Gerd - Nr 8074

Tremastskonaren Gerd byggdes av skeppsbyggmästarna A Brink och J Iversen i Skive Danmark med kölsträckning i Skive 1920. Färdigställandet skedde 1922 hos Aarhus Flytedok & Maskinkompagni AS. Beställare var Willy Adolf Julius Weiss i Aarhus. Hon döptes till Undine och i den danska skeppslistan 1923 framgår att hon var byggd i ek och bok. Hennes mättal redovisas där med 10,7 fot djup, 183 brt, 159 nrt och 280 tdw. Hemorten anges till Aarhus.
Den 10 april 1924 såldes Undine, liggande i Köpenhamn, för 43 000 danska kronor till skeppsredaren Sören Olsen Saanum i Mandal Norge. Flaggskiftet ägde rum den 19 april och fartyget döptes om till Gerd och lades i eget bolag, AS Gerd. Befälhavare på Gerd blev redarens bror, Andreas Saanum. Gerd kom efter inköpet att först segla i traditionell nordsjöfart och senare i fast fiskefart New Foundland/Labrador till Spanien Italien och England. Hon blev den sista norska segelskutan i internationell fart.
Gerd såldes den 16 januari 1936 till Sverige för 34 000 svenska kronor. Det var Petter Pettersson i Skärhamn som var köpare. Hans bud accepterades den 14 januari och den 16 januari skrevs köpebrev och betalades köpeskillingen. Hon mättes den 19 mars till 180,1 brt och 127,48 nrt. Marstrands Mekaniska Verkstad skrev intyg den 7 april att en 2-cyl June Montell på 150 hk installerats i Marstrand. Vid provturen uppnåddes 8,5 – 9 knops fart. I registreringscertifikatet den 9 april meddelades att 3-mastmotorskonaren Gerd tillhör handlare Petter Pettersson i Skärhamn som ensam ägare. Befälhavare var Axel Patrik Pettersson (senare Rangnäs) i Skärhamn. Justus Bertrand Jansson i Aröd blev befälhavare den 5 mars 1937. Då Gerd den 15 november samma år var på resa från Göteborg till Vargön med last av kalksten kolliderade man vid Lärje i Göta älv med en sandlastad pråm som sjönk. Den 30 mars 1939 blir Hilding Gottfrid Uno Ljungberg från Styrsö befälhavare på Gerd.
Petter Pettersson sålde 2/3 i fartyget för 20 000 kronor den 4 januari 1940. Av certifikat den 11 januari framgår att det var hans två söner, Sören Valdemar Pettersson och Per Åke Pettersson (senare Hamnefjäll), som blivit delägare med 1/3 vardera. Fadern stod kvar med 1/3 i det nybildade partrederiet och Ljungberg var fortfarande befälhavare. Sören Pettersson efterträdde honom som befälhavare den 12 augusti 1940 fram till den 31 mars 1941 då Rutger Harald Johansson övertog befälet. Sören Pettersson var tillbaka som befälhavare den 18 maj 1942 sedan han under den gångna vintern läst förste skeppare examen på extrakurs anordnad i Skärhamn.

På bilden ser man tremastskonaren Gerd liggande i Mandal Norge. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1936 och 1952. Bilden är från boken ”Tremastet skonnert Gerd av Mandal: Norges siste seilskute i översjöisk fart”.

Petter sålde sin resterande tredjedel i Gerd den 28 december 1942 till sonen Sam Rune Pettersson för 20 000 kronor. Därmed var Petters tre söner ägare av fartyget med 1/3 vardera och med fadern fortfarande som huvudredare. Natten mellan den 24 och 25 mars 1943, på resa från Lysekil till Rostock med last av gatsten, kolliderade man med s/s Christian Russ vid Gedsers Rev. Gerd fick klyvarbommen bräkt och förstäven krossad men sedan man konstaterat att hon inte sprungit läck fortsatte resan. Under de därefter följande åren turades bröderna om att vara befälhavare. Sam Pettersson blev befälhavare den 23 oktober 1943. Per Åke Pettersson blev befälhavare den 29 februari 1944. Samma år avled Petter Pettersson och den 25 april 1945 anmäldes att hans änka, Alfrida Charlotta Pettersson antagits som ny huvudredare. I 1945 års skeppslista redovisades Gerds mättal och dimensioner med 191,93 brt, 139,27 nrt, 32,22 längd, 7,31 bredd, 3,28 djup, 3,56 djupgående, 280 tdw och 90 std. Motorn var fortfarande densamma på 150 hk. Den 25 september 1945 blev Sören Pettersson åter befälhavare fram till den 17 oktober 1946 då Per Åke Pettersson avlöste honom. Sören var tillbaka den 12 mars 1948 för att återigen bli avlöst av Per Åke den 14 oktober samma år.
Per Åke sålde sin del i Gerd den 4 februari 1949 till sina två bröder för 60 000 kronor. Anmälan om förändringen i ägandet inlämnades den 10 februari. Sören och Sam Pettersson var därmed ägare till fartyget med 1/2 vardera. Den 8 februari 1950 anmäldes att Sören Pettersson var ny huvudredare. I certifikat den 13 juni stod däremot Alfrida kvar som huvudredare. Sam Pettersson uppges som befälhavare. Den 1 juli 1951 överfördes Gerd för 82 000 kronor till ett aktiebolag under bildande med de båda bröderna som ägare och styrelseledamöter. Det nya bolaget blev registrerat den 28 december 1951med namnet Rederi AB Björnsund. Nytt certifikat utfärdades den 24 januari 1952.
Petter Pettersson var född i Skärhamn den 8 december 1874. Hans var son till Petter Eliasson och Petronella Andersdotter. Petter Eliasson var född i Skärhamn 1826 och Petronella Andersdotter i Nötsäter 1832. Alfrida Pettersson var född i Bö Dampegård den 10 september 1885. Hennes föräldrar var Petter Berntsson och Hilda Eliasdotter. Dessa var födda i Bö Dampegård 1863 och i Utäng 1862. Petter och Alfrida bodde på Postvägen 20. Sören var född i Skärhamn den 18 april 1911 och son till Petter och Alfrida Pettersson. Han var gift med Alfhild Dagmar Hermansson som var född i Skärhamn den 15 december 1912. De bodde på Storgatan 34. Per Åke (senare Hamnefjäll) var född i Skärhamn den 26 juli 1913 och gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917. De bodde på Skolgatan 2. Sam var född i Skärhamn den 2 oktober 1919. Han var gift med Annie Maria Johansson som var född den 8 mars 1919 i Tolleby. De bodde på Storgatan 23. Axel Patrik Pettersson (senare Rangnäs) var född i Bö den 1 januari 1888 och bodde på Sjömansvägen 1 med sin hustru Leontina Paulina Pettersson som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Axels föräldrar var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö Nedergård. De var födda i Bö 1852 och Tolleby 1855. Rutger Harald Johansson var född i Grinneröd den 17 oktober 1914. Han var son till Rutger Johansson och Hilma Maria Berntsdotter. De var födda i Gunneby 1886 och Åkervik 1882. Rutger Harald Johansson var gift med Rut Kristina som var född i Kristine församling Göteborg den 17 november 1915. De bodde på Storgatan 58 B i Skärhamn.
Gerd såldes den 3 december 1952 för 108 000 kronor till Sören Fresk c/o Carib Sea Corporation i St. Thomas Virgin Island. Hon seglade med namnet Carib, under Honduras flagg och med Pueto Cortes i Honduras som hemort. Hon avgick från Göteborg till hamn på Virgin Island. Enligt uppgift skulle hon där få kylmaskin installerad och sedan transportera fisk och skaldjur. Om det blev så har inte kunnat bekräftas. Hon finns i IMO-registret med nummer 5063459 med uppgift att hon seglade under Honduras flagg. Hennes slutliga öde vet vi inget om. Hon avfördes från det svenska registret 1952. I Sveriges skeppslista 1951 är hon införd med 191,93 brt, 139,27 nrt, 280 tdw och med 150 hk motor.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Tremastet skonnert ”Gerd” av Mandal: Norges siste seilskute i fast översjöisk fart, Mandal museum, Register over nogle Danske handelsskibe, Danmarks Skibsliste 1923 och 1924, Sveriges skeppslista 1945, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



Kommentarer