Gladiator - Nr 3976
Gladiator är en av de minsta galeaserna i denna
genomgång. Hon byggdes av Olof Berntsson på varvet i Söbben Orust 1896 för fem
delägare på Klädesholmen som skulle använda henne för fiske. Hon såldes till
ett partrederi i Skärhamn den 26 oktober 1901 för 2 400 kronor och mättes den
13 mars 1902 till 31,23 brt och 24,06 nrt. I ett intyg den 31 mars 1902 uppges
att hon byggts på beställning av
fiskarna Axel Carlsson, Anders Johan Sandberg, Johan Edward Pettersson, Janne
Johansson och Axel Andersson, alla från Klädesholmen.
Köpare i Skärhamn var bröderna Petter och Bernhard Olofsson som var delägare
med lika stora andelar. I registreringscertifikat
från den 4 april 1902 uppges att fartyget tillhör ett partrederi i Skärhamn med
bröderna Petter och Bernhard Olofsson som var och en var hältendelägare.
Bernhard sålde sin del den 21 januari 1908 för 1 750 kronor till Petter och i
certifikat den 30 mars 1908 framgår att denne var ensam ägare och själv
befälhavare.
I 1908 års skeppslista är Gladiator upptagen som
galeas och hennes mättal och dimensioner redovisas med 31,23 brt, 31,23 brt
under däck, 24,06 nrt, 13,37 längd, 6,0 bredd och 2,05 djup. Bild saknas på
fartyget men den slutsats man kan dra av uppgifterna i skeppslistan är att hon
inte hade några däcksbyggnader alls. Under sin tid i Skärhamn uppges hon ha
använts för både fiske och fraktfart. 1917 framgår att hon drivits 1909 och att
hennes djupgående var 2,75 meter. Petter och Bernhards föräldrar var Olof
Eliasson och Kristina Berntsdotter. De var födda i Skärhamn 1835 och i Nordvik
1841. Petter var född i Skärhamn den 17 januari 1875 och gift med Lena
Josefina Hollander som var född i Skärhamn den 10 augusti 1877. De bodde på
Ankarvägen 4. Bernhard var född den 11 april 1878 i Skärhamn och gift med Julia
Johannesdotter som var född i Utäng den 22 maj 1880. De bodde på Hamngatan 26.
Gladiator såldes den 30 april 1919 till ett
partrederi i Hamburgsund med bröderna Anders och Birger Mattsson som ägare av
hälften vardera. Birger var fartygets befälhavare. Året därpå reparerades och
drevs hon på varv. 1923 står Anders Mattsson som ensam ägare och hans bror
fortfarande som befälhavare. 1926 står partrederiet Birger Mattsson som ägare.
Den 11 maj 1927 var Gladiator, under befäl av Birger Mattsson och med 3 mans
besättning, på resa från Fredriksstad till Uddevalla med last av tegelsten. Under
seglingen inomskärs i farleden söder om Havstenssund sprang akterliket i
storseglet så det rämnade. Mesan sattes i stället men vinden mojnade så att man
inte längre kunde hålla kursen eller stagvända. Då man befann sig vid Stora Skårholmen,
ca 1 distansminut föder om Djupskärs fyr, och hade denna holme i lä så insåg
man att man skyndsamt måste lämna fartyget i skeppsbåten för att rädda livet.
Gladiator som saknade motor strandade strax därefter på Stora Skårholmen och
sjönk med endast masttoppen synlig över vattenytan. Hon avfördes från registret
i juni 1927 som segelfartyg.
Källor:Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917,
1923, 1925, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartforumet Fallrepet, Folk och
hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar