Amazone 7224
Byggdes
av stål på klink år 1900 av Bornholms Maskinfabrik i Rönne med namnet Karen för
A/S P. Berg i Nexö. I DSL 1905 är hon redovisad med byggnadsår 1901. Det är det
år hon blev färdigställd och levererad. Hon redovisas med 233 brutto, 187 netto
och 10.8 djup i lastrummet. Amazone var en tremastskonare som saknade maskin.
Hennes dimensioner var 35,70x8,15x3,55.
Hon hade
samma redare och hemort under sin tid i Danmark. Därefter fanns hon i Finland med
samma namn mellan 1912 och 1921 med hemort i Björkö Viborg hos T & E Piispa
till 1917 och därefter i Helsingfors hos Rederi AB Karen OY (Herbert Janhonen).
Vid försäljningen från Danmark 1912 var priset 36000 kronor och vid återköp
till Danmark 450000 finska mark (finska marken skrevs senare ned till 1/10 och
var därefter ungefär som en svensk krona).
Hon hörde sedan hemma i Danmark
fram till april 1925 och ägdes först av Peter H. Kofoed i Rönne till 1923 under
vilken tid hon blev omdöpt till Herman Blem. Därefter ägdes hon av M.A.
Kristensen i Rönne tills hon såldes 1925. Det var Kristensen som satte in den
första motorn 1924. Det var en 6-cyl Atlas Diesel på 90 hk. Den 25 april 1925
blev köpare i Skillinge ägare till fartyget. Johan Petter Lundgren i Skillinge
och ett stort antal delägare köpte fartyget för 27000 kronor och döpte om henne
till Herman. Motorn som anmälts vid motoriseringen 1924 monterades ur när hon
såldes till Skillinge och hon återgick då till att vara segelfartyg utan motor
fram till 1933. Lundgren avled 1928 och efter honom blev handlare John Jeppsson
huvudredare. 1933 inmonterades en 2-cyl Avance motor på 150 hk i Herman.
Den 5
januari 1941 övertogs hon av Rederi AB Galeon (Ture Hillerström) i Malmö. Denna
döpte om henne till Amazone och satte in en 2-cyl Skandia motor på 180 hk år
1945. Det var också detta bolag som 1950 sålde henne till Skärhamn. Ett
partrederi med Axel Patrik Rangnäs som huvudredare köpte Amazone för 150000
kronor. Delägare var Sören Valdemar Pettersson med 2/3 och Samuel Pontus
Pettersson med 1/3. År 1951 övertog Sören Pettersson hela fartyget. Vid köpet
var Amazone tremastskonare med en 2-cyl Skandia motor på 180 hk som var insatt
1945 istället för den Avance motor på 150 hk som sattes in 1933. 1954 ändrades
hon till motorfartyg med två korta master. Sören Pettersson hade varit delägare
i träskutorna Anna 400, Dyring, Gerd, Gunbritt, Inger och Kustfart. Axel Rangnäs
hade haft del i Amelia, Sensy och Vikar och Samuel Pontus Pettersson hade varit
delägare i Ebet, Ellen 3404, Ethel 8356, Saga, Sensy, Sonja 8181 och Vikar.
Amazone
såldes till Klädesholmen 1960 för 177000 kronor och fick då en ny 2-cyl Skandia
motor på 210 hk inmonterad. Efter ytterligare flera försäljningar inom Sverige
såldes hon sommaren 1991 för 180000 kronor till Den Selvejende Institution
Barkentinen Bertha i Esbjerg, som hade för avsikt att rusta upp henne till
skolskepp. Amazone gick för egen maskin på sin sista resa till Esbjerg där hon
togs upp på slip. Det konstaterades att hennes botten var i så dåligt skick att
reparation var omöjlig. Det återstod bara att skrota henne. Förskeppet på
fartyget införskaffades av Esbjergs Museum med tanke att man skulle bygga in
det i museet som exempel på en skutskans.
Mättal: DSL
1905: 233/187, DSL 1924: 234/181/370, SL 1955: 260/182/350. Namn med början vid
byggnation: Karen, Herman Blem, Herman, Amazone. Hemorter med början vid
byggnation: Nexö Danmark, Björkö Viborg Finland, Helsingfors Finland, Rönne
Danmark, Skillinge, Malmö, Skärhamn, Klädesholmen, Fisketången, Göteborg,
Skoghall, Malmö, Nykvarn, Esbjerg Danmark.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Danmarks skeppslista, Databasen för
Finlands Handelsflotta, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable
database, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet samt Museet för söfart
i Helsingör - Frederik Frederichsens register över Danske Sejlskibe 1819 –
1979.
Amazone
Amazone av Malmö 1947
Tremastskonaren Amazone med Skärhamn som hemort
1950 – 1960
Amazone på sillfiske vid Island före 1954
Amazone
med två master och korta toppstänger efter 1954
Amazone som tvåmastare med egen kran
Amazone av Skoghall i Karlstad
Amazone med 1 mast och svartmålad
Amazone passerar Trollhättan
Argo 5031 - IMO 3005031
Byggd
som ångbåt av stål på klink 1909 i Torskog av varvsägare Petter Larsson för
egen räkning med byggnummer 190. Hon blev vid byggnationen försedd med en 2-cyl
compoundångmaskin på 11 nhk som omräknats till 120 hk. Hennes dimensioner var
30,55 x 6,71 x 3,03. Det finns uppgift om att hon som ångbåt mätte 215 tdw.
Hon var
verksam under första världskriget och blev 1915 prejad och förd till Tyskland
där hon frisläpptes. Hon hade ett flertal ägare under tiden som ångbåt, bl.a AB
Svenska Ostasiatiska Kompani et i Göteborg och Ångfartygs AB Göta Kanal i
Göteborg. Hon blev motoriserad 1951 med en 200 hk Bolinder monterad vid Bohus
Varv.
Argo
köptes 1952 för 170000 kronor av ett partrederi i Skärhamn med Anders Ragnvald Simonsson
som huvudredare. Delägare i fartyget var Anders Ragnvald Simonsson, Karl Gunnar
Simonsson, Knut Erik Simonsson, Anders G Andersson, Gunnar Valdemar Simonsson,
Hjalmar Simonsson och Gustav Simonsson, alla med 1/7 vardera.
1954
köpte Olof Patrik Johansson Anders G Anderssons del för 37143 kronor. Fartyget
var nu tankmotorfartyg. 1963 anmäldes att hon ägs av Karl Gunnar Simonsson och
Rune Gunvald Simonsson i Göteborg med hälften vardera. Då hon såldes 1976 av
dessa två delägare för 337500 kronor var hon registrerad i Skärhamn.
Efter
fraktfarten blev hon på 90-talet, genom mycket omfattande arbeten, ombyggd till
husbåt. Hon blev liggande i Stockholm. År 2018 låg hon fortfarande vid Söder
Mälarstrand.
Mättal:
Mätbrev 1909: 200,26/126,57. SL 1988: 227/133/260. Namn med början vid
byggnation: Argo, Salomo Salar, Argo. Hemorter med början vid byggnation:
Torskog, Säffle, Göteborg, Skärhamn, Söderköping.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg.
SS Argo med hjälpsegel under första världskriget.
SS Argo med däckslast. Hjälpseglen är borta.
Argo ombyggd till motorfartyg 1951 och tankfartyg 1952. Foto från Göteborgs hamn.
Argo blev ombyggd till husbåt på 90-talet och fanns fortfarande år 2018 med samma namn efter att en tid haft namnet Salomo Salar.
Bremsund 3285 - IMO 5505142
Bremsund
var byggd som ångfartyg av stål på klink hos Gebrüder Howaldt i Kiel 1888, med
namnet Thea, för rederiet H. Diederichsen i Kiel. Vid byggnationen blev hon
försedd med en 2–cyl Compound ångmaskin från samma varv med beteckning
C2Cy.15”&27”-15 NB06. Den var på 24 nhp enligt Lloyds register men har i
annan källa uppgetts vara på 50 nom hk 1998.
Hon
såldes den 8 augusti 1898 till Limhamns Rederi AB för 77500 mark och fick då
Malmö som hemort. Hon blev omdöpt till R.F. Berg och mättes den 13 augusti till
362,61/250,82. Bolaget var registrerat den 18 juli 1898 och i Styrelsen satt
disponent Rudolf Fredrik Berg och skeppsklarerare Sven August Andersson från
Malmö samt ingenjör Anders Magnus Pettersen i Limhamn. Fartygets första
befälhavare i Sverige blev styrman Olof Persson i Limhamn. Från 1907 hette
befälhavaren G Olsson och från 1909 var Limhamn hemort.
I
certifikat den 28 februari 1912 har fartyget bytt namn till s/s Vikfred och
tillhör då Verkebäcks Ångfartygs AB i Verkebäck. Styrelsen utgjordes av
lantbrukare Fredrik Olsson, lantbrukare Anton Victor Olsson samt lantbrukare
Frans Leonard Larsson, alla bosatta i Böljerum. Befälhavare var sjökapten
Anders Nilsson i Simrishamn.
Den 25
april 1925 såldes s/s Vikfred för 38000 kronor till Rederi AB Egon i Malmö. I
certifikat den 2 maj redovisas styrelsen som sjökapten Sven Månsson-Stjerna,
fabrikör Carl Oscar Segerlund samt byggmästare Lars Göransson-Linden, alla från
Malmö. Sven Månsson-Stjerna var även fartygets befälhavare vid övertagandet.
Därefter tillträdde Martin Persson från Vitaby samma dag och Martin Josef
Persson från Vitaby den 4 maj. Den sistnämnde var befälhavare när Sven gick på
grund utanför Höganäs 1938 då de just påbörjat en resa med lergods från Höganäs
till Memel. De kom loss från grundet men fick återvända till Höganäs för
dykarbesiktning. Den 24 april 1940 tillträdde Johan Christoffersson från
Brantevik som befälhavare, avlöst ett kort tag fram till den 12 september 1940
av Johan Håkansson från Brantevik som var född 1872. I Lloyds register 1945 är
Sven upptagen med måtten 142.9 x 23 x 11 fot. För rederiet i Malmö blev hon en
riktig trotjänare som inte såldes förrän efter 30 års tjänst.
Det var
1955 och hon köptes till Skärhamn för 85000 kronor av ett partrederi med
skeppare Arvid Pettersson som huvudredare. Delägarna i partrederiet var Arvid
Pettersson med 3/40, skeppare Ragnvald Patriksson 8/40, skeppare Gunnar Arnold
Johansson 8/40, skeppare Gustaf Napoleon Edvardsson 8/40, skeppare Erik
Bertil Andersson 6/40, skeppare Karl Gustaf Andersson 1/40, maskinist
Axel Georg Andersson 1/40 och verkstadsägare Gustaf Fredrik
Berntsson 5/40. Den 3 juli 1956 anmäldes att en Alpha Diesel på 480 hk inmonterats
i fartyget. Ombyggnaden, till stor del i Skärhamns hamn, efter förvärvet var då
gjord. Certifikat för m/s Bremsund utfärdades den 4 juli. Hennes dimensioner
har angetts till 43,6 x 7 x 3,4.
Efter förändring
av ägandet i Bremsund anmäldes i mars månad 1965 att fartyget ägdes av
partrederiet Gunnar Arnold Johansson. Delägarna var då Gunnar Arnold
Johansson med 10/40, Ragnvald Patriksson 12/40, Erik Bertil Andersson
10/40, Karl Gustav Andersson 4/40 och Axel Georg Andersson 4/40.
På resa
från Kalmarsand i Mälaren till Helsingborg med last av 430 ton foderhavre,
grundstötte Bremsund den 11 december 1966 vid Stora Skaten utanför Strupö
Ljungskärs fyr och totalförliste. Fartyget sjönk ca 1,5 distansminut från fyren,
i ca 80 graders bäring. Hon ligger på ca 15 meters djup och besöks numera av
dykare. Besättningen på 6 man gick i livbåten och rodde till Hamnö i
Oskarshamns kommun som då var bebodd av några enstaka fiskare. Avståndet till
Hamnö var ca 6 distansminuter i bäring NV. Vid Ölands norra udde var vinden
under dagen svag till måttlig, på förmiddagen från NV till N och på eftermiddagen
från O till SO (enligt SMHI).
.
Mättal:
Mätbrev 1898: 362,61/250,82, SL 1966: 359/186/490. Namn med början vid
byggnation: Thea, RF Berg, Vikfred, Sven, Bremsund. Hemorter med början vid byggnation:
Kiel Tyskland, Malmö, Limhamn, Verkebäck, Malmö, Skärhamn.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wreck Site, Sjöhistoriska
Museet, Lloyds register, Med döden i kölvattnet – Kjell Håkansson.

Bremsund som Vikfred under första världskriget. Stor del av riggen finns kvar.
Bremsund som Vikfred under mellankrigstiden.
Bremsund som Sven under andra världskriget.
Bremsund efter ombyggnaden 1956, som hon såg ut vid förlisningen 1966.
Kommentarer
Skicka en kommentar