Coriola - Nr 6378

Coriola byggdes på Oscar Augustsons varv i Hälleviksstrand och blev levererad 1917. Vid beställningen avtalades ett pris på 12000 kronor vilket vid leveransen den 3 december hade ökats till 17600. Skillnaden kan ha berott på ändring i beställningen och det pågående WW1 kan också ha haft betydelse. Beställare var Axel Bergström i Mollösund. Han hade tidigare fiskekuttern Coriolanus vilken han köpt från England 1898. Den fick i Sverige fiskedistriktsbeteckning UA 975 och senare LL 330 och blev vid köpet namnändrad till Coriola. Det finns olika uppgifter om när beställningen hos Hälleviksstrands varv gjordes, 17 februari 1915 eller 30 december 1916. Den gamla Coriola såldes till Smögen med namnändring så att namnet blev ledigt för det nybyggda fartyget från Hälleviksstrand varv. Från Smögen såldes hon vidare till Norge.     

Den 27 november 1917 mättes nyförvärvet som motorjakten Coriola till 44,36 brutto och 23,39 netto för Axel Bergström i Mollösund. Hon övertog fiskedistriktsbeteckningen LL 330 men blev inte registrerad i fartygsregistret förrän den 27 oktober 1920. Bilattesten från Oscar Augustsson var daterad den 20 oktober 1920. Axel Bergström registrerades som ensam ägare med brorssonen Olof Bergström från Mollöund som befälhavare. Den 5 november 1920 var fartyget enligt intyg utrustat med en Bolinder motor på 60 hk som troligen var insatt vid byggnationen. Axel Bergströms son, Axel Mauritz Bergström, tillträdde som befälhavare den 17 november 1921.

Ett odaterat köpebrev anger att Coriola därefter såldes till Öckerö för 23000 kronor. Mätbrev utfärdades den 30 januari 1924 på 44,36 brutto och 18,22 netto och i ett nytt certifikat från den 11 november 1925 framgår att ägarna på Öckerö var ett partrederi med fem delägare med 1/5 vardera. Dessa var John Olofson, Oscar Olofsson, Charles Olofsson, Carl Larson och Oscar Carlsson. Alla delägarna var bosatta på Öckerö. John Olofsson var huvudredare och fartygets befälhavare. Hon registrerades med Öckerö som hemort den 24 november som motorjakt Coriola GG 24.

Delägarna på Öckerö skrev kontrakt med J.V. Berg på Hälsö den 14 november 1934 om byggande av en ny fiskebåt för 25500 kronor och lämnade då Coriola som dellikvid för 12500 kronor. Den 27 september 1935 anmäldes fabrikör Johan Victor Berg på Hälsö som ägare till Coriola med Hälsö som hemort.

Han sålde till Alvar Paul Johansson i Skärhamn för 7950 kronor genom köpebrev den 8 oktober 1935. I samband med inköpet till Skärhamn ändrades fartyget till fraktfartyg och riggades om till segelfartyg med hjälpmotor. Den 30 oktober anmäldes hon som motorgaleas och den 31 oktober fick hon certifikat som motorgaleasen Coriola med Alvar Paul Johanson som ensam ägare och befälhavare. Ändringen till segelfartyg med hjälpmotor innebar att segelytan skulle vara större än längden gånger bredden på fartyget. För Coriolas del blev segelytan 98,67 m2 sedan en mesanmast monterats. Hon förde då klyvare, fock, storegel och mesan och hade god marginal till 88,35  som var gränsen för hennes del. Med Skärhamn som hemort seglade Coriola mycket på Östersjön och Danmark.

Alvar överlät i februari 1937, 1/6 i fartyget till sin bror Gunnar Johansson som då blev ny huvudredare. Certifikat den 8 februari 1937 anger att motorgaleasen Coriola tillhör p.r. skeppare Gunnar Johansson i Skärhamn och befälhavare Alvar Paul Johansson. Alvar äger 5/6 och huvudredaren Gunnar Johansson 1/6. På resa från Skive i Limfjorden till Skärhamn i ballast grundstötte Coriola den 29 mars 1938 då hon låg för ankar i hårt väder vid Helligsö Tegelverk. Ankarkättingen brast och fartyget drev in på ett stenrev och blev stående. Hon drogs loss dagen därpå med hjälp av bärgningsbåt. Vid händelsen skall hon ha sprungit läck och vattenfyllts. Alvar och Gunnar sålde Coriola den 3 februari 1939 för 10000 kronor.

Bröderna, födda i Skärhamn, var söner till Axel Johansson och Beata Pettersdotter. Dessa var födda i Skärhamn 1878 och i Kroksdal 1880 (Axel hade i Skärhamn smeknamnet Jansson). Gunnar gifte sig med Inger Helena Gunborg Johansson som var född i Svenneby Gbg och Bohus län den 23 april 1922. De bosatte sig i Tegelstrand Hamburgsund. Alvar gifte sig med Inez Paula Beatrice Borggren som var född i Järrestads socken i Kristiansstads län den 12 mars 1916. De bosatte sig på Hamngatan 23 i Skärhamn.

Det var ett partrederi Bovallstrand som var köpare efter Alvar och Gunnar och de fortsatte att segla som fraktare. I certifikat den 13 februari 1939 kan man läsa att Coriola blivit omdöpt till Jan och ägdes av skepparen Stig Holger Andersson med 1/4 och skepparen Anders Gottfrid Johanson med 3/4. Johansson var befälhavare och Andersson huvudredare. De sålde sitt fartyg för 16500 kronor i maj månad 1943.

Med denna försäljning var det slut på fartygets användning som fraktfartyg. Hon såldes till ett partrederi med tre delägare på Hönö-Klova. De byggde om henne för trålfiske och bytte då ut motorn till en 2 cyl June Munktell på 100 hk. Delägarna var Arne Frans Larsson, Johan Amandus Olsson och Bror Albert Alexandersson, alla från Hönö och med 1/3 vardera. Man anmälde i september 1943 att namnet skulle ändras till Santos men det blev avslag på detta och hon fick istället heta Coriola som när hon byggdes. Enligt certifikat den 20 september 1943 var hon fiske m/s Coriola med ovanstående tre delägare, Hönö som hemort, GG 176 som fiskedistriktsbeteckning, och med Johan Amandus Olsson som befälhavare och Arne Frans Larsson som huvudredare.

Nästa försäljning blev till ett betydligt högre pris när hon den 14 november 1945 såldes till Gravarne för 37000 kronor plus fiskeredskap för 8000 kronor. Det var troligen slutet på WW2 som med stor efterfrågan på tonnage trissat upp priset. Karl Edvard Edvardsson och John Sigvard Pettersson från Gravarne var köpare som i ett partrederi med lika andelar köpt fartyget. John Sigvard Petterson blev befälhavare. Den 25 januari 1946 tog man in Edvard Antonius Pettersson som en tredje delägare med 1/3 för 12333,33 kronor. Den 14 juni 1947 köpte Karl Edvard Edvardsson ut de två andra delägarna för 26700 kronor och blev på så sätt ensam ägare till Coriola. Det framgår av certifikat den 1 juli 1947 att Petterson var kvar som befälhavare och att Edvardson var ensam ägare.

De närmaste åren därefter byts befälhavare flera gånger. Den 5 januari 1949 tillträder Gert Albin Ragnvald Andersson från Gravarne. Den 22 juli 1949 blir Johan Hilding Karlsson från Gravarne befälhavare fram till den 5 oktober 1951 då John Sigvard Petterson återigen tar platsen. Hon blev kvar som fiskebåt i Gravarne till den 1 november 1968. Därefter blev hon lustfartyg.

Yrkeslärare Gunnar Melker Adolfsson i Trollhättan var den som köpte Coriola i början av november 1968 för 22000 kronor. Han tog henne till Hovenäset för ombyggnad till lustfartyg. Anmälan till Sjöfartsregistret gjordes den 2 december 1969. Redan den 28 februari 1970 såldes hon, liggande i Hovenäset, till Johan Ragnar Gustafsson i Göteborg för 21000 kronor. Anmälan om köpet gjordes den 24 november 1970 och i certifikat den 23 december samma år framgår att Gustafsson var ensam ägare och själv befälhavare. Hennes hemort kan då även ha blivit ändrad till Göteborg. Coriola genomgick fartygsinspektionens besiktning på Björkö den 8 september 1971. Inte heller detta ägande blev långvarigt. Hon såldes den 25 oktober 1974 till Björn Yngve Wallin i Partille för 27000 kronor. Han var ensam ägare av Coriola med Göteborg som hemort. Anmälan gjordes den 31 oktober och den 1 januari 1976 är hon registrerad som fritidsmotorkepp och ägd av Björn Yngve Wallin i Göteborg.

Den 1 september 1987 övertogs lustfartyget av Hans Limari Helo i Göteborg. Coriola var då i mycket dåligt skick och skulle restaureras som ett långtidsprojekt vid Gullbergskajen i Göteborg. Det gjordes en del arbeten på henne, bl.a. fick hon ett nytt däckhus i stålplåt istället för ett tidigare däckshus i trä som i sin tur ersatt hennes tidigare styrhytt. Förfallet fortsatte dock alltmer och den 5 november 1998 uppges hon ha blivit såld för 1 krona till köpare som nämns som Jörgen Anderson i tidningen Länspumpen år 1999. Ett planerat besök hos Gotenius Varv uteblev och istället bogserades Coriola till Tingstad där hon blev stående i marvatten. Där fanns hon kvar åtminstone till år 2000, plundrad på allt som var användbart. Hur och när skrotningen verkställdes har jag ingen uppgift om. I skeppslistan 1988 är hennes uppgifter införda med 46 brutto, 14 netto, 85 tdw och 150 hk.

 

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Tidningen Länspumpen 1999:3, Fiskebåtsboken, Dansk Söulykke-statistik 1938, Registerutdrag från Transportstyrelsen med senaste ändringsdatum 2000-02-18, Folk och Hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier för berörda församlingar.


Coriola före 1935 som GG 24.


Coriola av Kungshamn.



Coriola som fritidsmotorskepp med hemort Göteborg år 1980.


Fritidsmotorskeppet Coriola vid Tingstad 1999 stående på botten.




 


Kommentarer