linéa i sillfisket vid Island 1946 med beteckningen LL 449. Vilgot Karl Arne Alfredsson från Hamburgsund blev befälhavare den 11 februari 1952.
Alfred Pettersson var född i Utäng den 16 juli 1871. Hans föräldrar var Petter Berntsson och Britta Hansdotter. De var födda i Utäng 1842 och i Kroksdal 1841. Alfred var gift med Inger Johanna Pettersdotter som var född i Skärhamn den 17 december 1869. De bodde på Kroksdalsliden 14. Sönerna Fritiof och Alban var födda den 6 april 1905 och den 7 mars 1904. De var ogifta och bodde på Kroksdalsliden 14. Hjalmar Berntsson var född i Skärhamn den 23 februari 1919. Han var ogift och bodde på Kroksdalsliden 26 och senare i Göteborg. Hans föräldrar var Axel Evald Berntsson och Juliana (Julia) Bernhardina Jansson. De var födda i Utäng den 30 augusti 1892 och i Bö Berg den 9 augusti 1896 och bodde på Kroksdalsliden 26.   
Linéa såldes den 10 april 1956 för 36 500 kronor till ett partrederi, i Kappelshamn på norra Gotland, med Helge Anders Emanuel Sjögren som huvudredare och ägare av 1/3. Övriga delägare var hans 2 söner, Helge Gösta Sjögren och Folke Bror Anders Sjögren som också hade vardera 1/3 i Fartyget. Samtliga ägare var bosatta i Kappelshamn. De behöll skutan till den 1 april 1958 då de sålde till Klas Henry Henning Tidblom i Visby för 40 000 kronor. I certifikat den 23 november 1959 för motorgaleasen Linéa framgår att Tidblom var ensam ägare och själv befälhavare.
På resa från Norrköping till Visby den 7 augusti 1961, under befäl av Tidblom och med två mans besättning och last av superfosfat, sprang fartyget läck och sjönk i öppen sjö 30 distansminuter SO Fjällbådan i Östergötlands skärgård. Man hade avseglat från Norrköping samma dag med 130 ton superfosfat till Visby. Besättningen räddade sig i livbåten. Hon avfördes från registret samma år. Hon var i 1961 års skeppslista infört med 86 brt, 53 nrt, 125 tdw och med motor på 80 hk.    
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet. Folk och Hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 



  

Kommentarer