Agnes - Nr 7665

                                                                                          

Tremastskonaren Agnes byggdes i ek av skeppsbyggmästare Jörgen Olsen Christensen i Marstal 1901, för Rederi H C Christensen i Marstal. Bilbrevet var daterat den 1 februari och hon var registrerad den 30 januari. Rederiet som köpte var grundat av Hans Clausen Christensen. Han var far till Jörgen Olsen Christensen och hade även drivit varvet innan han avled 1879. Rederiet fick behålla hans namn även efter hans död. Vid sjösättningen döptes fartyget till Niels. Hennes mättal var i 1903 års skeppslista upptagna till 169 brt, 146 nrt och 10,3 fots djup. J T Jensen var befälhavare. 1909 var Rasmus Vilhelm Caspersen befälhavare och 1913 var H Christensen befälhavare, vilket han fortsatte med till och med 1929. 1919 uppges att Niels hade 265 tdw lastförmåga. Den 19 september 1919 såldes hon till H C Christensens Damp og Sejlskibsrederi AS i Marstal. Niels var kvar i samma familj i dansk ägo till vintern 1930 då hon såldes, liggande vinterupplagd i Marstal.

Det var ett partrederi i Skärhamn, med Bernt Rutgersson som huvudredare, som köpte Niels den 15 mars 1930 för 21 000 danska kronor och döpte om henne till Agnes efter Bernts yngsta dotter. Bernt var född den 8 januari 1876 och bodde på Kroksdalsliden 20. De övriga delägar­na i rederiet var Bernts båda söner Sven Bruno Berntsson och Tage Reinhold Berntsson. Del­ägarna hade 1/3 vardera. Karl Bernhard Kristiansson i Skärhamn blev befälhavare utan andel i fartyget. Han avlöstes den 17 april 1931 av Bruno Berntsson som ny befälhavare. Han var född den 14 mars 1902 och bodde senare på Parkgatan 6. Agnes blev under 1930 utrustad med en 2-cyl Bolinder fotogenmotor på 69 hk. Mättal och dimensioner i 1931 års skeppslista är redovisade med 167,65 brt, 167,42 brt under däck, 138,72 nrt, 31,65 längd, 7,45 bredd och 3,28 djup. Hemorten är angiven till Skärhamn.

1933 gjordes nya luckor vid Djupviks varv på Tjörn till en kostnad av 1 540 kronor. Detta föranledde ändrade mättal och i skeppslistan redovisas samma år 171,85 brt och 142,53 nrt. Under vintern 1937 utfördes ytterligare reparationsarbeten vid Djupviks varv. Ny kajuta i ek och masonit byggdes till en kostnad av 3 200 kronor. I skeppslistan 1945 har mättalen blivit ändrade till 188,45 brt, 141,76 nrt och 285 tdw. Den 18 februari 1937 anmäldes att Bernt sålt 1/12 i fartyget till sin son Johan Gustav Rutgersson för 2 300 kronor. Bruno Berntsson överlät samtidigt 2/12 till Gustav för 2 300 per andel. Bruno överlät också 2/12 till Tage för samma belopp. Efter dessa köp med köpebrev den 18 februari hade Bernt Rutgersson 1/4, Tage Berntsson 1/2 och Gustav Rutgersson 1/4.

Bilden föreställer tremastskonaren Agnes av Skärhamn. Hon hade Skärhamn som hemort från 1930, då hon köptes från Danmark, till 1960. Fotograf B Fyrlund .


I och med Brunos utträde ur rederiet efterträddes han den 7 maj samma år som befälhavare av Arvid Harald Pettersson i Skärhamn. Gustav sålde sin andel i fartyget den 10 februari 1939 till Tage för 10 000 kronor. Tage hade därefter 3/4 och fadern 1/4. Gustav Olsson tillträdde som befälhavare den 15 mars 1939. Tage Berntsson avlöste honom den 14 oktober 1940 fram till den 25 april 1941 då Frank Edgar Olofsson blev befälhavare. Tage Berntsson hade hittills inte haft rätt behörighet men under vintern 1941/1942 läste han förste skeppare­kursen i Skärhamn och kunde den 15 maj 1942 bli behörig befälhavare på Agnes. Fadern var fortfarande kvar som huvudredare.
Bernt Rutgersson var gift med Selma Josefina Andersdotter som var född i Nötsäter den 17 juni 1877. Efter Selmas bortgång gifte Bernt om sig med Selmas syster Johanna. Hon var född den 26 augusti 1879. Hans föräldrar var Rutger Berntsson och Britta Johansdotter i Skärhamn. De var födda i Nordvik 1835 och i Toftenäs 1839 och bodde först på Kroksdalsliden 5 och därefter på Postvägen 23. Bruno var gift med Ellen Axelina Sandberg från Rönnäng som var född den 20 oktober 1904. Tage var född den 18 augusti 1906 och gift med Ally Davida Olofsson som var född i Skärhamn den 23 februari 1907. Karl Kristiansson var befälhavare från köpet 1930. Han var född i Skärhamn den 18 april 1883 och hans föräld­rar var Kristian Eliasson och Britta Helena Andersdotter. Kristian var född i Säby 1831 och Britta i Kebene 1852. Han gifte sig med Elin Charlotta Hermansdotter som var född i Kroksdal den 12 maj 1888. De bosatte sig på Bagarliden 1. Harald Pettersson, som var befälha­vare på fartyget från maj 1937, var född i Skärhamn den 2 januari 1897 och gift med Edina Olausson som var född i Skärhamn den 1 november 1897. De bodde på Storgatan 18. Hans föräldrar var August Pettersson och Hilma Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1872 och Utäng1873. Gustav Olsson, befälhavare från mars 1939, var född i Skärhamn den 13 juni 1912. Han var son till Rutger Olsson och Albertina Andreasdotter. De var födda i Brevik 1877 och i Nötsäter 1876. Gustav var då ogift och bodde i föräldrahemmet på Djurgårdsvägen 12. Edgar Olofsson, befäl­­­havare från april 1941, var född i Skärhamn den 22 november 1915 som son till Bernhard Olofsson och Julia Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1878 och i Utäng 1880. Edgar var gift med Karin Cecilia som var född i Nordvikstrand den 21 november 1915. De bodde på Skutvägen 5. Tages son, Erik Sverker Berntsson, blev befälhavare den 16 juli 1952, fram till försäljningen åtta år senare. Sverker var född i Skärhamn den 14 maj 1929. Han var gift med Inga-Maj Birgitta Berntsson som var född i Mollösund den 3 mars 1932. De bodde på Toftenäsvägen 1.

Agnes såldes till Bergkvara den 1 juni 1960 för 38 000 kronor. I certifikat den 7 juli framgår att Alf Rune Edvin Andersson var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde den 9 februari 1963 hälften i fartyget för 19 000 kronor till skeppsmäklare Karl Gustav Hilding Svensson i Degerhamn och bildade med honom partrederiet Alf Rune Edvin Andersson i Bergkvara. Han ägde hälften i fartyget och var huvudredare och själv befälhavare. I 1963 års skeppslista anges mättalen till 191 brt, 136 nrt och 100 std. Hemorten anges vara Bergkvara. Hon fick i juli 1962 en ny 6 cyl 4 takt Volvo Penta dieselmotor inmonterad. Uppgiften kommer från Bureau Veritas där hon var klassad. 

Under befäl av Rune Andersson och med totalt 6 mans besättning var Agnes den 27 oktober 1963 på resa från Pateniemi vid Uleåborg i Finland till Vejle i Danmark med last av sågade trävaror. Hon hade avgått från den finska hamnen dagen innan mitt på dagen med 100,3 std och var destinerad till Vejle. Utanför Brahestad Finland i Botaniska viken kantrade hon. Då däckslasten kapades överbord tog den med sig master och rigg i havet. Under bogsering grund­stötte hon så svårt att hon efter bärgning blev kondemnerad. De ombordvarande räddade sig i livbåten. Fartyget reste sig senare och kunde bogseras in till Brahestad. I en odaterad senare anmälan meddelades att lasten såldes för 24 420 finska mark och skrov med maskin och inventarier för 9 000 finska mark. Hon avfördes från registret 1964.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Sjöfartsforumet Fallrepet, Danmarks Skibsliste 1903 – 1930, Sveriges skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Register over nogle Danske handelsskibe, Tidningen Länspumpen 1976:1, Danish Family Search, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer