Anna - Nr 7353

                                                                                            

Tremastskonaren Anna var byggd som bramsegelskonare i ek 1906 av Jens Philip Jörgensen på Saugskaer Thurö i Danmark. Hennes mättal var i 1907 års skeppslista 181 brt, 154 nrt och 11,3 fot djup. Hon byggdes för Aktieselskabet J P Jörgensen i Svendborg och fick då namnet Primula med Thurö som hemort. Bilbrevet var daterat den 6 oktober 1906. Enligt bilbrevet var Sejlskibselskabet 3-mast skonert Primula AS ägare. Det köpande bolaget tillhörde varvsägaren. Befälhavare var L M K Karlsen. 1911 anges hennes befälhavare vara L Karlsen.1919 uppges hennes lastkapacitet till 290 tdw. 1923 ändrades hemorten från Thurö till Svendborg.

Den 4 mars 1927 såldes hon för 19 000 kronor till ett partrederi i Brantevik med Johan Jönsson som huvudredare och Nils Emrik Nilsson som befälhavare. Utöver dessa två som hade 2 resp. 12 andelar av totalt 44 så fanns ytterligare 25 delägare med små andelar. Delägarna var till allra största delen från Brantevik. Fartyget mättes den 12 april till 184,90 brt och 155,61 nrt. Registreringscertifikat utfärdades den 27 april. I samband härmed döptes hon om blev till Anna. Den 13 januari 1931 blev Tuve Mårtensson i Brantevik ny huvudredare.  Nils August Persson i Brantevik blev befälhavare den 7 december 1931.




Bilden föreställer tremastskonaren Anna. Skärhamn var hennes hemort från 1949 tills hon strandade 1952. Dessförinnan var hennes hemort Nordvik från 1933. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.



Anna såldes den 15 mars 1933 för 12 500 kronor till ett partrederi i Nordvik på Tjörn med Rudolf Albin Olausson i Nordviksstrand som huvudredare och delägare till 99/100. 1/100 ägdes av sonen Karl Georg Roland Olausson som senare antog släktnamnet Rudnell. Samma år insattes en June Munktell motor på 120 hk vid Richard Martinssons Slip och Mekaniska Verkstad på Bohus-Björkö. Anmälan gjordes den 16 juni. Justus Bertrand Jansson i Aröd tillträdde som befälhavare den 3 juli 1933. Den 10 mars 1937 blev G B Larsson från Starkebo befälhavare men avlöstes den 29 mars 1938 av John Alf Johannesson från Skärhamn. Albin Olausson blev befälhavare den 27 mars 1940 till den 16 maj samma år då Alf Johannesson återigen tillträdde. Den 25 april 1941 blev Albin Olausson återigen befälhavare till den 4 april 1946 då Rutger Harald Johansson från Skärhamn tog över. Anmälan gjordes den 2 januari 1947 att Georg Rudnell ärvt 49/100 i fartyget efter sin mor. Han ägde därmed Anna tillsammans med sin far med lika andelar. 

Alf Johannesson från Skärhamn var född den 14 januari 1910 och son till Karl Albert Johannesson (Albert på Howen) och Agda Emilia Pettersdotter. De var födda i Utäng och Tjärna 1882 och 1885. Alf var gift med Aina Kristina Hermansson som var född i Skärhamn den 16 juli 1911. De bodde på Kyrkvägen 4. Rutger Johansson från Skärhamn var född den 17 oktober 1914 och son till Rutger Johansson och Hilma Maria Berntsdotter i Grinneröd och senare Idrottsvägen 17 i Skärhamn. De var födda i Gunneby 1886 och i Grinneröd 1882. Rutger var gift med Ruth Kristina, född i Kristine församling i Göteborg den 17 november 1915. De bodde på Storgatan 58 B i Skärhamn.

I 1935 års skeppslista är mättal och dimensioner redovisade med 181,47 brt, 168,88 brt under däck, 143,66 nrt, 30,93 längd, 7,63 bredd och 3,47 djup. Där framgår även att hon drivits och reparerats 1933 samt att djupgåendet är 3,6 meter. Albin Olausson var då fortfarande huvudredare. I 1945 års lista lämnas även uppgifterna om 285 tdw och 100 std.

Den 15 februari 1949 såldes Anna till Per Åke Hamnefjäll i Skärhamn för 125 000 kronor. Av certifikat den 21 februari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Per Åke var född i Skärhamn den 26 juli 1913. Han var son till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson på Postvägen 20. De var födda i Skärhamn1874 och i Bö Dampegård 1885. Per Åke var gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917.  De bodde på Skolgatan 2. Den15 augusti 1952 var Anna på resa med trä från Rundviksverken vid Sundsvall till Horsens i Danmark. Hon strandade på Lillegrund i Danmark, NO Fyns huvud, och sprang läck. Efter läktring av en del av lasten kom hon samma dag loss från grundet med hjälp av bärgningsbåt. Hon fördes in till Odense och blev, efter lossning av lasten och sliptagning, kondemnerad. Skadorna var så stora att det inte var lönt med reparation. Orsaken till grundstötningen angavs vara strömsättning. Hon sänktes i en vik utanför Odense. Motor, rigg och däcksvinschar monterades ner och fördes till Skärhamn tillsammans med alla lösa inventarier.

I 1951 års skeppslista fanns Anna med 181,47 brt, 143,66 nrt och 285 tdw. Motorn redo­visades till 120 hk. 



Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Branteviks Maritima Museum, Segla för Tjörn, Danmarks Skibsliste 1907 – 1928, Skibe fra Thurö, Dansk Söulykke-statistik 1947 och 1952, Svensk skeppslista 1935 och 1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.









Kommentarer