Spes - Nr 7423

Spes byggdes i ek och fur som tvåmastad skonare på AB Holms Skeppsvarv i Råå 1928 för ett partrederi i Kalmar med 3 delägare och Richard Levi Wirén i Kalmar som huvudredare. Spes är det latinska ordet för hopp vilket i Sverige har använts i bestämd form på fartyg som fått namnet Hoppet. Wirén hade själv 27 andelar av totalt 35. Fartyget lastade 125 tdw och fick redan från början en motor på 40 hk av märket Skandia. I 1929 års skeppslista upptas hennes mättal och dimensioner till 71,37 brt, 65,14 brt under däck, 49,13 nrt, 125 tdw, 21,32 längd, 6,34 bredd, 2,27 djup och 2,9 meters djupgående. Befälhavare var Einar Knut Engelbrecht Thernström från Ryssby i Kalmar län med 4 andelar och 4 andelar hade också fabrikör Anton Ruben Gustavsson i Nybro. Den 24 augusti 1929 blev Karl Martin Valdemar Wennberg från Ryssby befälhavare. Den 12 oktober 1933 ändrades hemorten till Figeholm. Martin Valdemar Löfström från Timmernabben blev befälhavare den 24 april 1937 men den 10 mars året därpå var Wennberg åter i tjänst. En ny Skandiamotor på 65 hk blev inmonterad 1938. Den 29 maj 1940 anmäldes att Spes hade Kalmar som hemort. I mätbrev den 1 november 1941 redovisas 74,09 brt och 49,68 nrt.
Den 1 augusti 1944 intygades att fartyget sålts för 40 000 kronor. I certifikat dagen därpå framgår att motorskonaren Spes blivit såld till ett partrederi i Skärhamn med Petter Pettersson som huvudredare och hälftenägare. De andra delägarna i rederiet var fartygets befälhavare, Karl Bernhard Pettersson, och hans son Elis Berthold Karlsson vilka hade 1/4 vardera. Petter avled den 18 december under inköpsåret och hans syssla som huvudredare övertogs den 25 april 1945 av hans hustru, Alfrida Charlotta Pettersson. Elis Karlsson blev befälhavare den 8 juni 1948 men den 3 mars året därpå återinträdde Karl Pettersson som befälhavare. Den 6 juli 1950 blev Elis Karlsson återigen befälhavare. Alfrida Pettersson sålde sin halva del i Spes den 22 december 1951 till de övriga två delägarna för 19 000 kronor. Karl och hans son Elis ägde därefter hälften vardera i fartyget. Karl Pettersson anmäldes som ny huvudredare den 24 december.

Bilden ovan föreställer Spes som svensk motorgaleas. Hon hade skärhamn som hemort mellan åren 1944 och 1954. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Petter Pettersson var född i Skärhamn den 8 december 1874 som son till Petter Eliasson och Petronella Andersdotter. De var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. Petter var gift med Alfrida Charlotta Pettersson som var född i Bö Dampegård den 10 september 1885. De bodde på Postvägen 20. Alfridas föräldrar var Petter Berntsson och Hilda Eliasdotter. Dessa var födda i Bö Dampegård 1863 och i Utäng 1862. Karl Bernhard Pettersson var bror till Alfrida och född i Bö Dampegård den 7 juni 1895. Han var gift med Helvina Pettersson som var född i Skärhamn den 6 oktober 1897. De bodde på Kroksdalsliden 4. Elis var född den 2 oktober 1921. Han var son till Karl Bernhard Pettersson och, vid köpet av fartyget, ogift och boende i hemmet. Han tog senare släktnamnet Inberg.

Spes såldes den 20 november 1954 för 50 000 kronor till Malvin Eriksen i Melbu Vesterålen. Platsen ligger väster om Narvik. Anmälan gjordes samma dag. Vid den norska registreringen befanns namnet på fartyget redan vara upptaget i Norge varför man gjorde tillägg på namnet så att det norska namnet blev Speser. Malvin Eriksen använde Speser för sandfrakt och som fraktare på norsk kustfart. Det var han som 1960 lät bygga om Speser vid Vik Båtbyggeri i Höydalen Volda i Romsedal fylke. Däcket togs bort jämte den gamla bordläggningen till under vattenlinjen. Därefter höjdes bordläggningen med tre bord innan man lade nytt däck med ny större lastlucka. Man byggde om förstäven till en rak fallande stäv och akterstäven till kryssarakter, ny däcksöverbyggnad med styrhytt och bestickshytt samt alla hytter och kajuta ovan däck. Man tog ut den gamla motorn och monterade in en begagnad motor från Volda Motorfabrikk på 130 hk. Efter ombyggnaden mätte hon ca 90 fot. Hon fanns i den Norska skeppslistan med Eriksen som redare till och med 1965.

Bilden på Speser är från april 1987 då hon ägdes av AS Havnetransport i Kristiansund. Fotograf: Magnar Höydal.


Från 1966 till 1974 fanns hon registrerad på Roald Jensen i Kabelvåg med Kabelvåg som hemort. Platsen ligger på Lofoten i Nordaland fylke. Han använde henne för sandfrakt på sommaren och fiske på vintern. Speser ägdes därefter av Sigurd Nordgård partrederi i Svolvaer med Svolvaer som hemort 1975 och 1976. 1977 var hon upptagen på AS Speser i Svolvaer (Arnulf Steinvik). 1978 och 1979 fanns hon i skeppslistan som Flakstadöy med partrederiet Terje Amundsen som ägare och Svolvaer som hemort.
1980 och 1981 hade hon bytt namn till Saltgubben. Partrederiet Wiland & Jakobsen stod då som ägare med Erik Wiland som huvudredare och Bodö som hemort. 1982 ägdes hon av L Bergs Sönner i Svolvaer med namnet John Berg. Svolvaer är centralort i Vågans kommun på Lofoten. Företaget sysslar med fiskförädling och John Berg torde mest ha använts för fiskfrakt.
1983 till 1986 fanns hon upptagen som John Berg och med partrederiet John Berg i Svolvaer och Vesterålen som ägare. Huvudredare var Per Marthinussen. Detta rederi monterade, ca 1984, in ny motor av märket General Motors Detroit Diesel på 365 hk. I mars 1986 såldes hon åter till L Bergs Sönner AS i Svolvaer. John Berg var företrädare för bolaget. Samma år, den 4 april, köptes hon av AS Havnetransport i Kristiansund med Ove Flessen som företrädare för bolaget. Så fanns hon upptagen i skeppslistan 1987 och 1988, åter döpt till Speser och med Svolvaer som hemort. De använde henne för fiskfrakt samt frakt av styckegods.

Sista ägaren var Tore Mortensen i Gibostad, Lenvik kommun Troms fylke, som drev rederirörelse. Han köpte Speser i mars månad 1988 av AS Havnetransport i Kristiansund. Fartyget kolliderade på kvällen den 13 januari 1994 på resa till Narvik i närheten av Tranöy lotsstation i Nordland, med det Vanuatuflaggade fartyget Pioneer på 37 000 ton. Hon fick vid kollisionen en mindre läcka och togs under bogsering mot hamn. Efter ca två timmars bogsering sjönk hon hastigt. Besättningen på två man räddades. I de norska skeppslistorna 1991 – 1995 är hon upptagen till 93,02 brt och 43,92 nrt. Motorn är 1995 upptagen till 280 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Richard Wirén skutredare, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935 och 1945, Lokalhistoriewiki.no, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer