Järnbåtar A - B






Amazone 7224


Byggdes av stål på klink år 1900 av Bornholms Maskinfabrik i Rönne med namnet Karen för A/S P. Berg i Nexö. I DSL 1905 är hon redovisad med byggnadsår 1901. Det är det år hon blev färdigställd och levererad. Hon redovisas med 233 brutto, 187 netto och 10.8 djup i lastrummet. Amazone var en tremastskonare som saknade maskin. Hennes dimensioner var 35,70x8,15x3,55.

Hon hade samma redare och hemort under sin tid i Danmark. Därefter fanns hon i Finland med samma namn mellan 1912 och 1921 med hemort i Björkö Viborg hos T & E Piispa till 1917 och därefter i Helsingfors hos Rederi AB Karen OY (Herbert Janhonen). Vid försäljningen från Danmark 1912 var priset 36000 kronor och vid återköp till Danmark 450000 finska mark (finska marken skrevs senare ned till 1/10 och var därefter ungefär som en svensk krona).

Hon hörde sedan hemma i Danmark fram till april 1925 och ägdes först av Peter H. Kofoed i Rönne till 1923 under vilken tid hon blev omdöpt till Herman Blem. Därefter ägdes hon av M.A. Kristensen i Rönne tills hon såldes 1925. Det var Kristensen som satte in den första motorn 1924. Det var en 6-cyl Atlas Diesel på 90 hk. Den 25 april 1925 blev köpare i Skillinge ägare till fartyget. Johan Petter Lundgren i Skillinge och ett stort antal delägare köpte fartyget för 27000 kronor och döpte om henne till Herman. Motorn som anmälts vid motoriseringen 1924 monterades ur när hon såldes till Skillinge och hon återgick då till att vara segelfartyg utan motor fram till 1933. Lundgren avled 1928 och efter honom blev handlare John Jeppsson huvudredare. 1933 inmonterades en 2-cyl Avance motor på 150 hk i Herman.

Den 5 januari 1941 övertogs hon av Rederi AB Galeon (Ture Hillerström) i Malmö. Denna döpte om henne till Amazone och satte in en 2-cyl Skandia motor på 180 hk år 1945. Det var också detta bolag som 1950 sålde henne till Skärhamn. Ett partrederi med Axel Patrik Rangnäs som huvudredare köpte Amazone för 150000 kronor. Delägare var Sören Valdemar Pettersson med 2/3 och Samuel Pontus Pettersson med 1/3. År 1951 övertog Sören Pettersson hela fartyget. Vid köpet var Amazone tremastskonare med en 2-cyl Skandia motor på 180 hk som var insatt 1945 istället för den Avance motor på 150 hk som sattes in 1933. 1954 ändrades hon till motorfartyg med två korta master. Sören Pettersson hade varit delägare i träskutorna Anna 400, Dyring, Gerd, Gunbritt, Inger och Kustfart. Axel Rangnäs hade haft del i Amelia, Sensy och Vikar och Samuel Pontus Pettersson hade varit delägare i Ebet, Ellen 3404, Ethel 8356, Saga, Sensy, Sonja 8181 och Vikar.  

Amazone såldes till Klädesholmen 1960 för 177000 kronor och fick då en ny 2-cyl Skandia motor på 210 hk inmonterad. Efter ytterligare flera försäljningar inom Sverige såldes hon sommaren 1991 för 180000 kronor till Den Selvejende Institution Barkentinen Bertha i Esbjerg, som hade för avsikt att rusta upp henne till skolskepp. Amazone gick för egen maskin på sin sista resa till Esbjerg där hon togs upp på slip. Det konstaterades att hennes botten var i så dåligt skick att reparation var omöjlig. Det återstod bara att skrota henne. Förskeppet på fartyget införskaffades av Esbjergs Museum med tanke att man skulle bygga in det i museet som exempel på en skutskans.

                                       

Mättal: DSL 1905: 233/187, DSL 1924: 234/181/370, SL 1955: 260/182/350. Namn med början vid byggnation: Karen, Herman Blem, Herman, Amazone. Hemorter med början vid byggnation: Nexö Danmark, Björkö Viborg Finland, Helsingfors Finland, Rönne Danmark, Skillinge, Malmö, Skärhamn, Klädesholmen, Fisketången, Göteborg, Skoghall, Malmö, Nykvarn, Esbjerg Danmark.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Danmarks skeppslista, Databasen för Finlands Handelsflotta, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet samt Museet för söfart i Helsingör - Frederik Frederichsens register över Danske Sejlskibe 1819 – 1979.



Amazone

Amazone av Malmö 1947
Tremastskonaren Amazone med Skärhamn som hemort 1950 – 1960

Amazone på sillfiske vid Island före 1954




Amazone med två master och korta toppstänger efter 1954




Amazone som tvåmastare med egen kran

Amazone av Skoghall i Karlstad

Amazone med 1 mast och svartmålad
Amazone passerar Trollhättan






Argo 5031 - IMO 3005031


Byggd som ångbåt av stål på klink 1909 i Torskog av varvsägare Petter Larsson för egen räkning med byggnummer 190. Hon blev vid byggnationen försedd med en 2-cyl compoundångmaskin på 11 nhk som omräknats till 120 hk. Hennes dimensioner var 30,55 x 6,71 x 3,03. Det finns uppgift om att hon som ångbåt mätte 215 tdw.

Hon var verksam under första världskriget och blev 1915 prejad och förd till Tyskland där hon frisläpptes. Hon hade ett flertal ägare under tiden som ångbåt, bl.a AB Svenska Ostasiatiska Kompani et i Göteborg och Ångfartygs AB Göta Kanal i Göteborg. Hon blev motoriserad 1951 med en 200 hk Bolinder monterad vid Bohus Varv.   

Argo köptes 1952 för 170000 kronor av ett partrederi i Skärhamn med Anders Ragnvald Simonsson som huvudredare. Delägare i fartyget var Anders Ragnvald Simonsson, Karl Gunnar Simonsson, Knut Erik Simonsson, Anders G Andersson, Gunnar Valdemar Simonsson, Hjalmar Simonsson och Gustav Simonsson, alla med 1/7 vardera.

1954 köpte Olof Patrik Johansson Anders G Anderssons del för 37143 kronor. Fartyget var nu tankmotorfartyg. 1963 anmäldes att hon ägs av Karl Gunnar Simonsson och Rune Gunvald Simonsson i Göteborg med hälften vardera. Då hon såldes 1976 av dessa två delägare för 337500 kronor var hon registrerad i Skärhamn.

Efter fraktfarten blev hon på 90-talet, genom mycket omfattande arbeten, ombyggd till husbåt. Hon blev liggande i Stockholm. År 2018 låg hon fortfarande vid Söder Mälarstrand.



Mättal: Mätbrev 1909: 200,26/126,57. SL 1988: 227/133/260. Namn med början vid byggnation: Argo, Salomo Salar, Argo. Hemorter med början vid byggnation: Torskog, Säffle, Göteborg, Skärhamn, Söderköping.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg.







SS Argo med hjälpsegel under första världskriget.




SS Argo med däckslast. Hjälpseglen är borta.





Argo ombyggd till motorfartyg 1951 och tankfartyg 1952. Foto från Göteborgs hamn.








Argo blev ombyggd till husbåt på 90-talet och fanns fortfarande år 2018 med samma namn efter att en tid haft namnet Salomo Salar.





Bremsund 3285 - IMO 5505142

Bremsund var byggd som ångfartyg av stål på klink hos Gebrüder Howaldt i Kiel 1888, med namnet Thea, för rederiet H. Diederichsen i Kiel. Vid byggnationen blev hon försedd med en 2–cyl Compound ångmaskin från samma varv med beteckning C2Cy.15”&27”-15 NB06. Den var på 24 nhp enligt Lloyds register men har i annan källa uppgetts vara på 50 nom hk 1998. 

Hon såldes den 8 augusti 1898 till Limhamns Rederi AB för 77500 mark och fick då Malmö som hemort. Hon blev omdöpt till R.F. Berg och mättes den 13 augusti till 362,61/250,82. Bolaget var registrerat den 18 juli 1898 och i Styrelsen satt disponent Rudolf Fredrik Berg och skeppsklarerare Sven August Andersson från Malmö samt ingenjör Anders Magnus Pettersen i Limhamn. Fartygets första befälhavare i Sverige blev styrman Olof Persson i Limhamn. Från 1907 hette befälhavaren G Olsson och från 1909 var Limhamn hemort.

I certifikat den 28 februari 1912 har fartyget bytt namn till s/s Vikfred och tillhör då Verkebäcks Ångfartygs AB i Verkebäck. Styrelsen utgjordes av lantbrukare Fredrik Olsson, lantbrukare Anton Victor Olsson samt lantbrukare Frans Leonard Larsson, alla bosatta i Böljerum. Befälhavare var sjökapten Anders Nilsson i Simrishamn.

Den 25 april 1925 såldes s/s Vikfred för 38000 kronor till Rederi AB Egon i Malmö. I certifikat den 2 maj redovisas styrelsen som sjökapten Sven Månsson-Stjerna, fabrikör Carl Oscar Segerlund samt byggmästare Lars Göransson-Linden, alla från Malmö. Sven Månsson-Stjerna var även fartygets befälhavare vid övertagandet. Därefter tillträdde Martin Persson från Vitaby samma dag och Martin Josef Persson från Vitaby den 4 maj. Den sistnämnde var befälhavare när Sven gick på grund utanför Höganäs 1938 då de just påbörjat en resa med lergods från Höganäs till Memel. De kom loss från grundet men fick återvända till Höganäs för dykarbesiktning. Den 24 april 1940 tillträdde Johan Christoffersson från Brantevik som befälhavare, avlöst ett kort tag fram till den 12 september 1940 av Johan Håkansson från Brantevik som var född 1872. I Lloyds register 1945 är Sven upptagen med måtten 142.9 x 23 x 11 fot. För rederiet i Malmö blev hon en riktig trotjänare som inte såldes förrän efter 30 års tjänst.    

Det var 1955 och hon köptes till Skärhamn för 85000 kronor av ett partrederi med skeppare Arvid Pettersson som huvudredare. Delägarna i partrederiet var Arvid Pettersson med 3/40, skeppare Ragnvald Patriksson 8/40, skeppare Gunnar Arnold Johansson 8/40, skeppare Gustaf Napoleon Edvardsson 8/40, skeppare Erik Bertil Andersson 6/40, skeppare Karl Gustaf Andersson 1/40, maskinist Axel Georg Andersson 1/40 och verkstadsägare Gustaf Fredrik Berntsson 5/40. Den 3 juli 1956 anmäldes att en Alpha Diesel på 480 hk inmonterats i fartyget. Ombyggnaden, till stor del i Skärhamns hamn, efter förvärvet var då gjord. Certifikat för m/s Bremsund utfärdades den 4 juli. Hennes dimensioner har angetts till 43,6 x 7 x 3,4.

Efter förändring av ägandet i Bremsund anmäldes i mars månad 1965 att fartyget ägdes av partrederiet Gunnar Arnold Johansson. Delägarna var då Gunnar Arnold Johansson med 10/40, Ragnvald Patriksson 12/40, Erik Bertil Andersson 10/40, Karl Gustav Andersson 4/40 och Axel Georg Andersson 4/40.

På resa från Kalmarsand i Mälaren till Helsingborg med last av 430 ton foderhavre, grundstötte Bremsund den 11 december 1966 vid Stora Skaten utanför Strupö Ljungskärs fyr och totalförliste. Fartyget sjönk ca 1,5 distansminut från fyren, i ca 80 graders bäring. Hon ligger på ca 15 meters djup och besöks numera av dykare. Besättningen på 6 man gick i livbåten och rodde till Hamnö i Oskarshamns kommun som då var bebodd av några enstaka fiskare. Avståndet till Hamnö var ca 6 distansminuter i bäring NV. Vid Ölands norra udde var vinden under dagen svag till måttlig, på förmiddagen från NV till N och på eftermiddagen från O till SO (enligt SMHI).

.   

Mättal: Mätbrev 1898: 362,61/250,82, SL 1966: 359/186/490. Namn med början vid byggnation: Thea, RF Berg, Vikfred, Sven, Bremsund. Hemorter med början vid byggnation: Kiel Tyskland, Malmö, Limhamn, Verkebäck, Malmö, Skärhamn.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wreck Site, Sjöhistoriska Museet, Lloyds register, Med döden i kölvattnet – Kjell Håkansson.






Bremsund som Vikfred under första världskriget. Stor del av riggen finns kvar.






Bremsund som Vikfred under mellankrigstiden.






Bremsund som Sven under andra världskriget.





Bremsund efter ombyggnaden 1956, som hon såg ut vid förlisningen 1966.






















































































































































































































































































































Kommentarer