Wandia - Nr 6493

Wandia byggdes i ek 1921 av skeppsbyggmästare Anders Jensen på Öxenbjergs Skibsvaerft i Svendborg som tremastad skonare för ett partrederi i Sverige. Bilbrev utfärdades den 29 mars 1921 i Köpenhamn av AS Öxenbjergs Skibsvaerft som intygade att fartyget var byggt för Sven Börjesson i Djupekås.  Hon fick svenskt mätbrev den 15 april 1921 på 129,07 brt och 108,84 nrt. Registrerings-certifikat fick hon den 21 i samma månad. Där framgår att Wandia tillhör partrederiet Sven Börjesson, att han var själv befälhavare och att hans ägarandel var 43/58 . Styrman Fridolf Karlsson hade 8 andelar, skeppare Per Nilsson 5 samt hustrun Pella Nilsson 2 andelar. De var alla från Djupekås. I nytt mätbrev från den 8 juni 1922 har mättalen ändrats till 126,42 brt och 97,88 nrt. Skeppslistan från 1923 anger fartygets mättal och dimensioner till 126,42 brt, 117,13 brt under däck, 97,88 nrt, 28,09 längd, 7,08 bredd, 2,90 djup och 3,2 meters djupgående. Enligt skeppslistan 1963 var Wandias lastförmåga 200 tdw.


Wandia i vintrigt landskap innan hon blev filmskådespelare. Bilden kommer från Facebook, fotografen okänd.



Den 16 juni 1926 gjordes anmälan att fartyget har en 2 cyl motor på 90 hk tillverkad av AB Jönköpings Motorfabrik. Intyg utfärdades den 24 januari 1929 att 8 andelar i fartyget sålts för 5 423 kronor. Anmälan gjordes den 1 februari 1929 att det var Fridolf Karlsson som sålt sina andelar till Sven Börjesson. Einar Torsten Thorsson i Mjällby blev den 5 augusti 1936 befälhavare efter att Börjesson lämnat sin befattning. Börjesson var tillbaka igen den 26 augusti. Den 9 mars 1937 blev Thorsson åter befälhavare. Pella Nilsson sålde sina 2 andelar i fartyget för 1 300 kronor till Sven Börjesson vilket anmäldes den 11 mars 1937.
En sjöolycka finns nämnd under 1938. På resa från Sundsvall till Åhus med last av kätting, snöskärmar mm grundstötte Wandia den 9 oktober på Trekantens grund vid Kappelskär. Efter att en del av lasten lossats kunde hon dras loss och bogseras in till Furusunds slip för tätning. I SST nr 43 1938 återges olyckan som att Wandia hade trälast. Bärgningsångaren som drog loss henne nämns vara Hugin. Efter tätning av de delvis obetydliga skadorna och lastning av den, inför sliptagningen, tidigare lossade lasten kunde Wandia fortsätta sin resa till Åhus.    

Även Per Nilssons 5 andelar övergick till Sven Börjesson för 3 000 kronor. Detta anmäldes den 22 februari 1939. Efter dessa transaktioner utfärdades nytt certifikat den 28 februari 1939 med Sven Börjesson i Sölvesborg som ensam ägare till tremastade motorskonaren Wandia med Einar Thorsson som befälhavare. Ernst Molander Södergren från Hällevik blev befälhavare den 13 mars 1939. Han avlöstes den 11 oktober samma år av Arthur Birger Ragnvald Stålberg i Mjällby. Den 28 mars 1941 blev Nils Hugo Johansson i Sölvesborg befälhavare för kort tid. Han avlöstes den 25 april samma år av Sigvald Hubert Konrad Persson i Sölvesborg. Det var med honom som befälhavare som Wandia den 11 juli 1943 strandade på västra Strömfjorden vid Bögeström i inloppet till Stege Bugt på sydostsidan av Själland. Hon var då på resa från Stettin till Stege på Mön i ballast. Olyckan inträffade klockan 22.30 på kvällen och hon blev lossdragen den 16 juli utan skador.

