Dolly - Nr 6481

                                                                                         


Galeasen Dolly byggdes av ek och fur vid Fridhems varv i Lysekil 1916. Varvet hade 1911 inköpts av Lysekils Mekaniska Verkstads AB vars ägare var Lars Laurin. Hon levererades till norska beställare med namnet Stora Skum och motoriserades 1919 vid Lysekils Mekaniska Verkstads AB med en Skandiamotor på 25 hk. I den norska skeppslistan 1920 är hon upptagen som Transport 1 och ägd av Wilhelm Larsen i Moss (Andersen & Arvesen) och hade då Porsgrunn som hemort. Hon hade dessförinnan, fram till den 18 juli 1918, varit registrerad i Moss. I ett intyg från Moss skeppsregister den 24 februari 1921 meddelades att motorskibet Transport 1, ex Stora Skum, den 18 juli 1918 strukits ur fartygsregistret i Moss som sålt till Porsgrunn.
Genom köpebrev, daterat i Moss den 28 februari 1921, såldes hon av H Schianders efterträdare till Skärhamn för 35 000 Norska kronor. I bilattest från den 8 mars 1921 intygas att fartyget byggts i Lysekil 1916 av Lysekils Mekaniska Verkstads AB med namnet Stora Skum. Vid attestens upprättande kallas hon för motorbåten Transport 1, hemmahörande i Porsgrunn. I mätbrev från samma datum anges hon som motorgaleasen Transport 1 med 53,24 brt och 39,02 nrt.




Bilden föreställer galeasen Dolly som var hemmahörande i Skärhamn mellan åren 1920 och 1936. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.


I registreringscertifikatet från den 22 mars 1921 kallas hon motorgaleasen Dolly ex Transport 1. Hon anges där tillhöra Karl Albert Hermansson i Skärhamn, ensam ägare och själv befälhavare. I certifikatet anges att hon är försedd med Skandiamotor på 25 – 30 hk. Sveriges skeppslista 1923 anger Dollys hemort till Skärhamn. Mättal och dimensioner anges till 53,24 brt, 52,52 brt under däck, 39,02 nrt, 17,80 längd, 6,00 bredd och 2,44 djup. I 1927 års skeppslista har nrt ändrats till 39,61 och ett djupgående på 2,85 meter redovisas. 1/10 av fartyget överfördes den 7 februari 1933 för 500 kronor till Charlotta Hermansson som då blev ny huvudredare. Dolly var på varv och fick drivning 1931 och 1934. I samband med varvs-besöket 1931 gjordes ommätning av fartyget till 51,99 brt, 47,49 brt under däck och 37,44 nrt.
Albert Hermansson var född den 26 augusti 1881 i Kebene. Han gifte sig med Inger Charlotta Kristiansdotter från Tubberöd Skärhamn som var född den 20 november 1882. De bodde på Tvärgatan 6. Alberts föräldrar var Herman Olsson och Anna Britta Andreasdotter vilka var födda i Häle 1856 och i Södra Bäck 1857. De var inflyttade till Skärhamn och bodde i ett hus vid Postvägen 11, som revs när vägen breddades. Charlottas föräldrar var Kristian Olausson och Helena Johansdotter. De var födda i Kubbale 1846 och i Toftenäs 1849.
Dolly såldes den 2 februari 1936 för 13 000 kronor till ett partrederi på Bohus Malmön med Johan Valdemar Johansson som huvudredare. De övriga delägarna i rederiet var Nils Astor Johansson och Johan Oskar Johansson. Valdemar Johansson och hans två söner var ägare med 1/3 vardera. Befälhavare, utan del i fartyget, var till en början Ivar Alexius Eriksson. Den 19 mars 1937 blir Valdemar Johansson befälhavare och därefter turas fadern och de två sönerna om att vara befälhavare.
Hon blev förbyggd vid Källvikens varv på Orust 1940. Nils sålde sin del till fadern den 31 juli 1945 för 5 000 kronor. Dolly såldes den 13 mars 1946 till Mogens & Reksten i Oslo för 35 000 kronor med Johan Thoresen i Oslo som registrerad ägare. Namnet på fartyget behölls och Oslo blev hemort. Enligt den norska skeppslistan var hon 1947 registrerad med 54 brt, 35 nrt och 66 hk motor men enligt den svenska skeppslistan 1945 var hennes motor på 85 hk. Den 31 oktober 1947 var Dolly på resa med last av cement från Mariager på Jyllands ostkust i Danmark till Isefjorden på Själlands nordkust. Hon sprang läck i Kattegatt och sjönk ca 8 sjömil S t V om Aalborg Bukt fyrskepp. Besättningen på 3 man blev räddade ombord på fyrskeppet.
 Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935. Norska förlisningar 1947, Dansk Söulykke-statistik 1947, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer