Tora - Nr 221

Tora byggdes 1892 på Södra Garns varv i Älvdalen av skeppsbyggmästare Johan August Svensson. Han utfärdade bilbrevet den 24 maj. Hon byggdes i ek och fur för Nils Johansson på Köpstadsö och blev döpt till Svanen. Den 11 juni samma år utfärdades registreringscertifikat. Av detta framgår att Nils Johansson var ensam ägare och själv befälhavare. Sveriges skeppslista 1897 anger Styrsö som hemort.
Den 16 mars 1904 anmäldes att fartyget sålts för 6 500 kronor till Nils Hansson i Barsebäck. I certifikat den 17 mars nämns han som ensam ägare och själv befälhavare. I skeppslistan 1908 redovisas hennes mättal och dimensioner till 64,01 brt, 61,11 brt under däck, 55,30 nrt, 20,0 längd, 5,95 bredd, 2,62 djup och 3,0 meters djupgående. Hennes lastförmåga uppges i senare källa ha varit 115 tdw. Den 8 februari 1910 tecknades kontrakt med Ernst Bruno Sigfrid Francke i Landskrona om försäljning av Svanen för  6 500 kronor. Anmälan gjordes den 10 februari att Francke var ensam ägare och i certifikat den 15 februari framgår att han även var fartygets befälhavare. Den 22 april anmäldes att han fått fartyget som avbetalning på fordran. Därefter såldes Svanen till sjökapten Henrik Larsson i Mörby, Mjällby socken. Denne var ensam ägare och själv befälhavare. Anmälan om transaktionen gjordes den 6 maj. I certifikat från den 7 maj framgår dessutom att hemorten ändrats till Sölvesborg. Anmälan gjordes den 20 0ktober 1916 om försäljning samma dag för 7 500 kronor. Certifikat utfärdades samtidigt för skeppsmäklare Carl Axel Hedin i Stockholm som ensam ägare och med Stockholm som hemort. Befälhavare utan ägardel var sjökapten Albert Gilbert Hartwig Gillquist. 

Albert William Öhrlund var befälhavare den 25 april 1917. Därefter anmäldes den 20 juli samma år att gårdsägare Johan Viktor Nilsson på Löparö äger 4/8 i fartyget, Anders Peter Öhrlund på Löparö 1/8, Albert William Öhrlund 2/8 och sjökapten Karl Axel Albin Svensson i Stockholm 1/8. Salubrev finns utfärdat den 21 juli på 15 000 kronor. Certifikat den 26 juli anger att hemorten är Länna och att Svanen ägs av försäljare Johan Viktor Nilsson med Albert William Öhrlund som befälhavare. Samma år var fartyget på varv för reparation och drivning. Den 25 maj 1925 anmäldes att hjälpmotor på 25 hk satts in . Den var av Ellwe fabrikat, tillverkad av Svenska Maskinverken i Södertälje som övertagit tillverkningen från LjusneWoxna AB i Ljusne. Certifikat från samma datum anger att Svanen blivit motorskonare med Länna som hemort. Ägare var partrederiet Johan Viktor Nilsson på Löparö med Albert William Öhrlund som befälhavare. Partrederiet var bildat senast 1923 för i det årets skeppslista är Nilsson upptagen som huvudredare.

Tora köptes till Skärhamn som vrak 1943. Hennes slutliga öde blev troligen upphuggning. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Den 7 april 1931 bytte flera andelar i Svanen ägare. C A A Svensson sålde 1/16 till Albert William Öhrlund för 400 kronor. Albert William Öhrlund sålde 1/16 till Emma Lööw för 400 kronor. Karl Axel Albin Svensson sålde 1/16 till Emma Lööw för 400 kronor. Samma dag anmäldes försäljning till Hjalmar Cornelius Börjesson i Bovallsstrand för 5 500 kronor. I certifikat den 13 april anges att fartygets hemort är Bovallsstrand och att hon ägs av Hjalmar Cornelius Börjesson med 1/3, Johan Anders Mellgren med 1/3 och Lars Bernt Andersson med 1/3. Mellgren var befälhavare.
Svanen blev omdöpt till Tora den 13 april 1932. Börjesson blev åter befälhavare den 1 juli 1936. I certifikat för partrederiet Hjalmar Cornelius Börjesson i Bovallsstrand den 20 april 1942 framgår att Tora blivit omtacklad till galeas och att Mellgren återigen är befälhavare. Man satte även in en ny starkare motor på 70 hk av okänt fabrikat medan fartyget hade Bovallstrand som hemort.
Under befäl av Johan Anders Mellgren och med totalt 3 mans besättning avseglade Tora den 24 juli 1942 från Otterbäcken i Vänern till Vejle i Danmark med last av järn. Den 9 augusti, klockan 21 på kvällen ankrade man i lä sydväst om Sejerö i Kalunborgs kommun. Under dagen hade man haft frisk vind med kuling och grov sjö. Vid 3-tiden på morgonen dagen därpå lättade man ankar på det redan läckande fartyget och satte med en lätt sydlig bris kurs mot Samsö. Då fartyget befann sig ca 5 sjömil från Samsö sprack topplocket på motorn med påföljd att den slutade fungera. Man försökte hålla fartyget läns med hjälp av handpump men då vattnet i lastrummet fortsatte stiga sattes, för enbart segel, kurs mot Sejerö. Vid 22-tiden samma dag grundstödde Tora och sjönk vid inloppet till Sejerö hamn på öns västsida. Besättningen på 3 man tog sig iland med fartygets livbåt. Tora bärgades den 19 augusti och infördes till Kalundborg. Orsaken till olyckan ansågs ha berott på att fartyget var läck och saknade fungerande motor. Strandingsindberetning är daterad den 11 augusti och sjöförhör hölls i Kalundborg den 24 augusti 1942.
Den 30 mars 1943 anmäldes att Tora sålts för 225 kronor till 5 personer i Skärhamn. Förmodligen var hon ämnad för upphuggning och tillvaratagande av motorn men jag saknar uppgifter om hennes slutliga öde. Skärhamnarna var bröderna Johan Gustav Johansson och Charles Ivar Johansson, Johan Birger Berntsson, Hilde Emanuel Karlsson och Karl Oskar Andersson. Bröderna Gustav och Charles Johansson var födda i Skärhamn den 12 december 1892 och den 10 november 1894. Deras föräldrar var Johan Jonsson och Gustava Hansdotter. De var födda i Tubberöd 1851 och i Häller 1856. Gustav var gift med Agda Elemina Pettersdotter som var född i Tubberöd den 10 oktober 1895. De bodde på Dalgatan 13. Charles var gift med Alma Regina Rutgersdotter som var född i Brog Östergård den 6 juli 1900. De bodde på Dalgatan 10. Birger Berntsson var född i Skärhamn den 9 februari 1891 som son till Bernt Kristiansson och Britta Kristina Johannesdotter. De var födda i Skärhamn och i Klövedal 1952. Birger var gift med Bertina Emerentia Edvardsdotter som var född i Aröd den 6 november 1893. De bodde på Postvägen 4. Hilde Karlsson var född i Utäng den 29 september 1903. Han var son till Karl August Eliasson och Augusta Andersdotter. De var födda i Utäng och Krossekärr 1854 och 1866. Hilde var gift med Gunhild Maria Andersson som var född i Toftenäs den 17 juni 1911. De bodde på Storgatan 92 i Utäng. Karl Andersson var troligen född i Röa den 29 juli 1893 med Anders Johan Olsson och Anna Maria Kristiansdotter som föräldrar. De var födda i Röa 1861 och i Utäng 1862. Karl var gift med Hedvig Maria Olausson som var född i Krossekärr den 17 mars 1905. De bodde på Skolgatan 13.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927 och 1929, Dansk Söulykke-statistik 1942, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar.




Kommentarer