Spiir - Nr 5092



Spiir byggdes i ek och fur av Knut Skaaluren i Rosendal 1893 för Christian Conradsen Sand i Åna-Sira Flekkefjord, Vest Agders fylke. Det fanns en annan benämning på platsen, Aaen Sire vilket inte används längre. Skaaluren hade det största varvet i Rosendal och färdigställde under 1890-talet 15 st. fartyg för makrillfiske. Spir (den Norska benämningen) var på 40 brt när hon byggdes. Hon användes även för silltransporter till olika hamnar runt Östersjön. Som returlast hade man ofta råg från Ryssland. Det talas också om att hon på hemresorna ofta var barlastad med sand och jord vilket kom väl till användning på Stornes. Christian Sand var själv befälhavare.


Spiir hade Skärhamn som hemort mellan året 1909 och 1926. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Fartyget såldes den 11 oktober 1901 för 6 600 kronor till ett partrederi på Tjörnekalv med 6 delägare och Bernhard Rutgersson som huvudredare och ägare av 1/6. De andra delägarna var Axel Gabrielsson, Anders Olsson, Emanuel Pettersson, Karl Johan Pettersson och Anders Torberntsson, alla med 1/6 vardera. Axel Gabrielsson var befälhavare och hemort Tjörnekalv.
Den 27 december 1909 såldes Spiir för 3 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn. Det var de tre bröderna Axel Edvard Hansson, Johan Hilmer Hansson och Rickard Patrik Hansson som bildade partrederi med 1/3 vardera. Den 5 mars 1910 utfärdades mätbrev vid Marstrands Tullkammare till 45,04 brt och 36,24 nrt. Fartyget anmäldes för registrering den 7 mars och blev registrerat den 9 mars med Axel som huvudredare och Johan som befälhavare. Den 3 april 1915 blev Rickard befälhavare.
Axel Hansson avled den 20 augusti 1917 efterlämnande syskon. Hans tredjedel i kuttern Spiir och jakten Sylvia värderades i bouppteckningen till 2 333 kronor. Sterbhuset efter Axel sålde den 24 november tredjedelen i Spiir för 888 kronor till de två bröderna som var medredare i fartyget. De ägde därefter var sin hälft i kuttern som behöll Skärhamn som hemort. Rickard blev ny huvudredare och Johan befälhavare. I 1917 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 45,04 brt, 43,39 brt under däck, 36,24 nrt, 19,24 längd, 5,95 bredd, 2,17 djup och 3 meters djupgående. Motor av okänd styrka och fabrikat inmonterades under 1920 och registrerades den 21 januari tillsammans med nya mättal från Marstrands Tullkammare på 43,39 brt, 43,39 brt under däck och 34,67 nrt.
Johan Hilmer Hansson var född i Skärhamn den 24 februari 1887. Han var gift med Klara Justina Samuelsdotter som var född i Skärhamn den 25 augusti 1887. De bodde på Blåsarliden 8. Axel Edvard Hansson var född i Skärhamn den 6 mars 1884. Han var ogift och bodde hos föräldrarna på Båtvägen 4. Richard Patrik Hansson var född den 28 september 1889. Han var gift med Anna Beata Berntsson som var född i Skärhamn den 23 oktober 1895. De bodde på Båtvägen 4. Brödernas föräldrar var Hans Eliasson och Anna Kristina Berntsdotter. De var födda i Bö 1845 och i Nötsäter 1853.
1926 såldes Spiir för 5 350 kronor till Axel Carlsson Boström i Bovallstrand. Han var själv befälhavare och kuttern fick Bovallstrand som hemort. Begäran att få ändra fartygets namn till Abdi blev beviljad den 6 november. Ommätning skedde vid Lysekils Tullkammare den 18 mars 1927 till 46,05 brt och 33,32 nrt. Bovallstrand blev kortvarig som hemort, för den 21 april 1928 såldes hon till Erik Johannes Persson i Smögen för 5 450 kronor. Hemorten blev då ändrad till Smögen. Axel Carlsson Boström kvarstod viss tid som befälhavare men efterträd-des under året av ägaren.
Den 31 augusti 1933 såldes kuttern till högstbjudande vid exekutiv auktion på Landskansliet i Göteborg.  Åkare Axel Gabriel Mattsson på Fisketången, som var en av de största fordringsägarna, ropade in Adi för 700 kronor. Befälhavare utsågs inte, då fartyget inköpts endast för att bevaka innehavd inteckning. Hemort blev Fisketången. Där fanns Adi till den 27 februari 1936 då hon såldes till Otto Ludvig Reidar Halvorsen i Moss Norge för 1 100 kronor. Hon avfördes från det svenska registret den 6 mars. Vad som hände henne i Norge känner jag inte till.

Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Makrelldorgefisket 1884 – 1914, Bygdeboka Åna-Sira och Berrefjord, Digitalarkivet Arkivverket Oslo - Folketelling 1900 och 1910 för Hidra Herred, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer