Amelia - Nr 1409

                                                                                       
Amelia byggdes på Sölvesborgs varv som ett av de tre första fartygen efter starten 1891. Hon byggdes i ek och fur av Carl August Johansson för ett partrederi i Råå med sjökapten Lars Olsson som huvudredare och delägare till 5/15. De övriga delägarna var befälhavaren på Amelia, Johan August Larsson, med 5/15, skräddaren Nils Peter Paulsson och handlande Gunnar Jeppsson i Halmstad, båda med 2/15. Sjökapten Hans Petter Bengtsson i Råå ägde 1/15. Amelia var klar 1894 och mätte då 95 brt, 77 nrt och hade dimensionerna 26,02 lång, 7,08 bredd och 2,38 djup. Hon var byggd som skonare med två master.

Den 27 januari 1899 utfärdades certifikat för ett nytt partrederi i Skillinge, Skepparen Johan Petter Lundgren var huvudredare med 7/30. Befälhavaren, Emil Lundgren i Skillinge, hade 15/30. Övriga delägare med 2/30 vardera var skeppare Henrik Johan Thorsson och handlare Olof Bengtsson. 1/30 vardera hade skepparna Nils Peter och Magnus Thorsson, Henrik Petter Olsson och Håkan Möller.

Amelia intogs i Skillinge sjöassuransförening den 1 mars 1899 för 2/3-dels casco 9 333;33 kronor. Hon var inköpt för 14 000 kronor. Befälhavaren, Emil Lundgren, påmönstrar den 27 mars 1899 i Helsingborg. Han avmönstrar den 16 december 1899 i Nakskov. Bästeman E Andersson, som var född 1876 i Kvarnby, mönstrar på och avmönstrar vid samma tider.
30 mars 1900 påmönstrar samma befälhavare i Simrishamn. Han avmönstrar den 25 november i Nakskov. Samma tider gäller för bästeman F E Andersson, född 1871 i Hoby (troligen Bräkne-Hoby i Ronneby kommun). Den 23 mars 1901 påmönstrar samma befälhavare och bästeman i Simrishamn. Samtidigt påmönstrar lättmatros J Persson, född 1884, lättmatros W Olsson, född 1884 och kocken A Nilsson född 1886. Alla avmönstrar den 26 oktober 1901 i Köpenhamn.

Till Lemvig i Danmark kom hon den 6 mars 1902 genom köp av fiskexportör Andreas Petersen i Lemvig för 17 000 kronor. Den 18 maj 1909 såldes hon för 9 500 kronor till ett partrederi med skeppare Johan Gunnar Andersson, i Nedre Lagnö Sankt Anna Östergötland, som delägare med 6/19 och befälhavare. Den 21 april 1913 såldes hon till ett partrederi i Brantevik med skeppare Ingvar Persson som huvudredare. Han ägde själv 4/37 i fartyget. Befälhavaren, Wiktor Bengtsson från Brantevik, ägde 8/37. I 1917 års skeppslista redovisas Amelias mättal och dimensioner till 95,38 brt, 92,07 brt under däck, 79,81 nrt, 25,99 längd, 7,52 bredd och 2,27 djup. Huvudredare och befälhavare är desamma och som hemort anges Brantevik. Där nämns även att hon drivits 1912.
Den 25 april 1918 kom hon till Tjörn då ett partrederi i Nordvik med Johan Pettersson som huvudredare köpte henne för 60 000 kronor. En Avance motor på 22 hk som suttit i en jakt eller fiskebåt inmonterades i maj 1920, enligt tidningen Länspumpen 1980. Enligt Sveriges skeppslista 1923 hade Amelia en motor på 25 hk. Där nämns också att hon förbyggts 1921 och drivits 1923. Johan Pettersson är huvudredare och hemorten är Nordvik. I skeppslistan 1925 är Karl Albin Pettersson befälhavare. Han var bror till Johan Pettersson. Omkring 1928 insattes ny 1-cyl 2-takt tkm på 60 hk från Säffle samtidigt som hon försågs med styrhytt. I 1927 års skeppslista redovisas Amelias brt till 97,25. Ökningen av brt kan bero på att hon försetts med styrhytt. Den 30 september 1930 uppstod brand ombord när hon var på resa från Kristinehamn till Kolding med trälast. Hon reparerades samma höst vid August Johanssons slip i Nordvikstrand.
Axel Patrik Pettersson sålde den 31 januari 1936 sin 1/7 i Amelia till Gunnar Arvid Pettersson som var född i Nordvik. Axel var bror till Johan och Karl Albin som nämnts ovan. Han tog senare släktnamnet Rangnäs. Gunnar Arvid Pettersson var son till Janne Adolf Pettersson som var ytterligare en bror till Axel. I Svensk skeppslista 1941 finns Amelia nämnd med 60 hk motor, 99,96 brt, 75,55 nrt och dimensionerna 26,08 x 7,52 x 2,21. Lastförmågan var 160 tdw på 3 m djupgående.





