Gundel - Nr 6352

Galeasen Gundel byggdes i Danmark 1893 med namnet Harkon. Hon byggdes på Johan Viktor Louis Flindts varv som han hade i innerhamnen i Köge mellan åren 1872 och 1896. Därefter blev han hamnkapten i Köge hamn. Harkons första mätbevis är daterat den 7 november 1893. Av detta framgår att skrovet var byggt av ek med plattgattad akter och medelfylligt förskepp. Dimensionerna är upptagna till 63 fots längd, 16,2 fots bredd och 7,1 fots djup. Dräktigheten uppges vara 51,4 ton. Ommätning från 40,51 till 39.81 nrt gjordes dagen efter på grund av inrättandet av ett signalrum. Av bilbrevet den 8 november 1893 framgår att galeasen var byggd för Peter Fredrik Jensen i Köge. Fartygets första befälhavare var Jens Fredrik Sörensen i Köge. Certifikat utfärdades den 14 november.
Lars Petter Christensen i Köge köpte Harkon under 1894. Den 22 november 1894 klockan 7.30 på kvällen grundstötte han med fartyget när hon var på resa från Fejö i Danmark till Kristiania i Norge med last av Byg (kornart). Grundstötningen inträffade under segling genom Agersösund på Tudsehage (Magleby Sogns Strand) under eget befäl. Platsen ligger i Stora Bält Danmark. Man lodade fortgående men hade inte lots ombord. Då Harkon inte kunde komma loss själv, blev bogserbåten Skaelskör anlitad den 24 november klockan 8 på morgonen. Efter flottagning bogserades Harkon in till Skaelskörs hamn. Bogserbåten begärde 2 500 kronor men mot detta protesterade försäkringsbolaget. Harkon var försäkrad för 6 600 kronor. Orsaken till haveriet angavs vara strömsättning samt att farvattnet var okänt för befälhavaren. Sjöförhör hölls i Skaelskör den 24 november.   
I 1895 års Skibsliste står Lars Peter Christensen i Köge som ägare och befälhavare. Mättalen uppges vara 51 brt, 44 nrt och 7,3 djup. Harkon såldes 1900 eller 1901 till Anders Börje Christensen i Roskilde. Två år senare, 1903, såldes hon till Jens Peter Teilman Larsen i Thisted. Hon fick då namnet Marie och Thisted blev hennes hemort. Larsen var även befälhavare på fartyget. Det finns uppgifter som säger att det skulle funnits två andra delägare, herrar P och U Taabel. Hon blev kvar i Thisted till 1916.
Då såldes hon den 1 juli till två norrmän som gav henne Kristiania som hemort och det nya namnet Marie Mathilde. De norska ägarnas namn var Axel Hagbart Grundvik (f. Hansen) och Hans Larsen, båda i Röyken Herred vid Oslofjorden. Den förste av dem med bostadsort Naersnes och den andre alldeles i närheten. Den 12 augusti 1920 hade fartyget Haugesund som hemort. Ägare var Trygve Olai Velde och Olof Kristiansen i Haugesund. Enligt Svenska seglare använde ägarna Marie Mathilde inom sillfarten. Hon låg i Naersnes när hon, samma datum, såldes till köpare från Nordvik på Tjörn för 18 000 norska kronor. Köparna var bröderna Janne Emil Rutgersson och Rudolf Ludvig Rutgersson. Den senare var huvudredare. Hon mättes den 25 augusti till 49,28 brt och 39,81 nrt.
Den 7 september samma år sålde de fartyget, som namnändrats till Gundel, till ett partrederi i Skärhamn. Det var 2 delägare som betalade 15 000 kronor för fartyget, Anders Wilhelm Simonsson var huvudredare. Den andre delägaren var brodern, Ivar Kornelius Simonsson, som var fartygets befälhavare. Registreringscertifikatet för galeasen Gundel är daterat den 13 september. Mätbrev den 27 april 1922 redovisar 49,04 brt och 38,71 nrt. Den 1 maj 1922 anmäldes att hjälpmotor på 16 hk installerats samma år. I 1923 års skeppslista framgår fartygets mättal och dimensioner med 49,04 brt, 46,57 brt under däck, 38,71 nrt, 19,65 längd, 5,38 bredd och 2,21 djup. Av senare källor framgår att Gundels lastförmåga var 90 tdw. Wilhelm var född i Skärhamn den 30 december 1896. Han var ogift och bodde i föräldrahem­met på Hamngatan 7. Ivar var född den 13 januari 1892 och gift med Jakobina Konstantia Andersson som var född i Gullholmens församling den 2 juli 1894. Brödernas föräldrar var Anders Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och i Skärhamn 1863.

Galeasen Gundel för ankar i Boothbay Harbour, Maine. Hon hade Skärhamn som hemort från 1920 till 1947 då hon såldes till lantbrukaren Karl Einar Andersson i Jönköping. Bilden är från ett vykort.

Den 17 januari 1926 anmäldes att Ivars del i Gundel blivit utmätt och försåld till köpman August Emanuel Laurin i Göteborg. Därefter såldes fartyget på exekutiv auktion den 7 juni för 11 000 kronor. Köpebrevet upprättades den 6 juli med Karl Rikard Johansson i Skärhamn. Av certifikat den 8 juli framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Han var född i Skärhamn den 1 februari 1884 och bodde på Storgatan 6. Han var gift med Almida Charlotta Hollander som var född i Skärhamn den 22 oktober 1886. Karl Johanssons föräldrar var August Johansson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1854 och i Utäng 1848. Den 18 mars 1945 blev Karls son, Karl Filip Göran Johansson, befälhavare. Han var född den 2 september 1920, ogift och bodde på Storgatan 6.
Karl sålde fartyget den 20 maj 1947 för 17 000 kronor till lantbrukaren Karl Einar Andersson i Jönköping. Anders Elof Andersson i Lysekil installerades som befälhavare den 21 juni. Av certifikat den 14 juli framgår att Karl Einar Andersson var ensam ägare av motorgaleasen Gundel och att Anders Elof Andersson i Lysekil var dess befälhavare. Den 24 oktober 1949 anmäldes att fartyget fått tillståndsbevis att överföras till utländsk medborgare för registrering i USA. Hon avfördes från det svenska registret i oktober 1949 som såld till utlandet. I 1949 års skeppslista är hon införd med 54,28 brt, 35,97 nrt, 90 tdw och motor på 16 hk.
Karl Einar Andersson i Jönköping var troligen bulvan för en grupp balter som skulle använda Gundel för att ta sig till USA. Hon avseglade från Göteborg den 22 maj 1948 till Amerika med flyktingar från Baltikum. Vid ankomsten till USA samma år fanns det 25 lettländare, 2 svenskar, 1 litauer och 1 ryss ombord. Befälhavare var John/Janis Rosenberg. Man anlände till Provincetown på Cape Cod i Massachusetts och gick vidare till Plymouth Massachusetts. Frågan om asyl behandlades på högsta nivå med medverkan av senator John Kennedy.
Gundel såldes året därpå till Patrick T Jackson i Boothbay Harbour som installerade en 6-cyl maskin. Boothbay Harbour blev Gundels hemmahamn tills hon den 5 september 1961 anlände till Mystic Seaport i Boston. Jackson hade då överlåtit henne till Mystic Seaport Museum där hon en tid kom att tjänstgöra som förläggning.  


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Köge Arkiverne – Fotoalbumet, Handels og Söfartsmuseet på Kronborg - sökväg Harkon galease, Folketellinger Danmark 1880, 1890, 1901 och 1906 Roskilde Ramsö Herred, Danmarks Skibsliste 1895 – 1916, Dansk Söulykke – statistik, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folketellinger Röyken och Haugesund Herreder Norge 1900 och 1910, The Day - Mystic News 6 september 1961, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer