Siljan - Nr 9396 - IMO 5327879

Byggdes 1952 i Brake av C. Lühring Skeppsvarv i Hammelwarden Tyskland med namnet Siljan för det nybildade Rederi AB Bertil Skanse & Co. Hon levererades i december 1952 (priset okänt) och mättes den 8 januari 1953 till 398,88 brt och 246,18 nrt. Vid registreringen den 13 januari 1953 upptogs Skärhamn som hemort. Fartyget hade vid leveransen en 6-cyl Alpha diesel motor på 280 ehk. Bertil Skanse var själv befälhavare.
Detta var ett av tre nybyggen som levererades från C. Lüring Skeppsvarv i Tyskland 1952. Dessa tre var de första nybyggda järnbåtarna som levererades till Skärhamn. Sören Petterssons Undine var först och kom till Sverige i juli 1952. Därefter kom Erik Olaussons Westfjord i oktober 1952. Bertil Skanse kom med Siljan i december 1952.
Rederi AB Bertil Skanse & Co ägde redan fyrmastskonaren Sonja sedan oktober 1952. Hon hade dessförinnan, från 1937, ägts av ett partrederi där bröderna Bertil och Gösta Skanse var delägare. Styrelsen i det nybildade bolaget utgjordes av Karl Ivar Hermansson, Anders Bertil Skanse och Gösta Valdemar Skanse. Siljan förlängdes 1959 med 6 meter vid Falkenbergs Varv. Samtidigt höjdes däcket vid lucka nr 2 med en meter. Hennes lastförmåga ökade med dessa förändringar från 520 tdw till 690 tdw. Hon såldes till Finland den 7 december 1960 för 680000 kronor och blev omdöpt till Jane med Åbo som hemort.
Hon såldes inom Åbo en gång innan hon återigen köptes till Skärhamn för 600000 kronor. Det var ett partrederi med Johan Wilhelm Pettersson som huvudredare som återköpte Siljan den 19 augusti 1961 och döpte om henne till sitt gamla namn, Siljan. Wilhelm Petterssons tre söner, Göte Karl Olof, Stig Gustav Verner och Jan Sture Ingemar Pettersson var delägare. Fadern och sönerna hade 1/4 vardera och Stig Pettersson var befälhavare. 1965 byttes motorn till en 6-cyl 4-takts motor på 800 ehk från Motoren - werke Mannheim. Göte Petterson var befälhavare från hösten 1969 och fram till den 23 mars 1972 då Siljan såldes.
Då såldes hon för 515000 kronor till partrederiet skeppare Edgar Lars Inge Olofsson med Skärhamn som hemort. Lars Inge Olofsson var själv befälhavare och ägde 7/8 i partrederiet. 1/8 ägdes av hans far, Frank Edgar Olofsson. Den 4 april 1974 såldes hon vidare inom Skärhamn för 500000 kronor. Det var Raymond Baudino som ensam köpte fartyget och behöll namn och hemort. Lars Inge Olofsson var kvar som befälhavare. Enligt tidningen Båtologen sidan 95/1976 såldes hon därefter med övertag i mars 1976 för 290000 kronor till Lucia Shipping Company i Valetta med bibehållet namn. På sidan 242/1981 uppger samma tidning att hon sålts vidare till okänd köpare i maj 1981 och att hon avgick den 5 maj 1981 från Fredriksstad i Norge under italiensk flagg. I Lloyds Register framgår däremot att hon ägdes av Lucia Shipping Company med Valetta som hemort åren 1977 – 1985.
Efter Malta blev det Nederländerna för Siljan. I dåligt väder på resa från Ipswich till Oslo den 18 oktober 1987 blev hon vattenfylld av brottsjö akterifrån utanför Terschelling på holländska kusten. Besättningen räddades av helikopter och fartyget blev bogserat in till Harlingen för skrotning. Enligt Båtologen sidan 278/1988 var Siljan kondemnerad men såldes av skrotningsfirman till Westerbroek med namnet Jan för att sättas i fart igen med namnet Marja med San Lorenzo som hemort. Hon ägdes då av North Sea Shipping & Trading Co. I slutet av 1991 eldhärjades akterskeppet då hon låg i Brake. Hon blev åter kondemnerad vid besiktning såsom totalförlust och bogserades till Dordrecht dit hon sålts för upphuggning. Hon kom slutligen till Groningen där hon ligger, ombyggd till hotell/restaurang.

Mättal: Mätbrev 8 Januari 1953: 398,88/246,18.  Databasen för Finlands handelsflotta 1961: 489,21/271,64/690. SL 1973: 495/278/690, Mätbrev 1988: 496/278/525. Namn med början vid byggnation: Siljan, Jane, Siljan, Jan, Marja, Our World. Hemorter med början vid byggnation: Skärhamn, Åbo Finland, Skärhamn, Valetta Malta, San Lorenzo Honduras, Groningen Nederländerna.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Databasen för Finlands handelsflotta, Shipspotting, Balticshipping.com, Coasters Remembered.

Siljans sjösättning i Hammelwarden Brake 1952.

Siljan av Skärhamn före förlängning.


Siljan av Skärhamn efter förlängning.


Jane av Åbo ex Siljan av Skärhamn.

Siljan av Skärhamn med full last.

Siljan av Valetta med Maltesisk flagg i aktern. Foto från 1986.

Marja av San Lorenzo ex Jan ex Siljan.

Our World av Groningen ex Marja ex jan ex Siljan ex Jane ex Siljan.






































Kommentarer