Amelia hade Skärhamn som hemort år 1941. Dessförinnan var hon hemmahörande i Nordvik från 1918. På bilden heter hon Gefion med hemort Aalborg.



Den 20 maj 1941 såldes Amelia till ett nytt partrederi i Skärhamn för 16 000 kronor. Axel Patrik Rangnäs var huvudredare med halva delen i fartyget. Han var född den 1 januari 1888 och bodde på Sjömansvägen 1 med sin hustru Leontina Paulina Pettersson som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Den andra halvparten ägdes av befälhavaren, Gustav Vilhelm Johansson, som var född den 9 augusti 1894 och bodde på skolgatan 12. Axel Rangnäs var född i Bö Nedergård och hans föräldrar var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö. De var födda i Bö 1852 och Tolleby 1855. Gustav var gift med Ida Bernhardina Rutgersdotter som var född den 22 januari 1893 i Lirås. Hans föräldrar var Johan Petter Andersson och Augusta Vilhelmina Johansdotter. Dessa var födda i Hövik Valla 1867 och Nordvik Stenkyrka 1870.


Amelia strandade den 27 november 1941 på västsidan av Samsö under NV storm på resa från Aarhus till Skaelskör i barlast. Skaelskörs kommun ligger i Västsjälland Amt. Händelsen är återgiven i Dansk Söulykke-statistik 1941 på följande sätt:

M/sk Amelia av Skärhamn, 100 brt, på resa från Skaelskör till Helsingborg i ballast. Grundstött den 7 november vid Samsös västkust. Strandningsberetning den 8 november och den 28 november 1941. Sjöförhör i Tranebjerg den 13 november 1941. Ca klockan 0200 då Amelia under styv sydvästlig kuling låg uppankrad vid Tunö, började hon driva med ankarna. Klockan 0300 startades motorn, men då det klockan 0500 inte fanns mera olja ombord stannade den och man försökte för enbart segel gå klar Samsö.   

Fartyget bärgades och infördes till Svendborg men kondemnerades av det svenska försäkringsbolaget. Hon såldes, enligt Frederik Frederichsen, för 10 000 kronor år 1943 till V Jörgensen i Fjellebroen på Fyn i närheten av Svendborg. Hon fick då nytt namn, Karen Sörensen. 1944 gick hon på grund utanför Malmö hamn men kom loss ganska snart (SST 1945-1-12).

Den 13 november 1945 registrerades hon på Rederiet Korsör AS i Korsör vilkas intressenter var direktör Thorvald P Olsen Korsör, prokurist Gunnar Hansen Korsör samt restauratör Axel M Olsen Slagelse. Dagen därpå såldes hon till, anmäldes och registrerades på, skibsförer Rasmus Peter Sörensen i Köpenhamn med hemort Köpenhamn. Den 16 oktober 1946 omregistrerades hemorten till Aalborg.

Karen Sörensen blev omdöpt till Gefion när hon den 27 maj 1948 anmäldes för registrering på skibsförer Karl KE Olesen i Aalborg som köpt henne. Registrering skedde den 2 juni 1948. I 1949 års skeppslista redovisas hon som Gefion ex Karin Sörensen ex Amelia med motor på 105 hk. Byggnadsorten anges till Sölvesborg och årtalet till 94/45. Att 45 nämns måste bero på den omfattande reparationen som gjordes efter förlisningen 1941 med påföljande kondemnering. Det är troligt att hon även då fick ny motor på 105 hk. Mättal och dimensioner anges 1949 till 89,5 fot lång, 24,6 fot bred, 6,5 fot djup, 95 brt, 83 brt under däck, 12 rt, maskinrum, 17 rt. manskapsutrymme och 66 nrt. Samma mättal och dimensioner finns fr.o.m. 1946 års skeppslista. Olesen finns registrerad i skeppslistan t.o.m. 1969 för samma fartyg. År 1953 har motorn bytts till 116 hk och 1958 uppges att Gefion hade 158 tdw lastförmåga. 1960 har smärre ändringar gjorts så att brt ökat till 97 och nrt minskat till 59. I 1970 års skeppslista har Olesen ett annat fartyg som fått namnet Gefion.              

I september 1969 såldes fartyget till USA. Hon låg sommaren 1970 i Hobro i Norra Jylland i väntan på ombyggnad. Hon blev där uppriggad till ursprungligt skick, nu med Georgetown på Cayman Island som hemort och med brittisk flagga 1975. Hon deltog 1976 i Tall Ships Race. Hon hade flera olika ägare med åren men fanns på plats i Skärhamn den 13 juli 1977 på skutdagarna. Hon sågs därefter i Puerto Rico, Grand Canaria vid flera tillfällen mellan 1980 och 1987. Därefter är hennes öde okänt.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Branteviks Maritima Museum, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Dansk Söulykke-statistik 1941, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Danmarks Skibsliste 1946 – 1970, Museet för Söfart i Helsingör, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer