Lilly - Nr 6232

Enligt de danska skeppslistorna var Lilly byggd i Haderslev Danmark 1867 som galeas. Hon var ett av de allra minsta och äldsta danskbyggda fartyg som funnits i Skärhamn och fick vid byggandet namnet Johanne Christine. Haderslev ligger på södra Jyllands ostsida. Den tidigaste skeppslistan som jag hittat henne i är från 1899. Hon är där upptagen som Laura med uppgift att hon var byggd i ek och att hon mätte 41 brt, 34 nrt och 6,6 fot djup i lastrummet. Ägare och befälhavare var Hans Christian Christensen i Vejle och som hemort anges Vejle.
1905 har fartyget bytt namn och heter istället Henni. Hon ägs då av Hans Peter Hansen i Vindinglund Vejle och har Vejle som hemort. Hansen var även befälhavare. 1913 har fartyget bytt namn och heter då Lilly med J Rasmusen från Vejle som redare och befälhavare och med Vejle som hemort. 1918 ägs hon av E Andreassen med Grenaa som hemort. Den 20 mars 1918 köptes hon av fiskexportör Jens Anthonisen i Grenå som ensam ägare och fick då Grenå som hemort och H V Hansen som befälhavare. 1920 är sista året som fartyget finns i den danska skeppslistan. Hon nämns då som Lilly ex. Henni ex. Laura ex. Johanne Christine.
Anthonisen sålde fartyget till Sverige för 17 200 kronor i Aarhus den 27 februari 1920. Hon mättes den 11 och 16 mars till 41,90 brt och 33,34 nrt. I registreringscertifikat den 20 mars framgår att Karl Oskar Andersson i Skärhamn var ensam ägare till Lilly. Hans bror, Axel Ivar Andersson, var befälhavare. Oskar var född den 9 juli 1878 som son till Anders Kristiansson och Julia Charlotta Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1852 och i Stora Sibräcka 1859. Oskar var gift första gången med Johanna Kristiansdotter som var född i Kuballe Västergård den 13 januari 1876 och andra gången med Anna Pettersdotter som var född i Skärhamn den 13 februari 1888. De bodde på Djurgårdsvägen 5. Axel Ivar Andersson var född den 11 oktober 1895. Han gifte sig med Albina Andersson som var född i Höganäs den 1 mars 1902. De bosatte sig i Höganäs.
I 1923 års skeppslista finns Lilly upptagen som galeas, byggd i Haderslev 1867 och med motor på 20 hk. Mättal och dimensioner redovisas där med 41,84 brt, 39,62 brt under däck, 31,86 nrt, 17,68 längd, 4,83 bredd och 1,98 djup. Det framgår även att fartyget hade drivits och reparerats 1919. 1928 överfördes Lilly till ett partrederi med Oskar Andersson som huvudredare och hälftenägare. Hans bror, Axel Ivar Andersson, var fortfarande befälhavare och ägde den andra halva delen. I certifikat den 27 oktober betecknas Lilly som motorgaleas. Det finns en overifierad uppgift att Lillys lastförmåga var cirka 80 tdw.
Bröderna sålde Lilly den 1 maj 1931 för 6 250 kronor till ett partrederi i Nätebäcken med 2 delägare.  Nätebäcken ligger i Brandstorps socken vid Vättern. Jerker Lindström var huvudredare och Paul Frithiof Robert Larsson var befälhavare. De hade var sin hälft i fartyget som fick behålla Skärhamn som hemort. I 1933 års skeppslista har motorstyrkan uppgraderats till 25 hk. Anmälan om byte av hemort till Brandstorp gjordes den 20 november 1934. Den 5 mars 1935 såldes Lilly för 6 000 kronor till ett partrederi på Öland med Martin Bertil Johansson i Ås Degerhamn som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av fartygets befälhavare David Evert Gerhard Palmberg i Degerhamn. Martin Johansson sålde sin del den 22 december 1936 för 4 300 kronor till Hilmer Helge Egbert Palmborg som var bror till befälhavaren. I anmälan den 18 januari 1937 meddelas att Hilmer Helge Egbert Palmborg övertagit rollen som huvudredare. Han blev den 20 april 1937 befälhavare fram till den 22 juni 1938 då Evert Palmberg åter tillträdde.

Lilly var hemmahörande i Skärhamn mellan åren 1920 och 1931 men hade kvar Skärhamn som hemort till 1934. Bilden kommer från Ölands järnvägar och skutor.

Under hans befäl och med två mans besättning var Lilly på resa från Kivik till Karlshamn med last av sockerbetor den 11 november 1940. När fartyget vid 10-tiden på förmiddagen befann sig ca 12 distansminuter NO 1/2 O om Kiviks hamn, under sydostlig kuling med regntjocka, sprang hon läck och övergavs av sin besättning. Hon hade gått från hamn i vackert väder med laber sydlig vind. Vid 8-tiden gick vinden åt sydost med kuling, regntjocka och hög sjö. Fartyget hade motorn igång och förde revat storsegel, stagfock, klyvare och mesan.
Klockan 8.30 såg man att vatten trängt in. Trots att man då satte igång hand och maskinpump fortsatte vattnet att hastigt stiga. Mesan bärgades för att minska pressen och livbåten gjordes klar för sjösättning. Vattnet fortsatte stiga så att motorn stannade. Lilly fick svår slagsida på grund av överspolning och då risk för kantring förelåg beslöts att överge fartyget. Livbåten firades och besättningen tog sig till den i närheten liggande m/s Fride av Lörby där de blev omhändertagna klockan 10. Fride måste därefter på grund av den hårda vinden och hög sjö söka nödhamn i Sölvesborg. Fartygets papper och besättningens tillhörigheter förlorades. I 1937 års skeppslista var Lilly införd till 44,69 brt, 28,41 nrt och med motor på 25 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Bröderna Larssons skutor, Ölands järnvägar och skutor, Tjörns båtar, Slaegt & Data – Dis Danmark, Danmarks Skibsliste 1899 – 1920, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn.





Kommentarer