Maria - Nr 1116
Maria byggdes på Rättaregårdens varv i Göta älvdalen
1893 - 1894 av skeppsbyggmästare August Andreasson. Hon byggdes i ek och fur
för ett partrederi i Göteborg med handlare Julius Albrechtsson som huvudredare
och med Lycke som hemort. Registreringscertifikat blev utfärdat den 24 mars
1894.
Innan hon köptes till Skärhamn 1929 hade hon ett flertal ägare runt Sveriges kust. Hon var en tid hemma i Lysekil hos ett partrederi med Johan Emil Lindbom som huvudredare och hemort Lysekil. Hon hade köpts för 13 000 kronor i februari 1904 med certifikat den 6 februari. Den 20 februari 1909 anmäldes att hon ägdes av ett partrederi i Lerberget med Olof Andersson som huvudredare och ägare av 3/40. Den 31 januari 1911 anmäldes att hon ägdes av partrederiet Anders Petter Carlsson i Lerberget. Året därpå anmäldes den 28 februari att Maria ägdes av ett partrederi med 2 delägare. Karl Albert Sanderlin i Halmstad och Axel Wikström på Klädesholmen ägde hälften vardera. Sanderlin som också var född på Klädesholmen kom hem från Nordamerika 1912 och köpte då tillsammans med Wikström den tvåmastade skonaren Maria på vilken Wikström blev befälhavare. 1914 löste Wikström ut Sanderlin och var därefter ensam ägare. Hon fick då Klädesholmen som hemort. Certifikatet är daterat den 27 april. Han sålde fartyget den 7 december 1915 till Nils Albert Österman i Stockholm. Den 21 januari 1916 visar certifikat att Anton Julius Larsson i Strömstad var ägare. Han sålde Maria året därpå för 35 000 kronor till ett partrederi i Karlshamn med skeppsmäklare Axel Jakobsson i Karlshamn som huvudredare och ägare av 5/70. Befälhavare var Karl Oskar Sjölander. Certifikatet daterades den 10 mars 1917.
Bilden, som kommer från bokverket Tjörns båtar, föreställer den tvåmastade skonaren Maria med hemort Skärhamn mellan åren 1929 och 1942.
Innan hon köptes till Skärhamn 1929 hade hon ett flertal ägare runt Sveriges kust. Hon var en tid hemma i Lysekil hos ett partrederi med Johan Emil Lindbom som huvudredare och hemort Lysekil. Hon hade köpts för 13 000 kronor i februari 1904 med certifikat den 6 februari. Den 20 februari 1909 anmäldes att hon ägdes av ett partrederi i Lerberget med Olof Andersson som huvudredare och ägare av 3/40. Den 31 januari 1911 anmäldes att hon ägdes av partrederiet Anders Petter Carlsson i Lerberget. Året därpå anmäldes den 28 februari att Maria ägdes av ett partrederi med 2 delägare. Karl Albert Sanderlin i Halmstad och Axel Wikström på Klädesholmen ägde hälften vardera. Sanderlin som också var född på Klädesholmen kom hem från Nordamerika 1912 och köpte då tillsammans med Wikström den tvåmastade skonaren Maria på vilken Wikström blev befälhavare. 1914 löste Wikström ut Sanderlin och var därefter ensam ägare. Hon fick då Klädesholmen som hemort. Certifikatet är daterat den 27 april. Han sålde fartyget den 7 december 1915 till Nils Albert Österman i Stockholm. Den 21 januari 1916 visar certifikat att Anton Julius Larsson i Strömstad var ägare. Han sålde Maria året därpå för 35 000 kronor till ett partrederi i Karlshamn med skeppsmäklare Axel Jakobsson i Karlshamn som huvudredare och ägare av 5/70. Befälhavare var Karl Oskar Sjölander. Certifikatet daterades den 10 mars 1917.
Bilden, som kommer från bokverket Tjörns båtar, föreställer den tvåmastade skonaren Maria med hemort Skärhamn mellan åren 1929 och 1942.
I 1917 års skeppslista har Maria Karlshamn som
hemort. Hennes mättal och dimensioner redovisas med 108,79 brt, 101,51 brt
under däck, 97,31 nrt, 23,75 längd, 6,60 bredd, 2,76 djup och 4,00 meters
djupgående. Där framgår även att hon drivits och reparerats 1916. Genom köp den
3 juni 1918 kom hon till grosshandlare Gösta Fraenkel i Göteborg med Carl
Gustav Carlström i Helsingborg som mellanhand. Köpebrevet undertecknades den 3
juni och anmälan om köpet på 65 000 kronor var gjord den 1 juni. I certifikat
den 10 juni framgår att Fraenkel var ensam ägare. J W Nylander var befälhavare
från 1919. Maria drevs och reparerades 1919 och 1924.
Den 21
januari 1929 såldes Maria för 4 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med
två delägare och Karl Arvid Byron Karlsson på Flatholmen som huvudredare
och hälftenägare. Den andre delägaren var Karl Otto Augustsson som också
var fartygets befälhavare. Partrederiet fick certifikat den 31 januari. Samma
år insattes en 40 hk motor i Lysekil. Anmälan lämnades den 21 juni och efter
motorinstallationen redovisas mättal och dimensioner i 1929 års skeppslista med
98,75 brt, 98,75 brt under däck, 80,97 nrt, 23,58 längd, 6,97 bredd och 2,70 djup.
Otto Augustsson övertog den 25 februari 1931 Byron Karlssons del för 8 000
kronor. Under 1935 utfördes reparationer på fartyget varefter nytt certifikat
den 14 augusti visar att John Robert Johannesson i Skärhamn blivit delägare i
partrederiet. Den 3 april 1939 blev Ottos hustru, Alfrida Lovisa Martinsdotter,
huvudredare fram till försäljningen 1942.
Otto Augustsson var född i Utäng den 11 januari
1891. Hans föräldrar var hemmansägaren August Olsson som var född i Tolleby
1864 och Matilda Kristiansdotter som var född i Södra Bäck 1863. Otto gifte sig
med Alfrida Lovisa Martinsdotter som var född på Flatholmen den 12 juni
1892. De bodde på Idrottsvägen 6. Byron Karlsson var född i USA 1905. Han var
gift med Agnes Charlotta Nilsson som var född på Flatholmen den 3 mars
1907. De var bosatta på Flatholmen men flyttade senare till Göteborg. John Robert
Johannesson var född i Utäng den 23 september 1904 och gift med Märta Alida
Johansson som var född i Fagerfjäll den 26 november 1907. De bodde i Utäng. Hans
föräldrar var Albin Johannesson och Amanda Rustina Rutgersdotter. De var
födda i Utäng 1879 och Klövedal 1881.
Maria såldes till Finland den 9 januari 1942 för 15
000 kronor. Köpare var en C H Barckmann i Helsingfors. Köpet betalades med 13
000 kronor vid övertagandet och resterande två dagar senare. Maria döptes om till Tienhaara (vilket var
namnet på Barckmanns tidigare skuta som förlist i Öresund året innan). På resa
mellan Helsingfors och Åbo med last av svavelsyrad lera sjönk Tienhaara den 15
oktober 1942 vid Tellholm i Ålandshav efter att ha gått på grund.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Länspumpen 2002 nr 2, Sveriges
skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Klädesholmen.
Kommentarer
Skicka en kommentar