Folke - Nr 6238

Galeasen Folke byggdes av skeppsbyggmästare Ferdinand Hansen i Marstal 1885. Bilbrevet är daterat den 5 oktober. Fartyget byggdes i ek för Mads Hansen Friis i Marstal och döptes till Enigheden. Det finns en uppgift om att Folke omriggades till galeas 1886. Friis var även fartygets befälhavare. Hennes nettotonnage var 39,5 ton och djupet i lastrummet var 6,5 fot. I 1893 års Skibsliste redovisas dessa mättal samt 43 brt. 1895 redovisas 35 nrt. En annan källa uppger att hennes lastförmåga var 80 tdw. 1899 bytte fartyget ägare. Det var Morten Harald Simonsen på Fejö som köpte Enigheden 1897 eller1898. Fartyget fick vid köpet Bandholm som hemort. Bandholm ligger på nordsidan av Lolland och Fejö ligger ca 5 distansminuter NV om Bandholm. Hemorten ändrades till Fejö 1907.
Jakob Andreas Pedersen på Samsö Nordby övertog Enigheden 1910 och gav henne Samsö som hemort under en kort tid innan hon 1916/1917 såldes vidare och blev omdöpt till Smart. I 1917 års Skibsliste har hon sålts till H Bagger AS i Köpenhamn som bytt namnet på fartyget. Som befälhavare finns då registrerad P Rasmussen. I januari 1919 blev skeppsredare Svend Aage Folden i Köpenhamn ägare till fartyget. Då blev hon omdöpt till Farbag. Sista danska ägare till fartyget blev Malte Poul Herman Lockenwitz på Bogö mellan Själland och Falster. Han köpte fartyget den 3 oktober 1919 och döpte om henne till To Sönner med Bogö som hemort. I 1919 års skeppslista är C Troest befälhavare och hemorten är Köpenhamn.


    Galeasen Folke hade Skärhamn som hemort från 1920 till 1936. Bilden är från Svenska seglare och motorseglare.

Hon såldes den 8 mars 1920 till ett partrederi i Skärhamn med Gustav Napoleon Edvardsson som huvudredare och hälftendelägare. Den andre delägaren var hans kusin John Harald Andersson i Göteborg som var fartygets befälhavare. Hon blev vid övertagandet omdöpt till Folke med hemort Skärhamn. Den 8 april 1920 mättes hon till 41,50 brt och 32,09 nrt. Anmälan gjordes den 29 april 1922 av Bröderna Johanssons Varv & Slip i Skärhamn att de satt in en Säfflemotor på 22 hk i fartyget. Certifikat blev utfärdat den 6 maj som motorgaleas. Den 24 september 1923 blev Gustav Edvardsson befälhavare.
Mättal och dimensioner i 1923 års skeppslista var 45,22 brt, 38,93 brt under däck, 33,53 nrt, 19,29 längd, 5,40 bredd och 1,82 djup. Den 1 april 1932 blev hans bror Ernst Alfred Nilsson i Rönnäng befälhavare eftersom Gustav Edvardsson den 3 maj skulle bli befälhavare på deras nyinköpta tremastskonare Regina. Folke såldes den 17 februari 1936.
Gustav Edvardsson var född i Kroksdal den 9 juli 1901. Hans föräldrar var Karl Edvard Nilsson och Emma Charlotta Pettersdotter. De var födda i Utäng och Hällebäck 1859. Gustav var gift med Selma Bernhardina Johansson som var född i Kubbale den 9 november 1905. De bodde senare på Storgatan 66.
Emil Valdemar Karlsson i Jungfrusund Östra Ed köpte Folke den 17 februari 1936 för 9 750 kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare på Folke som fick Östra Ed som hemort. Certifikat utfärdades den 4 mars. Hemorten anmäldes ändrad den 29 maj 1937 till Västervik. Den 14 februari 1939 såldes hon för 10 000 kronor till Karl Gustav Erik Karlsson i Östra Ed som den 20 februari anmälde att hemorten ändrats tillbaka till Östra Ed. Certifikat utfärdades den 21 februari. Klas Ivar Veiler Fröberg i Loftahammar Östra Ed blev befälhavare den 23 maj 1941 men Karlsson var tillbaka på befattningen den 18 maj året därpå.
Genom köpebrev den 8 april 1943 såldes Folke för 10 500 kronor till Kurt Gunnar Bertil Johansson i Västervik. Av certifikat den 12 april framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Den 22 september 1946 sprang Folke läck när hon var på resa från Västervik till Stockholm och måste sättas på grund vid Hästskär, ca 9 distansminuter NV om Landsort vid den inre farleden. Hon fick diverse skador och bogserades senare in till Stockholm. Där såldes hon den 14 februari 1949 för 17 500 kronor till Lars Olof Larsson i Stockholm. Av certifikat den 22 februari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare.
Den 18 augusti 1950 fattade fartyget eld i Trälhavet. Bogserbåten Frigg gick till assistans och släckte elden. Den flammade åter upp och när den hade släckts denna gång var fartygets överbyggnad förstörd. Besättningen räddade sig i skeppsbåten. Folke avfördes ut registret den 14 januari 1955 efter odaterad anmälan. Enligt Tjörns båtar förliste Folke i Stockholms skärgård vid Kodjupet 1955 efter brand. I 1955 års skeppslista var hon upptagen till 48,98 brt, 34,16 nrt, 80 tdw och med motor på 20 hk.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Register over nogle Danske handelsskibe, Folketellinger Danmark 1880, 1890 och 1921, Danmarks Skibsliste 1887 – 1920, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer