Alve - Nr 5663

                                                                                     
Tremastskonaren Alve var byggd av ek och fur på Carl Otto Christianssons varv i Strömstad 1914. Hon byggdes med namnet Orvar för ett partrederi med ett stort antal delägare där Anders Petter Horndahl i Höganäs var huvudredare. Hon fick Hälsingborg som hemort. Priset uppgick till 36 000 kronor. I mätbrevet den 7 december redovisas 169,53 brt och 147,27 nrt. Bilattesten var daterat den 14 januari 1915 och registreringscertifikat den 18 januari. Partrederiet bestod av 10 delägare med sammanlagt 72 st. andelar. Horndal hade 10 andelar själv och fartygets befälhavare, Nils Petter Olsson i Råå, hade samma antal. Samtliga var från Råå och Hälsingborg.  
Hennes mättal och dimensioner uppges i Sveriges skeppslista 1917 till 169,53 brt, 149,31 brt under däck, 141,27 nrt, 27,83 längd, 7,92 bredd och 3,11 djup med ett djupgående av 3,5 meter. Enligt en senare uppgift var Orvars lastförmåga 240 tdw. Den 21 april 1917 blev A B Schönberg befälhavare men skeppslistan för det året redovisar som befälhavare N P Ohlsson. Den 21 mars 1918 blev F W Eriksson i Domsten befälhavare. I anmälan den18 februari 1920 byttes hemorten till Viken. Otto Filip Ingelberg i Lerberget blev befälhavare den 4 april 1922. I 1925 års skeppslista nämns att fartyget blivit reparerat. 1928 installerades en Avance motor på 85 hk för 17 500 kronor. Anmälan härom gjordes den 14 juli 1928. Under tiden i Skåne bytte många andelar ägare genom åren. Den 18 juni 1931 anmäldes Axel Severin Lewold i Viken som ny huvudredare och den 7 september 1932 anmäldes Helmer Otto Kornelius Bengtsson i Hälsingborg som ny huvudredare men Viken var fortfarande hemort.

Den 16 november 1932 utbröt brand ombord då fartyget befann sig 2 distansminuter NV Lappegrunds fyrskepp i norra Öresund. Elden kunde släckas. Efter att Orvar haft Viken som hemort såldes hon på auktion den 29 mars 1935 för 32 400 kronor till ett partrederi med Arthur Johansson i Karlskrona och Osvald Olsson i Ronneby som delägare med hälften vardera. Vid försäljningen ägdes Orvar av Otto Filip Ingelberg 71/72 och Inez Bengtsson 1/72.

I anmälan om försäljningen den 1 april samma år framgår att Osvald Olsson var fartygets befälhavare. Han efterträddes den 27 december 1939 av Knut Gunnar Mattsson från Bräkne Hoby fram till den 20 april 1940 då Olsson kom åter. Den 17 maj 1944 blev Nils Håkan Olof Hedberg från Simrishamn befälhavare till den 6 juni samma år då Olsson återvände.
Alve ägdes aldrig i Skärhamn under tiden som aktiv lastdragare men i certifikat den 11 mars 1948 framgår att hon fick John Eskil Oskarsson från Skärhamn som befälhavare en kort tid när hon den 1 mars köptes av Rederi AB Tern i Västervik för 95 000 kronor och blev omdöpt till Erik Hans. Eskils föräldrar var Olaus Oskarsson och Berta Charlotta Johansdotter. De var födda i Brevik 1875 och i Kärrslätt 1874. Eskil var gift med Elsa Julia Sofia Gullman som var född i Grundsund den 21 juni 1918. De bodde på Parkgatan 3 i Skärhamn. Den 3 juli 1948 efterträddes han av Knut Gunnar Olsson i Kristianstad som befälhavare. I en anmälan den 5 november 1948 framgår att en Bolinder Munktell på 180 hk blivit installerad.
Erik Hans såldes den 21 november 1951 för 51 000 kronor. Certifikat den 30 november visar att fartyget bytt namn till Alve med Hovenäset som hemort. Hon ägdes av skeppsmäklare Bengt Evald Johansson och befälhavaren, Tryggve Alfred Karlsson, med hälften vardera. Båda var bosatta i Hovenäset. De sålde henne (intyg den 14 januari 1955) för 21 000 kronor, för motorns skuld, till ett partrederi med Edvard Fager, Axel Larsson och Erik Johansson på Klädesholmen som delägare. Motorn togs ur och monterades in i fiskebåten MD 375 Sydvåg.




  

Bilden föreställer den tremastade skonaren Alve som köptes till Skärhamn 1955 och såldes som pråm samma år till Tyskland. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.


Alve hade nu tjänat ut som fraktskuta och såldes av sina redare på Klädesholmen med köpebrev på 5 000 kronor den 12 september 1955. I intyg den 21 november och anmälan den 24 november samma år framgår att fartyget sålts för 6 000 kronor utan motor, till Karl Erik Gösta Dampegård i Skärhamn. Han var född i Stockevik den 12 november 1913 och hans föräldrar var Ludvig Bolivar Olsson och Olga Nikolina Berntsdotter. De var födda i Stockevik 1887. Dampegård var gift med Asta Alma Francina från Mora som var född den 7 november 1913. De var bosatta på Sandvägen 4 Lyckebacken Skärhamn.

Den 30 november 1955 var Alve omgjord till pråm och såldes den 14 december för 7 000 kronor till Zerssen & Co i Rendsburg där hon ännu 1965 tjänade som klubblokal för företaget. Zerssen & Co bedrev rederiverksamhet och andra verksamheter inom sjöfart. I 1955 års skeppslista var hon upptagen till 182 brt, 125 nrt, 240 tdw och med motor på 180 hk.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer