Vera - Nr 7464 - IMO 5378311

Vera byggdes 1912 i stål på klink som tvåmastad skonare. Hon döptes till Adolf när hon byggdes vid J.J. Pattje & Zonen skeppsvarv i Waterhuizen Nederländerna. Beställare var Sievert Adolf Engellandt i Breiholtz Schleswig Holstein. Fartyget fick Hamburg som hemort när hon levererades den 22 mars 1913. I Lloyds register 1930 – 1945 anges dimensionerna i fot till 87.1 x 21.6 x 8.7.
Under de närmaste åren bytte hon ägare ett flertal gånger. Den 27 januari 1917 såldes hon till Nordische Schiffarts G.m.b.H. i Hamnburg och blev omdöpt till Inga. Den 17 januari 1918 såldes hon till Carl August John G.m.b.H. i Hamburg. Den 5 december 1918 såldes hon till Johann Wumkes i Oldersum med Bremen som hemort. Den 26 juni 1919 såldes hon till Gustav Kurt Stein i Hamburg med Flensburg som hemort. Den 13 oktober 1919 blev hon av samma ägare omdöpt till Catharine Stein med bibehållen hemort. Den 26 januari 1920 ändrar samma ägare hemorten till Hamburg.
Han sålde fartyget den 8 juni 1920 till J.H. Jensen i Flensburg. 1923 återfinns både fartyg och redare i Hamburg. Jensen sålde den 6 juni 1923 till Gustav Bielken i Kirchhammelwarden i närheten av Bremerhaven. Denne döpte om fartyget till Hoffnung med Hamburg som hemort. 1924 byggdes hon om i Fümfhausen vid Elbe och i april samma år får hon en 2-cyl 2-takt första motor på 49 nhp, tillverkad av Kromhout Motoren Fabriek AG i Brake.
Det är denne redare som i Stolpemünde den 23 mars 1928 säljer motorskonaren Hoffnung för 40000 danska kronor till Sverige. Stolpemünde ligger numera i Polen och heter idag Ustka. I mätbrev den 24 april 1928 redovisas fartygets första svenska mätning till 126,94 brutto och 91,59 netto och i registreringscertifikat den 31 juli samma år framgår att motorskona­ren Vera ägs av partrederiet skeppare Karl Ivar Andersson i Skärhamn. Ivar Andersson är då själv befälhavare och äger 1/2 i partrederiet. Den andra 1/2 ägs av Per Pettersson i Skärhamn som är bästeman ombord. Motorn uppges 1928 vara på 70 ehk.
Den 13 maj 1929 blir Per Pettersson huvudredare. Han var kvar som delägare fram till den 3 februari 1932. Ivar Andersson övertog då 3/8 av hans hälft och Ivars bror, hemmansägare Gustav Evert Andersson i Utäng, övertog 1/8. Vid samma tillfälle övertog Gustav Evert Andersson även sysslan som huvudre­da­­re. Enligt intyg och köpebrev den 3 februari från Per Petterssons försäljning blev priset för hans sålda hälft 16500 kronor.
Ivar Andersson hade haft båt innan han blev delägare i Vera. Han hade ägt kuttern Little Ethel ensam från 10 september 1917 till den 15 januari 1920 då han tillsammans med sin bror, Gustav Andersson, köpte skonaren Ethel. Den hade bröderna fram tills de köpte Vera. Under tiden de hade Vera blev de 1936 också ägare till tremastskonaren Fulton tillsammans med ytterligare en delägare. 1938 blev Ivar Andersson, tillsammans med Per Pettersson, också ägare till skonaren Hilda.
Den 24 oktober 1934 blev Sven Erik Olsson i Skärhamn befälhavare på Vera. Ivar Andersson var tillbaka som befälhavare den 13 mars 1935. Anmälan om gåva inlämnades den 1 februari 1937. Det var Ivar Andersson som på det sättet tog in sin son, Karl Gunnar Ivarsson, som delägare. Delägarnas andelar var därefter, Ivar Andersson 40/64, Gunnar Ivarsson 18/64 och Gustav Andersson 6/64. Den 2 september 1939 anmäldes att en Alpha Diesel på 135 ehk. satts in i Fredrikshamn under 1938. Gustav Anderssons resterande 6/64 övergick till Ivar Andersson för 3000 kronor den 19 februari 1941. Gustav var sedan 1936 befälhavare på tremastskonaren Fulton som de köpt in i början av 1936.
Sedan far och son, Ivar Andersson och Gunnar Ivarsson, blivit ensamma ägare till Vera alternerade de som befälhavare under hela 40-talet. Gunnar den 8 oktober 1941, Ivar den 13 oktober 1943, Gunnar den 1 juni 1944, Ivar den 28 april 1945, Gunnar den 22 oktober 1945, Ivar den 21 december 1945, Gunnar den 29 april 1946, Ivar den 15 juni 1946, Gunnar den 8 augusti 1946 och Ivar den 21 mars 1947. Den 14 november 1947 tillträdde Gustav Vilhelm Oskarsson från Skärhamn som befälhavare men den 18 mars året därpå var Ivar tillbaka.
Den 6 februari 1952 gjordes anmälan att Vera blivit förlängd och enligt en anteckning i registerutdraget skedde förlängningen i Travemünde. Efter förlängning med 6 -7 meter fortsatte ombyggnaderna i Skärhamn med pop och ny styrhytt. Svetsarbetet utfördes av Gustav Berntsson medan inredningsarbetet och den nya styrhytten gjordes av bröderna Gunnar och Eskil Johannisson i Nötsäter. Den gamla styrhytten flyttades över till skonaren Linéa. Alpha Dieseln som satts in i Fredrikshamn 1938 byttes ut mot en nytillverkad 4 cyl 2 takt Alpha Diesel på 180/200 hk. Den gamla, på 135 ehk. såldes till loggern Sandholm. Veras mått efter förlängningen blev 36,15 längd och 6,58 bredd.
Efter Ivar Anderssons hastiga bortgång i mars 1953 blev hans son, Gunnar, anmäld som huvudredare den 2 juni 1953. I certifikat den 3 december 1954 framgår att Vera tillhör p.r. skeppare Karl Gunnar Ivarsson i Skärhamn och i anmälan samma dag redovisas att fartyget numera är m/s med en motor på 180 ehk. Rederiet, med Klara Pettersson och Gunnar Ivarsson, hade kvar Vera till den 7 mars 1960 då hon såldes för 190000 inom Skärhamn.
De nya ägarna i Skärhamn var bröderna Arvid Gunnar Haraldsson och Knut Egon Haraldsson med hälften vardera. Gunnar Haraldsson var huvudredare och Egon Haraldsson befälhavare. De drev fartyget tillsammans till 1964 då Veras tid i Skärhamn var över efter 36 år.
Vera kom därefter att säljas till Vadstena för 190000 i februari 1964 och fick då Vadstena som hemort. Samma år i september såldes hon till Stockholm för 200000 kronor och fick Norrköping som hemort. I januari 1965 såldes hon inom Stockholm för samma pris och fick behålla hemorten. I juni 1966 såldes hon till Degerhamn för 162500 kronor. Det var den sista hemorten som Vera hade i Sverige. Hon avfördes från registret i oktober 1972.
Vera hamnade nu på Brittiska Jungfruöarna i Västindien genom köp för 70000 kronor av Corporate SEAL International Shipbrokers Ltd i Tortola. Förflyttningen över Atlanten skedde i februari 1973 sedan man intagit last i Uddevalla. Lloyds register 1974/1975 anger mättalen till 193/104/220 och dimensionerna i fot till 118,7/21,7/9,0/7,8. Mellan 1977 och 1985 finns hon upptagen som Vera med Road Harbour på Virgin Islands som hemort. 1988 blev hon omdöpt till Yotte Express och året därpå fick hon ny maskin. Namnändringen följde efter ägarbyte 1988 till okända köpare i Honduras.

Mättal: LR 1930 – 1945: 127/92. SL 1971: 193/103. LR 1974-1975: 193/104/220. Namn med början vid byggnation: Adolf, Inga, Catharine Stein, Hoffnung, Vera, Yotte Express. Hemorter med början vid byggnation: Hamburg Tyskland, Bremen Tyskland, Flensburg Tyskland, Hamburg Tyskland, Skärhamn, Vadstena, Norrköping, Degerhamn, Road Harbour Virgin Islands, Honduras.      
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Marine Traffic, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945. Schiffsistorisches Archiv Flensburg, forum.shipspotting.com/index.php?topic=9153.0;wap2. https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=7538&start=880.

Vera av Skärhamn efter motorbyte 1938.

Vera (till höger) vintern 1946 – 1947 vinterupplagd i Skärhamn. Foto Stina Thuvik.



Vera (närmast kameran) under ombyggnad i Skärhamn efter förlängning i Tyskland 1952. Foto Stina Thuvik.

Vera av Skärhamn efter förlängning och ombyggnad.
Vera av Vadstena.
Vera av Degerhamn juni 1968.





Kommentarer