Den 13 mars 1944 blev Ragnvald Patriksson från Skärhamn befälhavare på Wandia. Han var född i Skärhamn den 9 februari 1917 och son till Patrik Olausson och Alfrida Andersson. De var födda i Skärhamn 1889 och i Utäng 1888. Ragnvald var gift med Sally Gustava Johanna som var född i Tolleby den 12 oktober 1919. De bodde på Storgatan 47. Sigvald Hubert Konrad Persson kom tillbaka som befälhavare den 24 januari 1945 men avlöstes den 8 maj samma år av Frank Edgar Olofsson från Skärhamn. Han var född i Skärhamn 22 november 1915 som son till Bernhard Olofsson och Julia Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1878 och i Utäng 1880. Edgar var gift med Karin Cecilia som var född i Nordvikstrand den 21 november 1915. De bodde på Skutvägen 5.

Wandia blev den 9 oktober 1947 överförd till Börjessons Rederi AB i Sölvesborg för 38 250 kronor. Detta var Sven Börjessons nyregistrerade Aktiebolag. I styrelsen satt Sven Börjesson, hans fru Pella Elida Börjesson och skeppsmäklare Sven Gillis Eugene Börjesson i Karlshamn. I certifikat den 25 oktober 1947 framgår att Edgar Olofsson från Skärhamn fortfarande var befälhavare vilket han fortsatte vara till försäljningen 1950. Den gamla maskinen från 1926 byttes under 1947 till en ny på 100 hk.



Bilden föreställer före detta Wandia då hon var ombyggd för att medverka i film 1970, då med namnet Carthaginian. Wandia hade Skärhamn som hemort åren 1956 – 1962.


Genom upprättat köpebrev den 8 mars 1950 såldes Wandia för 82 000 kronor till ett partrederi på Hovenäset med Fritz Albert Efraimsson som huvudredare och befälhavare. Han ägde hälften i rederiet. Den andra hälften ägdes av hans son, Karl Åke Fritzen Efraimsson. Nytt certifikat den 13 mars 1950 bekräftar uppgifterna samt att Hovenäset blev hemort. De sista ägarna av Wandia i fraktfart blev ett partrederi i Skärhamn med skepparna Ernst Kornelius Axelsson och Patrik Pettersson som ägare med hälften vardera. De anmälde den 25 januari 1956 att de köpt fartyget. I intyg den 26 januari framgår att köpeskillingen var 70 000 kronor. Ernst var född i Skärhamn den 3 augusti 1899 och bodde på Parkgatan 2. Han var gift med Emma Maria Pettersson som var från Skärhamn och född den 3 oktober 1900. Hans föräldrar var Axel Bernhard Olausson och Anna Kristina Kristiansdotter. De var födda i Kurlanda 1870 och i Haketorp 1872. Patrik var född i Skärhamn den 25 april 1898. Hans föräldrar var Petter Olsson och Anna Elisabeth Berntsdotter. Dessa var födda i Röd 1844 och i Bö Dampegård 1854. Patrik var gift två gånger, första gången med Magdalena Olausson som var född i Moriks Sörgård den 11 april 1903 och andra gången med Elsa Maria Andersson som var född i Skärhamn den 15 november 1902. De bodde på Storgatan 31.
Wandia var kvar i Skärhamn till den 5 september 1962 då hon såldes för 45 000 kronor. Köpare var John Edvin Henry Burnet, Charlton Cheltenham i Gloustershire England. Han avseglade från Sverige till Shoreham i West Sussex vid Engelska kanalen. Därefter seglade man till Spanien där fartyget byggdes om till lustfartyg och registrerades på Mr Walter Gillis i Panama. Wandia anlöpte San Diego Kalifornien i slutet av augusti 1964 och kom i maj månad året därpå till Honolulu på Hawaii.
Hon såldes 1967 till Lahaina Restoration Foundation på Hawaii av Tucky Thomsen i USA. Hon lades i docka på ön och utrustades som valfångare med namnet Carthaginian för att användas som museum och för att medverka i inspelningen av filmen The Hawaiians (med premiär 1970). Huvudrollsinnehavaren i filmen var Charlton Heston. På påskdagen den 2 april 1972 togs fartyget ur dockan och bogserades av två små motorbåtar ut genom den trånga kanal som leder ut från småbåtshamnen i Lahaina. Dockning var beställd i Honolulu påföljande morgon för den årliga översynen. Just utanför kanalen drev Carthaginian, under segel, på ett korallrev men fick hjälp av en båt från Coastguard som drog henne av grundet. Enligt uppgift övergavs hon därefter med påföljd att hon återigen drev på grund och blev vrak före kvällen i en tilltagande nordlig storm. Under de följande dagarna bärgades en del av inventarierna.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Dansk Söulykke-statistik, Lloyds register 1930 – 1945, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer