Tjörnö - Nr 9493 - IMO 5140958

Byggdes 1922 i Emden av Schulte & Bruns Abteilung Werft und Dockbetrieb med namnet Berlin som ånglogger för Emder Heringsfischerei AG i Emden. Hon hade vid leveransen en ångmaskin på 10 hk tillverkad av Christiansen & Meyer i Hamburg. Hennes mättal var 1936 angivna till 181 br, 80 net och 171 br under däck. Dimensionerna var samtidigt redovisade till 30,05 längd, 7,05 bredd, 3,25 djup och ett djupgående av 3,32. Berlin blev kvar i Tyskland med samma ägare, förutom åren 1942 – 1945 då hon var verksam för Die Deutche Kriegsmarine som DWO 141, WS 184 och VS 154. Därefter låg hon overksam till försäljningen till Skärhamn 1954.
Certifikat för fiskefartyget Tjörnö utfärdades den 14 mars 1954 för partrederiet Sigurd Johannes Thuvik i Skärhamn, själv befälhavare. Utöver Sigurd Thuvik var hans bror Karl Erik Olausson i Skärhamn samt Georg Olof Bernhard Olsson i Edshultshall delägare, alla med 1/3 vardera. Kontraktet på 31175 DM var undertecknat den 8 februari. Därefter bogserades Tjörnö hem till Skärhamn av fiskebåten Sandö av Klädesholmen. Ångmaskinen monterades ur efter hemkomsten och en 2-cyl Säffle motor på 240 hk monterades in innan man gav sig iväg på fiske vid Island samma år. 1955 byggdes hon om till fraktare och då byttes motorn till en 3-cyl Säffle semi diesel på 255 hk. Tjörnö var 1/3 i ett s.k. blockköp där tre systerfartyg köptes från samma säljare. De andra två var Vesta 9500 och Memel 9531.

Sigurd Thuvik hade tidigare haft träbåtarna Aino och Iris och kom senare att äga tremastskonaren Regina. Karl Erik Olausson hade varit delägare eller ensam ägare i flera träskutor, Gerda, Irene, Lydia och Petrea. Senare kom han även att äga tremastskonaren Mary.

Tjörnö såldes till Edshultshall 1960 för 155000 kronor. Där fanns hon, omdöpt till Hallö, till slutet av 1963 då hon såldes tillbaka till Skärhamn och partrederiet Erik Olausson för 100565 kronor. Även denna gång var Sigurd Thuvik och Georg Olof Bernhard Olsson delägare med samma andelar. Nu blev hon omdöpt till Norrfjord. Mellan åren 1966 och 1968 fanns Erik Olaussons tredjedel i AB Erik Olausson & Son. Det finns uppgifter om att en 6-cyl 4-takt Mercedes-Benz diesel på 320 hk blev insatt 1964 men skeppslistan 1969 anger motor på 210 hk.  
Tjörnö, Norrfjord efter 1963, gjorde med Skärhamn som hemort flera fiskeresor till Island och hon var även ett år på fiskeresa till Grönland, det var 1958. När hon kom hem i juni månad det året så rustades hon för fisket vid Island och avgick dit den 12 juli. 1969 gjorde hon sin sista resa som fraktare. Lastad med 240 ton salt från Lübeck till Stockholm, under befäl av Karl Erik Hagström och med fyra mans besättning, gick hon den 16 januari på grund i närheten av Kristianopel, vid ingången till Kalmarsund. Norrfjord blev kondemnerad på platsen och drogs av grundet den 25 juni. Hon fördes in till Kalmar med stora bottenskador. Den 30 augusti såldes hon till skrot i Göteborg för 11000 kronor. Hjälpmaskin för el, en 2-cyl Lister, såldes till tremastskonaren Ingo. Den 17 augusti 1970 utfärdade Skrot & Avfallsprodukter i Göteborg intyg att fartyget nedskrotats.


Mättal: GL 1936: 181/80. Mätbrev 1954: 201,89/140,48. SL 1969: 189/108/230. Namn med början vid byggnation: Berlin, Tjörnö, Hallö, Norrfjord. Hemorter med början vid byggnation: Emden Tyskland, Skärhamn, Edshultshall, Skärhamn.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet.

Tjörnö som ångtrålaren Berlin före bogsering till Skärhamn.


Tjörnö av Skärhamn ex Berlin före ombyggnad. Islandsfiske 1954.

Tjörnö av Skärhamn efter ombyggnad 1955.


Tjörnö av Skärhamn i Uppsala 1956.

Norrfjord av Skärhamn ex Hallö, ex Tjörnö ex Berlin.

Norrfjord av Skärhamn strax före upphuggning 1970.

Norrfjord av Skärhamn, ex Tjörnö, som haverist i närheten av Kristianopel vid ingången till Kalmarsund i januari 1969. Hon kom från Lÿbeck och hade last av salt till Stockholm. Det blev fartygets sista resa. Bilden kommer från Blekinge Museum. 

Kommentarer