Saga - Nr 6175
Byggdes 1918 av ek och fur på kravell som ångbåt av Nydqvist & Holm AB i Trollhättans Skeppsdocka. Fartyget döptes till Saga och hade vid leveransen försetts med en 2 cyl 100 ind.hk. ångmaskin från Jönköpings Mekaniska Verkstad. I mätbrevet den 12 mars 1919 uppges 202,96 brutto och 122,15 netto och i anmälan till registrering den 11 april 1919 framgår att hon ägdes av Rederi AB Saga i Göteborg. I bilattesten den 23 april intygas att fartyget byggts i Trollhättans Skeppsdocka på beställning av Olof Peter Svensson och medredare och intyg den 20 maj anger att fartyget byggts efter mottagen beställning.
Trollhättans
Skeppsdocka ägdes av Trollhätte Kanalbolag (staten) och där bedrevs verksamhet
från 1798 till 1942. Dockan var utarrenderad och vid tiden när Saga byggdes var
det Nydqvist & Holm som hade arrendeavtalet fram till 1921. Den igenfylldes
på 1970-talet. Saga var det andra fartyget i Skärhamn som var byggt hos
Nydqvist & Holm i Trollhättan. Skonaren Irene som hade Skärhamn som hemort
mellan 1928 och 1936 var byggd på samma varv.
Den 14 juni 1919 intygade skeppsbyggmästare Hjalmar Olsson i Trollhättan att fartyget som nybyggt kostade 190760 kronor och att vissa delar av fartyget var från upphuggna 2077 Wenern. Wenern var en tremastad skonare som köpts in av slussvakten Karl August Ekström för 2000 kronor. Den 22 april 1918 anmälde han köpet med uppgiften att han avsåg att förbygga den till ångare i Trollhättans Skeppsdocka om det var möjligt. Han konstaterade samtidigt att endast botten duger samt att fartyget i övrigt var helt slut. Hur mycket som slutligen kom till användning av Wenern har inte nämnts någonstans. Däremot anmälde Ekström den 20 januari 1920 att Wenern blivit upphuggen år 1918. Tore Olsson i Mörrum har i sin historik skrivit att ”botten blev sedermera 6175 Saga”. Eftersom hon 1918 var helt slut förutom botten var hon troligen byggd flera decennier tidigare. När och var har inte kunnat finnas. Hon finns hos Lloyd 1892 med angivna dimensioner 98.3 x 22.6 x 7.6 och handlare Carl Nilsson i Solvik som ägare. Hon hade blivit förbyggd 1890 hos Ryrs Skeppsvarv i Melleruds kommun.
Ångaren Saga 6175 med trälast, fotografen
okänd.
Ångaren Saga 6175 i barlast, fotografen
okänd.
Karl
August Ekström var en av delägarna i Rederi AB Saga i Göteborg som ägde ångaren
Saga. Han var delägare med 1/5 i bolaget. De övriga delägarna var
ångbåtskommissionär Olof Peter Svensson i Göteborg, ångbåtsbefälhavare Johan
Adolf Andersson i Trollhättan, byggmästare Hjalmar Olsson samt lantbrukare Nils
Karlsson. Samtliga delägare hade 1/5 vardera av aktierna i bolaget. Den 26
september 1919 utfärdades certifikat för p.r ångbåtskommissionär Olof Peter
Svensson Göteborg med Johan Adolf Andersson i Trollhättan som fartygets
befälhavare.
I
skeppslistan 1921 redovisas fartygets dimensioner med 30,65 x 6,88 x 3,12. Det
finns även en overifierad uppgift att hennes tdw skulle uppgå till 340. I
Tjörns båtar nämns 325 och i 1953 års skeppslista 300. Den 7 april 1927 blev
Sven Kristian Robert Sahlberg i Kungälv befälhavare fram till 15 mars 1930 då
Axel Cornelius Karlsson från Göteborg blir ny befälhavare. 1934 sålde Hjalmar
Olsson sin del i fartyget till de 4 övriga. Anmälan gjordes den 6 december
samma år. Då anmäldes även att Trollhättan var ny hemort för Saga samt att Karl
August Ekström utsetts till ny huvudredare.
Olof
Peter Svensson avled den 11 mars 1939 och den 14 november anmälde sterbhuset
att hans del i fartyget sålts till de övriga delägarna som därefter hade
följande andelar. Johan Adolf Andersson 26/100, Nils Karlsson 36/100 och Karl
August Ekström 38/100. Svenssons fjärdedel såldes för 3875 kronor enligt intyg
den 6 december. Nils Karlsson sålde den 2 september 1941 sina 36 andelar i Saga
till de två kvarvarande delägarna för 5000 kronor. I anmälan den 12 november
framgår att Adolf Andersson därefter hade 44 andelar i fartyget och Karl August
Ekström 56.
Till
Skärhamn kom Saga genom köp av Sören Waldemar Pettersson den 14 maj
1947. Köpeskillingen var 24000 kronor och i certifikat den 19 maj framgår att
s/s Saga tillhör skepparen Sören Waldemar Pettersson i Skärhamn, ensam
ägare och själv befälhavare. Han sålde 1/100 i fartyget för 250 kronor, direkt
efter inköpet, till befraktare Stig Herbert Björnhage i Göteborg. Intyg
om försäljningen till Björnhage finns daterat den 20 maj. I samband med
Björnhages inträde i rederiet utsågs han till huvudredare och i Certifikat den 21
maj framgår att s/s Saga tillhör p.r. befraktare Stig Herbert Björnhage
i Göteborg med Skärhamn som hemort. Där framgår också att Sören Waldemar
Pettersson är befälhavare med 99/100 och att Stig Herbert Björnhage äger
1/100. Skeppare Erik Gustaf Carlsson i Lidköping blev befälhavare den 29 maj.
Tiden i
Skärhamn blev mycket kort, redan den 17 september samma år såldes Saga med god
förtjänst till ett partrederi i Gravarne för 40000 kronor. Efterkrigstidens
stora efterfrågan på tonnage drev upp priserna på fartyg. Köpare i Gravarne var
tre kusiner Hedberg. I anmälan den 2 november 1947 framgår att fartyget tillhör
p.r. skeppare Arne Herder Martin Hedberg som äger 2/4, skeppare Algot
Rune Gösta Hedberg 1/4 samt skeppare Karl Alf Martin Hedberg 1/4.
Huvudredare är Daga Asta Maria Hedberg och befälhavare är Rune Algot
Gösta Hedberg. Fartygets hemort är Gravarne. Herder Hedberg var kusin till de
två andra delägarna, som var bröder. Asta var Herders hustru.
Med hemort
Gravarne blev Saga 1948 ombyggd till motorfartyg. I certifikat den 30 december
1948 och i SL 1951 nämns hon som motorfartyget Saga med 210 hk motor på 304
brutto och 135 netto. I en annan källa nämns motorn vara en 2 cyl Skandia. Kanske
var det i samband med motorinstallation som hon även blev ombyggd med två
lastluckor. Den 1 augusti 1952 blev Olof Arvid Henry Hassellöf från Hasselösund
befälhavare.
Saga såldes
den 15 december 1953 för 48000 kronor till handelsbolaget Knippla Skeppsvarv på
Källö- Knippla. Avsikten med förvärvet är oklar men den 30 september året därpå
anmälde man att fartygets skrov var i så dåligt skick att det inte kunde
iståndsättas utan skulle säljas till vågbrytare. Så blev det också. Hon
avfördes från registret under 1954 som förstörd och den 14 maj 1956 anmäldes
att fartyget hade sålts för att användas som brygga. Motorn hade då monterats
ur och blivit insatt i en fiskebåt istället. Saga hamnade till slut, med kapad
rigg, som vågbrytare vid Gillholmen i gamla Torsby socken Kungälv.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Ångaren Saga 6175 - registerutdrag från Sjöfartsregistret Transportstyrelsen, Tjörns båtar, Varvs och Sjöfartshistoriska föreningen i Älvdalen, Facebook – Fiske och sjöfart på Tjörn förr och nu samt Fallrepet Sjöfartsforum.
Kommentarer
Skicka en kommentar